30 januar 2010

Saa tror da pokker!

Jeg snakkede i telefon med min far i aften og han fortalte at fjorden er helt og aldeles frosset til - saa meget at isbryderen skal til, naar der skal et skib gennem sejlerenden. Faergen holder stadig sin egen sejlerende klar nok til at sejle, men den sejler jo ogsaa hele tiden.

Den anden dag var far gaaet over isen til den anden side af oeen (formet som et fladmast F). Det er ikke saa tit man kan goere det. De havde aabenbart haft toevejr en enkelt dag og nu er fjorden blank og skoejteklar! Jeg er naesten ikke misundelig...

Da jeg fortalte min elskede at isen i fjorden er omkring 30-40 cm tyk troede han simpelthen ikke det kunne passe, men da jeg fortalte ham om fars faerd overgav han sig. :)


Tabellen har jeg laant her fra.

Far sagde at det var laenge siden fjorden havde vaeret frosset som den er i aar og jeg kom saadan til at taenke paa at jeg da egentlig havde husket det som om fjorden var frosset til hver vinter da jeg var barn. Det viser sig at jeg ikke har husket helt fejl. Jeg oplevede seks isvintre som barn (fem som jeg husker) og da jeg sidst var i DK til jul var der ogsaa isvinter - der har bare vaeret 15 isvintre i de sidste 100 aar!

Jeg haaber isen baerer laenge endnu, for jeg vil simpelthen saa gerne hjem og opleve isen igen. Jeg elsker at hoere skruningerne og de store knald naar isen revner. Det er en helt speciel oplevelse, som skal opleves ikke fortaelles.

10 kommentarer:

Nina sagde ...

I går var jeg ved både Mariager fjord og Nissum Breding, og begge steder var isen tyk og fin. Særlig smukt var det at køre langs Mariager Fjord kl. halv syv om morgenen. Oppe på himlen hang en mægtig mørkegul måne, og dens skin spejlede sig i den helt blanke is, der lyste op som ild. Der er i det hele taget mange smukke natursyn denne vinter pga sne, is og kulde

Jeg håber, du når din is :o)

Lene sagde ...

Ha Tina :-), og her i Danmark sukker folk og vil have forår :-) Skynd dig hjem og kom gerne et smut nordenfjords :-)

FruE sagde ...

Jeg er ikke utilfreds med vinteren, den giver et smukt lys frem for det grå-grumsedede vi er vant til.

Meeeen når det så er sagt, håber jeg på lidt forår når marts begynder, for der skal vi på forlænget weekend.

God weekend :-)

FUUR. sagde ...

Vi er flere der godt kunne tænke
FORÅR. Det er , trods sne is osv.
bedst,vi har sne og frost nu,
og ikke i april.

Jeg synes, fuglene er begyndt på en anden melodi. Eller, er det måske noget, jeg ønsker?

På vores foderbræt, snakker de altså anderledes.

ANG. faderens tur på fjorden,
skal jeg hilse og sige, han ikke havde fået lov.

Isbryderen havde vi i første parket, både hen og hjem.
Det lød godt, da den skrumlede og bragede, gennem den tykke is.

AagePK sagde ...

Jeg er opvokset ved Slien i Slesvig, jeg husker ture til Mågeøen, isbådene, og en folkevogn, der trak svævefly op.
Som dreng læste jeg Chr Westergaards drengebøger fra Ringkøbing fjord; derfor har jeg lagt plovskær til side til min egen isbåd, men ærligt talt: jeg tror ikke, jeg turde, selv om jeg havde én.

Donald sagde ...

Engang imellem må man stille sig tilfreds med 6 isvintre. Jeg må nøjes med at have hørt isen skyde een vinter (måske to vintre, men anden gang var ikke så kraftig).

Men du har ret, det skal opleves.

Faderen, der ikke havde fået lov, er forhåbentlig klar over, hvordan man redder sig op af en våge!

Anonym sagde ...

Jeg er med i den gruppe, der finder vinteren 2009-2010 skøn. Har dog heller ikke de store transportproblemer (kan gå på arbejde)...at gå på isen er helt specielt, dog skal man ikke være overmodig...

Skynd dig "hjem" på et vinterbesøg
:-)

Tina - omme i London sagde ...

Nina - SUK, hvor lyder det smukt!

Lene - folk ved ikke hvor godt de har det nogen gange. :) - og tak!

Fru E - vinter hoerer Januar og Februar til, i Marts skal vi nemlig have foraar. :)

Moar - du droemmer ikke om hvor gerne jeg ville have vaeret med far paa den tur, men som ham ville jeg heller ikke have spurgt om lov. Kan isen baere til ham kan den vel ogsaa til mig?
Mht fuglene, saa synger vores ogsaa i dag, for de fik foder!

Aage - livet ved fjorden er altsaa noget helt specielt. Dejlige minder du bringer frem. :)

Donald - han er en vaagen fyr, den far. ;)

Anne - der er slet ingen fare for min hr fader begiver sig ud hvor han ikke kan bunde. Han har boet ved vandet hele sit liv og saa laerer man respekt for den slags!

Dorthe D sagde ...

I går gik vi over Limfjorden fra Nørresundby til Egholm. Det var en ganske særlig oplevelse.
Isen er her 27 cm. tyk og Eghombeboerne har endda markeret en rute over, der skulle være sikker nok til en bil!! Det er jeg ikke sikker på, at jeg har mod på, men en gåtur var jeg bestemt med på.

Tina - omme i London sagde ...

Dorthe - min far siger at hvis ikke det var for den opbrudte sejlrende, saa kunne de spare faergen og sejle til Salling!