12 december 2007

Morgenstund har guld i mund

Da jeg gik i skole paa Fur Skole for efterhaanden mange aar siden, sang vi morgensang hver morgen. Jeg har altid holdt utroligt meget af morgensangen og kunne paa det tidspunkt de fleste morgen og hoejtidssalmer uden ad. Jeg holder saa meget af disse salmer, og er isaer en stor fan af Grundtvig.

Naar jeg ser en smuk morgen, eller noget jeg husker beskrevet i en salme (eller en sang, for den sags skyld), saa synger jeg den automatisk inde i hovedet.


I morges havde frosten efterladt et smukt hvidt lag overalt og solen strakte sine straaler for at naa og smelte frosten. Straks kom Grundtvig's "Morgenstund har guld i mund" i mine tanker - isaer det andet vers "vi til vort arbejd' ile".

Morgenstund har guld i mund
(2)Tekst: N. F. S. Grundtvig, 1853
Melodi: Thomas Laub, 1916

Morgenstundhar guld i mund!
For natten Gud vi love,
han lærte os, i Jesu navn,
som barnet i sin moders favn,
vi alle sødt kan sove.

Morgenstundhar guld i mund,
vi til vort arbejd' ile,
som fuglen glad i skov og vang
udflyver med sin morgensang,
genfødt ved nattehvile.

Morgenstundhar guld i mund,
og guld betyder glæde,
og glædelig er hver en dag,
som leves til Guds velbehag,
om end vi måtte græde.

Gå da fritenhver til sit
og stole på Guds nåde!
da får vi lyst og lykke til
at gøre gavn, som Gud det vil,
på allerbedste måde.

Sol opstår,og sol nedgår,
når den har gjort sin gerning.
Gud give os at skinne så,
som himmellys, skønt af de små!
da randt for os guldterning.

Teksten har jeg laant her fra

Graaspurvene og roedkaelkene pippede om kap, mens de normalt hoejroestede parakitter holdt sig helt stille. De er nok knap saa vakse i kulden!

Godmorgen. :)

Ingen kommentarer: