29 juni 2009

London’s burning!

2009-06-29 2009-06-29 001 001

  Da jeg naaede til London Bridge i aften anede jeg snart at der ikke var den store sandsynlighed for at toget ville koere til tiden, da jeg kunne se en brand oppe paa sporene. Efter nogen udsaetten og debattering blev togene aflyst og vi maatte alle finde en alternativ rute hjem, eller vente paa at branden blev slukket og togene bugseret ind paa rette perron. Der er mange tog og mange perroner paa London Bridge station!

2009-06-29 2009-06-29 001 004

I stedet tog jeg benene paa nakken og begav mig ned ad Borough High Street, lige under broen hvor det braendte, men det var aabenbart ikke farligt, jeg var i hvert fald ikke den eneste der gik den vej!

2009-06-29 2009-06-29 001 005

Brandbilerne summede og der var brandfolk nok til at slukke en stoerre industribrand, men naar det er togene det gaar ud over saa giver de den bare hele armen! Oh well, jeg havde snakket med min elskede, som lovede at koere mig i moede.

2009-06-29 2009-06-29 001 006
Turen ned gennem Borough High Street er altid en oplevelse. Det var et forfaerdeligt sted indtil for nogle faa aar siden, men nu er det hvad ejendomsmaeglerne kalder “up and coming”. Der er masser af fede restauranter og pubber og alle de mange smaa koebmandsforretninger af mystisk herkomst giver en rigtig hyggelig stemning.

2009-06-29 2009-06-29 001 009

Naar man fortsaetter ud ad Borough High Street og den skifter navn til Newington Causeway, kommer man til en fin indgangsport som man automatisk laegger maerke til i gadebilledet som er domineret af gamle forretninger og socialt boligbyggeri.

2009-06-29 2009-06-29 001 012
Bygningen huser the Inner London Crown Court, som typisk er stedet hvor vi bliver sendt hen, hvis vi enten havde lavet noget kriminelt eller var blevet udtaget til jurymedlem. Den flotte facade daekker over omkring 10 retssale, som er fyldte hver dag med alskens maerkvaerdige sager. The Crown Court sidder langt nede i retshierakiet, men jeg er nu stadig glad for jeg ikke har haft lejlighed til at aflaegge den et besoeg!

 

2009-06-29 2009-06-29 001 013

Vejen udmunder i the Elephant and Castle roundabout, hvor fem rimeligt store veje moedes. Paa den ene side af rundkoerslen ligger det famoese Elephant and Castle Shopping Centre. Det er en meget stor og meget grim bygning, som i aarevis var militaergroen. En dag da jeg var paa vej paa arbejde var oejnene lige ved at rulle ud af hovedet paa mig. Bygningen var ved at blive malet pink, SKRIG hamrendes pink. Joesses, hvor var det grimt, men man kunne da altid bruge det som pejlepunkt. Nu er det roedt, men snart er det ikke mere, for stedet skal igennem en stoerre renovation. Den er haardt tiltraengt!

2009-06-29 2009-06-29 001 018

Paa grund af den store rundkoersel er der et arsenal af tuneller, saa man kan krydse vejen. Tunnellerne er ikke just kendte for at vaere det sikreste sted i verden at faerdes og som en del af den store renovation skal de nu slettes og erstattes med en ny og moderne loesning, som skulle vaere sikker og meget bedre for det lokale samfund i omraadet. Det bliver spaendende at se hvordan det kommer til at se ud, men vi faar vente lidt endnu, for det skal ikke staa faerdigt foer 2020!

2009-06-29 2009-06-29 001 019

Graffitien under broen siger meget om hvordan det er at bo i omraadet lige nu. “Better 2 die” staar der og forhaabentlig kan der blive vendt om paa den tankegang foer 2020.

2009-06-29 2009-06-29 001 020
Jeg naaede saa langt som til enden af New Kent Road, hvor jeg lige naaede at snuppe dette billede inden jeg blev samlet op af prinsen i den sorte bil. Det er ikke saa tydeligt at se, men paa toppen af muren, bag det imponerende “pigtraad” ligger der to dyr. Til hoejre en kat og til venstre en KROKODILLE – ja, jeg var lige ved at tro jeg havde faaet solstik i den stegendes hede vi holder os for tiden (FEDT!), men figuren var helt sikkert en krokodille af en slags! LOL – det tror da pokker de skal have saadan noget pigtraad om huset!

2 kommentarer:

Bettina sagde ...

Wauw, 2 cykler spotter jeg på dine fotos! Det vakte opsigt under vores besøg i London i vinters, når vi endelig så en cykel i bybilledet!

Sjovt at læse det, du skriver om Elephant & Castle; vi var også nede i det tunnelsystem (elsker den der elefant på tavlen over nedgangen!) og grublede noget over, at nu kunne vi godt forstå nogle menneskers uvilje mod sådan nogle tunneler...spooky!

Tina - omme i London sagde ...

Bettina - cykler er et mareridt i London, for der er bare ikke plads til dem paa vejen. Vejene er ikke brede nok til biler og busser og cyklerne kommer tit i klemme. Der er blevet rigtig mange cyklister efterhaanden. Da jeg foerst boede i London var jeg tit den eneste cyklist paa gaden, men nu er det langt fra.

Mht Elephant & Castle, saa glaeder jeg mig virkelig over at der bliver gjort noget ved stedet!