23 november 2008

Kreativ aftensmad

Som allerede tidligere naevnt havde jeg ikke faaet taget noget koed ud af fryseren, ja faktisk var jeg over hele hovedet ikke forberedt paa at lave aftensmad, saa jeg blev noedt til at vaere lidt kreativ. Jeg havde en del groentsager i koeleskabet og heldigvis kom jeg i tanker om at jeg har en gammel kogebog der hedder "Grønsager fra Brugsen", hvor man kan slaa en groentsag (ehmmm, er det med eller uden "t"?) op og finde opskrifter med den i. Jeg bruger naesten aldrig at lave mad efter en kogebog, men bruger dem tit til inspiration - isaer naar jeg mangler ting at servere til noget.

Jeg greb bogen, kiggede efter porrer og fandt en porretaerte. Uhmmm... det laver min mor altid og det er bare noget af det bedste jeg ved, ergo var porretaerte pludselig paa programmet. Jeg ved ikke om man har det paa dansk, men her i landet koeber man enten "plain flour" eller self-raising flour". Selfraising er mel med noget haevemiddel i, saa det bliver hovedsageligt brugt til kager. Jeg havde en uaabnet "plain flour" og en halv pose "selfraising", saa jeg snuppede det. Jeg havde ikke noget imod om dejen skulle haeve lidt. Dejen lavet og sat til side gik jeg igang med indholdet. Det viste sig at jeg ikke havde ingredienserne, men med lidt fantasi og lidt god vilje fik jeg baade poerrerne og aeggemassen parat til bagning. Jeg havde lidt kogte kartofler fra i aftes, som jeg skar ud og lagde oven paa porrerne, inden jeg haeldte aeggemassen over og spredte lidt parmesanost over det hele og satte eksperimentet i ovnen.
Mens taerten var i ovnen ristede jeg et par skiver bacon og arrangerede lidt cherry tomater i et fad med lidt olie og en lille smule salt og ind i ovnen med dem. Efterhaanden bredte der sig en dejlig madduft og jeg skyndte mig at finde en flaske oel til at nyde med maden - ja, oellen var naturligvis en anbefaling fra kogebogen...
Det er ikke sidste gang jeg har lavet saadan en kalorius, for det er da snydelet og smager bare saa fantastisk godt. Bacon og tomater var det helt rigtige at spise til. En anden gang kunne jeg godt finde paa at lave en tomatsalat at servere til, i stedet for at riste tomaterne, men hvis tomaterne er lidt bloede synes jeg de er bedre i ovnen.


Nu vil jeg saette en kop kaffe over og nyde at vi har haft en rigtig god weekend. Monstro det lykkes mig at faa skrevet et par indlaeg fra i sidste uge eller hur?

8 kommentarer:

Lene sagde ...

Tina, du er et unikum. Du render fra herodes til pilatus, fotograferer samtidigt, strikker, laver mad, er chef, mor, hustru og har en herlig humor og et skrivetalent. jeg har helt mistet pusten,og nu bliver jeg sulten igen ;-)

Anonym sagde ...

Hold da op hvor lækkert! Jeg har nogle gode erindringer om en kæreste som improviserede en fødselsdagsmiddag, og det er jo ofte sådan at improvisationerne er bedre end de på forhånd fastlagte menuer.
Fantastiske billeder!

Anonym sagde ...

Uhmmm, tærte, det vil jeg også snart ha' og ikke mindst porretærte. Her i DK har vi ikke helt det samme som i UK mht mel, det er ihvertfald ikke hverdags"kost" i supermarkederne. Der findes "almindeligt" hvedemel og så glutenmel, som jeg oftest bruger til de gode langtidshævede brød.

Spinattærte med hytteost og bacon blandet i, er heller ikke værst, eller squash/feta-tærte eller, eller, eller :-) Er vild med tærter, deler bare ikke passionen med sønnike :-)

Ha' en god dag, her er der atter solskin, for 3. dag i træk, skønt!!

Tina - omme i London sagde ...

Tak Lene, nu bliver jeg da helt fjale. :)
Donald - det var virkelig laekkert og jeg var helt overrasket over mig selv, for jeg er faktisk ikke den store kok; hovedsageligt fordi jeg slet ikke gider lave mad. :)
Sole - det lyder laekkert, men som du skal jeg vaelge hvilke dage jeg laver taerte, for jeg har paa en eller anden mystisk vis opdraget en datter, som er frygteligt kraesen. Stakkels barn, taenk sig at have saadanne ting at bekymre sig om!

Conny sagde ...

Du er da rigtig kreativ ang. aftensmaden."Grønsager fra Brugsen" har jeg også og mange andre fra Brugsen

Anonym sagde ...

Det lyder rigtig lækkert. Tærte er nemlig dejligt. Jeg har også lige lavet Tærte med svampe, hvilket jeg også kan anbefale. Porretærte smager også helt skønt. Det med kartofler i, kan jeg godt forestille mig ville være dejligt. Pizza med kartofler smager nemlig også godt, men det er jo en anden historie.

Tina - omme i London sagde ...

Conny - jeg har vidst ogsaa nogle andre fra Brugsen og de er rigtig gode.
Deborah - dine ser godt nok ogsaa rigtig laekre ud. :)

Unknown sagde ...

Giver Lene fuldstændig ret.

Har også en 6-7 af de bøger og de ER guld værd. Superskønne retter.

Tak for dine søde ord til Malene.