13 januar 2010

Importeret frugt

Naar vi handler frugt kigger jeg altid paa hvor frugten er fra. Jeg naegter at koebe impoterede aebler fra New Zealand og Syd Amerika, naar vi producerer nogle af de suveraent bedste aebler her i landet. Vi faar tit groentsager impoteret fra Holland og Spanien. Om det kommer fra Holland eller Nord England kan naesten vaere hip som hap, men helst koeber jeg det lokale.



Der er selvfoelgelig ting man bliver noedt til at importere, hvis man gerne vil have det, f.eks. citrusfrugter. I dag fandt jeg denne lille aeske med miniature mandariner - fra KINA! Jeg blev simpelthen noedt til at koebe dem, uanset at det er stik imod mine egne principper, men hvor tit ser man frugt i et almindeligt supermarket fra Kina? Mandarinerne var bare en 4m i diameter og smagte saamaend ikke anderledes end andre frugter, saa nu er det proevet og jeg kan gaa tilbage til mine principper. :)

13 kommentarer:

KirstenK sagde ...

Godt princip, som jeg også hylder...

Ellen sagde ...

Lige vand på min mølle - tak for indlægget og dermed støtten...
Du kom mig i forkøbet, for jeg har et lignende indlæg liggende som kladde, men det skader nok ikke, at flere lufter dette synspunkt.

Det er blevet så 'CO2-forbudt' at flyve på ferie, men jeg har ikke hørt fra en eneste af disse anti-flyve-fortalere, at de har tænkt sig at boycotte alle importerede fødevarer.
Det ville nok have en noget større effekt end at frasige sig muligheden for at besøgen familien i udlandet :-)

Tina - omme i London sagde ...

Kirsten - det tror jeg faktisk de fleste ville goere, hvis bare de taenkte over det!

Ellen - selv tak og skriv du endelig, for du har saa evigt ret.
Mht koedet, saa koeber jeg ogsaa Britisk, hvor jeg kan komme afsted med det. Hvorfor i alverden skulle vi importere koed naar vi har alle dyrene vi spiser lige her!

Det med at flyve paa ferie, det springer vi lige over, ikke? ;)

Nille sagde ...

Jeg har også set de der baby-mandariner... de ser så søde ud. Men smager de også godt?

Jeg køber altså bananer og ananas - for det kan jeg ikke leve uden; og belgierne har endnu ikke opfundet palmetræet!
Men ellers køber jeg også kun lokalt - og kød spiser jeg langt fra hver dag.

For nogle år siden lærte jeg dog, at for fx lammekød var det billigere at købe det fra New Zealand end fx engelsk. Der bruges ALT for meget energi på at holde dyrene i varme stalde om vinteren; elektriske hegn og hvad ved jeg... derude løber de bare rundt på en ranch. CO2-forbruget var 688 for et NZ-får og 2.849 for et UK-får... jeg har stadig noten i min Moleskine ;-)

AagePK sagde ...

Jeg har de samme principer som du, Tina, men som Nille er inde på: det er ikke så nemt som det ser ud. Herhjemme importerer vi jo også en masse mer eller mindre genetisk manipuleret Monster-, nånej Monsanto-food til at hælde i halsen på dyrene.
Så jeg køber hos økologiske venner først og fremmest, de fodrer med græs og hø, og fylder fryseren op.
Og jeg har efterhånden fået plantet så mange tusind træer, så de nok tager sig af CO2'en, til dels i hvert fald.

Sylvia sagde ...

Det er bra med slike holdninger. Og hvis alle har det i minne, så er det enklere å holde.
Jeg skal dog ikke kjøpe meg nytt tøy i år, men bruke av det jeg har i skapet. Jeg har kun lov til å lage det selv.
Litt vanskelig når det gjelder frukt, men kanskje man heller kan plante et eget eple/plomme/pære-tre i hagen til våren, og høste sin egen frukt om noen år.

Bente sagde ...

Tja, man har et standpunkt, til man ta'r et nyt - i hvert fald midlertidigt. Sådan nogenlunde har jeg det også.

Overordet mener jeg dog, at der er rigtig meget fornuft i at købe varer, der er produceret så tæt på en som muligt.

Lone sagde ...

Produceret tæt på hvis det naturligt lader sig gøre må være det bedste. Og så spise det der vokser i den pågældende sæson. Men livet ville blive en del kedeligere hvis man ikke kunne spise importeret frugt og grønt.

Tina - omme i London sagde ...

Pernille - mandarinerne smager ikke en pind anderledes end alle andre mandariner, der er bare flere at skraelle! :)
Mht koedet, saa er det ikke noget stort problem her i huset, for vi spiser ikke specielt meget af det.

Aage - jeg koeber som regel halal koed, da det smager meget bedre, fordi det er slagtet humant... (LOL - den debat har jeg bare taget saa mange gange!), men som sagt saa er vi ikke kaempe koedspisere og vores indkoebsliste bliver mere og mere oekologisk.

Sylvia - god ide med toejet, den devise lever jeg som regel efter, men i 2009 har jeg koebt meget toej, for det var ved at blive et must! Som du ved elsker jeg at strikke og jeg er faktisk helt god til at sy, men jeg har simpelthen ikke tid, saa paa det omraade er jeg vidst ikke meget groen. :(
Mht frugterne i haven, saa har vi sat en del, men det tager sin tid inden de baerer noget ordentligt!

Bente - netop!

Lone - netop, men der er vidst heller ingen fare for jeg nogensinde bliver alt for hellig, for jeg elsker jo f.eks. oliven og der er ikke saa mange olivenlunde i England... ;)

Susan sagde ...

Jeg forstaar ikke helt det der staar i kommenarerne om smaa mandariner, jeg synes da godt nok at 4m i diameter er ret stort ... og saa har du en hel skaalfuld af dem ;-)

Jeg goer ellers som dig, koeber saa lokalt som muligt, men maa indroemme at jeg accepterer "produceret i USA" som lokalt, selvom det jo godt kan vaere 6 timers flyrejse vaek og endda laengere (Hawaii).

Nille skrev "CO2-forbruget var 688 for et NZ-får og 2.849 for et UK-får", det er jo fint nok, men hvad er CO2 forbruget saa for at fragte NZ-faaret til Europa - mon ikke det ender med at netto koste det samme i CO2 hvadenten man koeber NZ eller UK lammekoed.

Mine svigerforaeldre svaerger til australsk oksekoed, og jeg indroemmer at det smagte rigtig godt, men tror nu nok at man kan faa europaeisk oksekoed der smager lige saa godt, men som koster meget mindre i CO2 forbrug - men hos dem talte jeg for doeve oerer :-)

AagePK sagde ...

Tina, det med halal er fuldstændigt korrekt: halal-metoden, udført af en fagmand, er mere human, og giver et bedre afblødt kød. Min svigerfar var dyrlæge i kødkontrollen, og fra Staunkjær, den øverste chef og nedefter var alle enige om det.
Men kødindustrien vil have fart, og DF spøger, derfor afvises halal.

Nille sagde ...

En sidekommentar til Susan - det regnestykke inkluderer selvfølgelig hele forbruget - dvs. inklusive rejsen til Europa.

Det var et studie lavet af Fremtidsforskningsinstituttet i København.

Tina - omme i London sagde ...

He he - 4m i diameter, det er maaske lige i den store ende. :)