23 februar 2009

Saa er der serveret!

I aften var det mig der skulle staa for aftensmaden. Jeg plejer ellers kun at lave mad i weekenderne, men naar der skal laves restemad er det mig der slaar til. Jeg er ikke specielt vild med at lave mad, men faktisk er lige praecis restemad noget af det jeg synes er sjovt at lave, for jeg elsker at eksperimentere med at faa lidt til at raekke langt.

Dagens ingredienser var to stykker kylling, lidt ris og en haandfuld kogte guleroedder. Jeg vidste jeg havde en stor pakke "pak choi" (noget kinesisk kaal, som jeg ikke ved hvad hedder paa dansk) og en haandfuld aertebaelge i koeleskabet, saa jeg mente nok jeg kunne trylle noget spaendende frem. Jeg er heldig nok at have en temmelig international familie og vennekreds, saa jeg har laert at bruge mange ting, som f.eks. nogle kinesiske ingredienser, som jeg ikke selv ville kunne have regnet ud hvordan man skulle bruge, da jeg ikke er skide skrap til at laese kinesisk...
Kyllingen blev lagt i lidt chiliolie, med et snittet loeg og en 3-4 fed hvidloeg og da det var brunet lidt haeldte jeg risen oveni. Jeg synes ikke rigtig der var ris nok, men heldigvis havde jeg lidt i fryseren, som hurtigt kunne loesnes i mikroovnen. Da ris og koed var brunet kom jeg alt det groenne i og spaedede til med lidt vand, en smule Maggi soya , et skvaet blaeksprutjuice (hi hi, jeg sidder og opfinder ord, for jeg ved altsaa ikke hvad det hedder paa dansk) og en posefuld kinesisk et eller andet, som jeg slet ikke kan gengive med et engelske tastatur og desuden slet ikke aner hvad er, men det dufter dejligt. :)


Voila, i loebet af kort tid stod maden faerdig og det blev spist til det sidste risgryn. Restemad er noget af det bedste hele familien ved. Det tager jeg som lidt af et kompliment. :)

5 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Tina, jeg sad bare og grinede af din beskrivelse af de ting du fik proppet i din resteret, jeg er sikker på at det smagte godt, det fornemmer man ligesom, "for det du puttede i og ikke vidste hvad var, duftede godt", det er en skøn måde at lure sig til en opskrift.
Kærlig hilsen fra
Vibeke

Tina - omme i London sagde ...

Vibeke - det smagte fortraeffeligt og jeg lover dig det meste af det jeg laver er lavet paa den maade. Jeg gaar efter naesen og hvad den ikke har i stoerrelse har den i effektivitet. :)

Conny sagde ...

Det lyder dejlig det du fik ud af dine raster .De burde skive en kogebog om ratmad."Jeg mener det"

Anonym sagde ...

uhmmmm, det ser lækkert ud - godt med fantasi, Tina, og det har du, ser det ud til.

Kærligst/Sole

PS: pak choi, sådan kalder vi det også i DK. Og "blækspruttejuicen", hehehehe, den er god, der bruger vi vist bare fiskesauce. Det ligner ihvertfald til forveksling min flaske herhjemme ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Conny - tak for tiltroen, men lige praecis en kogebog kommer der vidst aldrig ud af mig. :)

Sole - LOL, jamen saa kalder vi det fiskesauce, uanset hvad det er lavet af. :)