24 december 2007

Gamle danske opskrifter

Jeg skulle lige tjekke hvor meget maelk der skulle til pr 100g groedris, naar man skal lave risengroed i en sen nattetime og risottorispakken ikke tilfaeldigvis har opskriften skrevet bag paa pakken. Under min lyngoogling fandt jeg denne fede webside, der viser opskrifterne paa gamle danske retter.


Fluks gik hjernen paa overarbejde, for at komme i tanker om nogen af de ting jeg ikke har faaet siden jeg var barn. Den jeg umiddelbart kom i tanker om var sagosuppe, de kalder det vaelling, men jeg er sikker paa vi kaldte det suppe; er det ikke sagosupper der "kigger" paa dig? Oellebroed, uhmmm... min moster laver verdens bedste og hun laver det hver morgen, rismelsgroed, mener jeg der var noget der hed; det er nok det der hedder risvaelling paa siden. Joesses, hvor var mor god til at lave saadan noget. Gad vide om hun og far stadig faar det til tider? Det maa jeg have spurgt dem om. Gad vide om jeg overhovedet kan lide det selv? Jeg kunne da jeg var barn, men det er jo ikke ensbetydende med jeg stadig kan. Hyldebaersuppe - uhmmm, med tvebakker, det var bare det aller bedste om vinteren og det ved jeg med sikkerhed jeg stadig kan lide. Om sommeren ville jeg til enhver tid foretraekke koldskaal - og det faar vi af og til endnu.
AHA - jeg har lige fundet ud af at deres soegemaskine virker fortraeffeligt. Sagosuppen findes skam ogsaa!

Jeg fandt forresten ogsaa ud af det jeg skulle. Risengroeden er kogt og staar nu og lumrer og venter paa jeg snupper en lille skaalfuld til morgenmad i morgen - og saa bliver resten roert til ris a la mande, naar jeg kommer hjem fra arbejde.

Hvor er det dumt jeg ikke laver det engang imellem. Jeg elsker risengroed, klatkager og ris a la mande, saa det behoeves ikke gaa til spilde, uanset hvor meget jeg faar lavet!
Spiser man mon stadig vaelling og frugtsupper i dagens Danmark, eller gaar de opskrifter helt i glemmebogen, naar mine foraeldres generation glider ud?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tja, jeg er 25 og laver jævnligt æblesuppe og forskellige slags grød og vælling, så hos mig vil det helt klart overleve en generation mere. Men jeg er også blevet beskyldt for at lave "mormormad" ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Det anede mig at det maaske ikke lige var den slags folk spiser i dag. Aeblesuppe lyder ellers laekkert og groed er jeg bare vild med!