25 juni 2009

Sommer i Danmark

Jeg sidder og kigger igennem alle mine billeder fra turen til Graasten og kan se at sommeren i Danmark ikke har aendret sig en milimeter siden for tyve aar siden. Forresten, flere har spurgt mig om jeg er fra Graasten eller Soenderjylland og det maa jeg svare nej til. Tvaert imod. Jeg er foedt og opvokset paa Fur i Nordjylland, men min kaere veninde, som har boet her i London i rigtig mange aar emigrerede tilbage til Danmark sidste aar og bosatte sig i Graasten.

2009-06-19 2009-06-19 002 007

Jeg glemmer helt de vilde lyn og tordenstorme man kan opleve i DK, men jeg kan ikke sige andet end vi blev mindet om det i fredags, da store isklumper begyndte at falde ud af himlen. Min venindes nabo fik slaaet hul i taget paa den overdaekkede terrasse, saa vildt gik det for sig. Jeg blev fanget af regnen og maatte haandklaedetoerre min kjole, for den var saa vaad at jeg ikke kunne tage den af!

2009-06-19 2009-06-19 002 011
Snart klarede det op og vi koerte en tur til Kaer/Ormstoft paa Als, hvor der atter var blaat paa himlen og solen bagte paa mine blege foedder.

2009-06-19 2009-06-19 002 023  Ribs er en af de ting jeg forbinder med sommer og jeg har da ogsaa en ussel lille busk i haven. De her var rigtig flotte, de er opstammede og har et ton baer paa hver. Jeg var lige ved at snuppe en med i tasken. Ribs, solbaer og stikkelsbaer stod paa rad og raekke og jeg var bare en lille smule misundelig paa saadan en have.

2009-06-19 2009-06-19 002 026

Indenfor stod der friske blomster i vaser rundt omkring og duftede og pyntede, saa det var en fryd. Disse bonderoser er noget mere sarte i kuloeren end dem vi har som naermest er cyklamen, men begge dele er rigtig flotte.

2009-06-20 2009-06-20 002 032

“Come” loed der fra haven og saa stod min elskede og faegtede med arme og ben for at faa min opmaerksomhed. Han havde fundet en pindgris og vidste ikke lige hvad han skulle goere ved den. En fik et par handsker paa og jeg greb fotografiapparatet. Grissebassen gryntede noget, men fandt sig ellers meget paent i at blive flyttet. Den saa ikke rask ud, saa vi lagde den i skyggen. Jeg har paa fornemmelsen den doede inden vi rejste. Lille stakkel. Gad vide hvorrfor den var saa syg?

2009-06-21 2009-06-21 002 016
Kaprifolioen stod blomstrende og pyntede paa den overgroede have. Der kom en salig dunst hver gang vi hev, sled og baksede med den og nu staar den helt perfekt ved terrassen, saa der kommer maksimalt udbytte ud af den.

2009-06-21 2009-06-21 002 075
Naturen i det oestlige Soenderjylland er fantastisk smuk og der er masser af den mellem alle de smaa soede byer. Jeg synes det representerer mit billede af Danmark i sommertoejet saa godt. Afgroederne saa ud til at nyde den fede muld, som paa en eller anden maade er kombineret med noget godt ler visse steder, hvis altsaa antallet af teglvaerker er noget at gaa efter!

2009-06-21 2009-06-21 002 054

Aabenbart er det blevet moderne at lade vaere med at sproejte i yderkanten af markerne og hvor det da goer godt for oejnene. Oceaner af valmuer, margueritter og kornblomster staar langs naesten alle marker og faar det hele til at se ud som noget fra en reklame.

2009-06-21 2009-06-21 002 085
Sommeren er ikke komplet uden koldskaal, saa da vi alligevel var ude og handle snuppede jeg lige et karton med hjem sammen med nogle kammerjunkere. Jeg var lige ved at besvime da jeg fandt ud af at det kun var mig og min elskede der broed sig om det. Oh well, more for us!

