01 juni 2009

Den polske invasion

I 2004, da EU aabnede doerene for en raekke nye lande, stroemmede der polske immigranter ind i England og mange andre lande. De kloge havde regnet med omkring 60,000 personer, men som med saa mange andre ting regnede de temmelig forkert og 600,000 personer strommede over “graensen” i stedet. Guderne maa vide hvordan man faar saadan et job, hvor man lige kan komme til at regne saa meget forkert uden nogen siger et pip!

2009-05-30 2009-05-30 001 013
I weekenden var ude paa farten og stoppede lige og fik bilen vasket. Foer den polske invasion havde vi to muligheder, enten kunne “vi” (laes: min elskede!) vaske bilen hjemme, eller ogsaa kunne vi tage i den lokale vaskehal hos benzinstationen. Nu har vi endeloese muligheder for at faa bilen vasket pr haandkraft til bare £5. Skal man have bilen stoevsuget og gjort ren inden i ogsaa, skal man af med smaa £10. Disse “Hand Car Wash” steder er hovedsageligt ejet af polakker (paa engelsk er det et skaeldsord, men saa vidt jeg ved hedder det stadig saadan paa dansk – altsaa folk fra Polen!) og andre OestEuropaeere og de er bare hamrendes effektive.

 2009-05-30 2009-05-30 001 006

Bilen bliver saebet, vasket, skyllet, poleret, stoevsuget og stoevet af og I loebet af 10 minutter er bilen skinnende paa inder saavel som ydersiden og en helt ny hoermende Wunderbaum haenger ved bakspejlet og forpester luften i bilen.

Bilvasken er typisk aabent fra tidlig morgen til foerst paa aftenen og der arbejder en hulens masse mennesker. Umiddelbart kan man ikke forestille sig de tjener ret mange penge, men vand og saebe koster jo ikke alverden og jeg er sikker paa de kan faa en kasse Wunderbaum for en rimelig nem penge, saa udgifterne er ikke store og de faar godt nok vasket nogle biler paa saadan en dag. 2009-05-30 2009-05-30 001 009

Mange har meget at brokke sig over mht denne nye store skare af immigranter, men kalde dem dovne, det kan man godt nok ikke. Desuden har den polske invasion medfoert at vi kan faa en masse dansk produkter i de lokale forretninger, som vi ikke foer kunne faa. Der er fordele ved alt!

Vores rengoeringskone paa arbejde er polsk og jeg har en anden polsk kollega, som er vores EDBmand, hans polske kone har et godt arbejde i en stor udenlandsk bank, saa det er ikke alle der vasker biler og goer rent, men rigtig mange immigranter har ufaglaert arbejde, indtil de laerer sproget godt nok til at kunne begaa sig. Naar sproget foerst er laert kommer de lynhurtigt meget langt, for som sagt pukler de som smaa heste. Det er vel egentlig altid det samme med immigranter, men det er ikke alle immigrantgrupper det lykkes for at komme ud af det ufaglaerte arbejde, uanset hvor gode de bliver til sproget.

2009-05-30 2009-05-30 001 008

En af de grupper er kineserne, der ogsaa kommer til landet i store grupper i disse aar. Desvaerre kommer mange af dem som illegale immigranter, stablet ind bag i en lastbil uden legale papirer. Manden paa billedet gaar rundt paa gaden og saelger illegale dvd’er. Det er der rigtig mange kinesere der goer, ikke af deres gode vilje, men fordi de skylder penge til de menneskesmuglere, der fik dem ind i landet. De arbejder ogsaa utroligt haardt, men typisk under nogle kummerlige forhold og uden at faa noget for det. Det tager lang tid at betale saadan en gaeld af. Faktisk siges det at vaere umuligt! Stakkels mennesker. Man rejser altsaa ikke gennem den halve verden bag i en lastbil, for at blive slave til en menneskesmugler. Oev, hvor er det synd og folk fatter bare ikke problemet. De koeber de forbistrede dvd’er (som er bandlyst her i huset) og stoetter slaveriet paa den maade. Jeg kan da blive saa gal!

Technorati Tags: ,,,

3 kommentarer:

Marianne sagde ...

Sikke en god og vedkommen artikel... Vi oplever det også her i København, dog i en lille målestok. Omkring kineserne så tænkte jeg da jeg var i London, at det var mærkeligt så mange unge kineser der var, der ikke kunne engelsk. Nu tror jeg at du gav forklaringen.

Bente sagde ...

Du har ret - der er søreme ingen, der skal beskylde polakkerne (jo, det hedder de stadig på dansk) for at være dovne. Vores rengøringsdame er fra Polen, og det går godt nok tjep, når hun ordner rengøringen her!

At der kan være problemer med østarbejderne på de danske (bygge-)arbejdspladser skyldes vist mere lønspørgsmålet end arbejdsindsatsen.

[Hmmm ... jeg skal åbenbart være logget ind med min Google-/Blogger-konto for at kunne kommentere hos dig. Browseren går stadig ned, hvis ikke jeg gør sådan]

Tina - omme i London sagde ...

Marianne - jeg tror alle de vesteuropaeiske lande oplever det samme, men England er altid haardest "ramt". Mht kineserne, saa har de ikke tradition for at integrere sig. I Chinatown er det de faerreste der kan snakke engelsk overhovedet, uanset at de maaske har boet her i 50 aar.

Bente - tak for polakkerne. :) Jeg skal altid passe lidt paa, for jeg ved sgi aldrig hvad den sidste nye ting er man ikke maa/ man skal sige.
Vi har det samme "problem" her med arbejderne, der arbejder for under mindsteloennen, men jeg tror paa det problem bliver loest med tiden.

Mht kommentarerne, saa ved jeg der er mange der har haft svaert ved at kommentere paa det sidste. Jeg maa proeve at finde nogle indstillinger at rette paa!