05 november 2008

En historisk dag - with a BANG!

“Remember, remember the fifth of November,
The gunpowder, treason and plot,
I know of no reason
Why the gunpowder treason
Should ever be forgot.”



I dag fejrer vi Guy Fawkes night med baal og fyrvaerkeri. I dag for 403 aar siden, proevede Guy Fawkes paa at spraenge det engelske parlament i luften - saa hvert aar den 5. November laver vi et ordentligt rabalder, for at mindes den dag.

I morges loed der et ordentligt rabalder i det Amerikanske White House - Barack Obama has arrived; jeg har paa fornemmelsen at det ogsaa vil blive husket om 403 aar, men til den tid kan det godt vaere vi har glemt Guy Fawkes.

8 kommentarer:

Lotte sagde ...

Uuuh Tina, har du set 'V for Vendetta'?

Tina - omme i London sagde ...

Hi hi - nej, men jeg ved godt den eksisterer. Jeg tror det var en tegneserie. :)

Unknown sagde ...

Uuh ham Guy Fawkes......min tante er englaender og vi har altid fejret Guy Fawke i DK. Men et aar belsuttede min tante sig for at fyre et kaempe noedlys af og vupti var politiet der.............men sjovt var det.

Nille sagde ...

Pudsigt sammentræf - men jeg er sikker på, at dagen i dag er lige så historisk - og at nogle sikkert gerne vil fejre den om 403 år!

Der er mange, der har opgivet deres 'Dream' for at han kan stå her idag...

Marianne sagde ...

Det er stort, men det bliver også hårdt. Lad os håbe at der blæser nye vinde.....

Conny sagde ...

Det er en slemme fyr i hade der for 403 år siden, men i dag springer man også ting i luften, men dog ikke engelske parlament

Tina - omme i London sagde ...

Saa vidt jeg ved er han ikke medlem af magic circle, saa jeg forventer ikke han tryller oekonomien paa plads i loebet af hans foerste dag, eller ordner verdenssituationen inden for den foerste uge, men han vil helt sikkert flytte nogle graenser og det er, i mine oejne, den vigtigste del af at han bliver praesident.

Lotte sagde ...

Det er en tegneserie, som blev filmatiseret for nogle år siden med Nathalie Portman i en af hovedrollerne. Ret forrygende mono- og dialoger!