2009-06-22 2009-06-22 002 064

Mandag var der det mest fantastiske vejr. Den slags som, hvis man kunne faa det garanteret i fjorten dage, ville goere at man aldrig kunne droemme om at tage andre steder hen paa ferie end i et sommerhus i Danmark. Jeg naaede liiige at dyppe fingrene i vandet mens jeg noed en lille snedig lakridsis og uh, som gjorde det godt.

2009-06-22 2009-06-22 002 089

Inden vi skulle afsted hjem igen naaede vi lige at faa grillen frem, saa vi kunne rejse hjem med alle de billeder, dufte, fornemmelser og oplevelser som goer en dansk sommer. Nye kartofler, kylling og salat med en kold pilsner – nydt paa den genfundne terrasse. SLURP, hvor var det laekkert!

2009-06-22 2009-06-22 002 127
Det sidste bilede af den danske sommer var ganske tydeligt da vi floej fra Aarhus, nemlig de lyse sommer aftener. Ih, som kan vi falde i svime over det gang paa gang. Jeg begriber ikke der kan vaere saadan en forskel fra London til Soenderjylland, men det er der og der er vel en grund til det.

10 kommentarer:

Donald sagde ...

Det var vel nok mange spændende betragtninger over Dansk sommerferie!

Sommerlyset lige omkring sct.Hans skifter meget og er _meget_ mere udpræget lyse nætter i Skagen, endnu mere i Oslo og i Trondheim er man så højt oppe at det slet ikke er så fortryllende spændende mere :-)

Det smukkeste er den lange dæmring i et fladt landskab med sø og himmel, der sker noget med luften og lyset fra vandet.

Anita sagde ...

Jeg blir' endnu mere glad for at være dansker, når jeg læser sådan et vidunderligt indlæg. Det er, som Donald også er inde på, rigtig interessant at læse dine betragtninger om det land, du kommer fra og som du prøver at videregive lidt af til dit livs udkårne.

I love it :-)

Tina - omme i London sagde ...

Donald - jeg elsker lyset i Nordeuropa og isaer i Skandinavien om sommeren. Jeg lagde godt maerke til at det er en lille bitte smule mindre lyst i Graasten end der er paa Fur, men naar jeg er paa Fur er jeg ogsaa lige faa meter fra vandet og det goer jo ogsaa sit.

Anita - tak. :)

Anonym sagde ...

Det lyder som en god ferie, hvor I har nået meget, selv om vejret måske ikke var helt optimalt. Billedet af pindsvinet er rigtig godt. Han eller hun er da en lille charmetrold - jeg håber at han/hun blev rask og løb sin vej.

Zindy sagde ...

Fantastisk godt beskrevet her - den danske sommer fra bedste side. Jeg sad lige så stille: Mere, mere, på trods af, jeg bor i Himmerland, tæt på Mariager Fjord og selv oplever den.

Du får en del med, sikkert fordi du dels evner at fortælle, dels fordi du suger til dig af barn- ungdommens land for at huske, fortælle videre. Tak for oplægget, Tina.

Sister Bonde sagde ...

Kan godt forstå din elskede vil flytte til Danmark, når han har en hustru, som skriver så smukt om landet :D

Lone sagde ...

Det var herlig læsning om jeres ferie i Danmark :-)
Dit nuværende hjemland er heller ikke værst. Skulle jeg flytte til et andet land, ville jeg vælge England - måske Sverige :-)

Tina - omme i London sagde ...

Jens - pindsvinet er jeg rimelig sikker paa er stendoed, men soed, det var den.

Gis - se at komme ud og nyde, du har jo det hele lige paa doertaersklen! :)

Inger - tak. :)

Lone - jeg er lige blevet spurgt om jeg ville flytte til Sverige for at arbejde. Hvor morsomt. :)

@ sagde ...

Tak for skønne billeder af sommer-Danmark. De vækker mange herlige minder for mig om forgange somre ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Liv og glade dage - selv tak. :)