07 januar 2010

Nostalgi for alle pengene

Bag vores hus ligger den en lille skole. Boernene der gaar der er vidst op til 11 aar og der er ikke mange af dem. Jeg glemmer for det meste at skolen eksisterer, da jeg aldrig er hjemme naar boernene er der og lige praecis skolepladser er ikke noget der optager os meget i disse dage.

Da jeg kiggede ud over sportspladsen i dag blev jeg sgi da helt nostalgisk. Det var al den frydefulde hvin og kalden der fik mig til at kigge og saa saa jeg en scene fra min egen skoletid. Vi havde ogsaa saadan en gigantisk sportsplads at boltre os paa og naar der var sne havde vi lov til at lave snemaend, glidebaner og sneboldkampe paa sportspladsen, mens gaarden var helle for de der ikke ville slaas i sne.

Hold da helt fast, hvor har vi brugt mange frikvarterer paa sportspladsen og hvor havde vi det bare skaegt, naar der var sne. Vi var ikke til at drive ind fra frikvartererne og naar vi endelig fandt ind var der kamp om radiatorerne, saa vanterne kunne naa at blive toerre til naeste frikvarter. Middagspausen var isaer fed, for da havde vi, saa vidt jeg husker, en halv time fri. Vi kunne spise madpakken paa ingen tid og saa ud og boltre. Det tror da pokker jeg er vild med sne!

De her fire smaa piger fangede mit oeje. De var ved at bygge en snemand og legede langt vaek fra de andre boern. Det skulle ikke gaa saa vildt for sig. Saa mange skoler i London og i resten af landet er lukkede paa grund af sneen, men her i nabolaget er de aabenbart ikke saa sarte. Skoent at se, for engelske boern har ry for kun at kunne lege i varmt og solrigt vejr. Det har nu aldrig vaeret tilfaeldet hvor jeg bor, men jeg har hoert mange danskere sige det, saa de maa jo lege ude mindre end danske boern. Vores egne og deres legekammerater har altid leget meget ude og i skolen var de ude i hvert frikvarter, for det sagde skoleinspektoeren de skulle - altsaa med mindre vejret var direkte farligt. Saadan husker jeg det nu ogsaa fra da jeg gik i skole, men hvad ved jeg?

7 kommentarer:

AagePK sagde ...

Det tog en vinterkrig at få mine kolleger med på den idé om at inddrage idrætsområdet til skolegård, plus en havl for at få hængt ur og ringeklokke på facaden ud mod pladsen, så ungerne også kunne komme ind til tiden.
Det gav plads til udfoldelse, mindre trængsel og slagsmål i skolegården, og derfor flere friske unger med røde kinder.

Helle sagde ...

På mine børns skole, er det også sådan at på sportspladsen er der fri sneleg, mens man er "fredet" i skolegården. Det er fint, at der er valgmulighed.
Heldigvis er der mange børn, der gerne vil lege ud. Nogen gange skal de "tvinges", fordi de er lidt dovne, men når de så først kommer ud, har de det rigtig sjovt alligevel.

Annette sagde ...

Jeg tænkte på dig i går aftes, da jeg i nyhederne så et indslag om sne, sne og atter sne i området omkring London. Så vidt jeg forstod slipper I ikke af med sneen med det samme ☺
Selv om det er 100 år siden (eller tæt derved), så kan jeg godt huske alle de herlige frikvarterer der udspandt sig på idrætspladsen, skønt.

Donald sagde ...

Jeg ved ikke hvad der sker, jeg bliver så rørt over detteher indlæg. Det er smukke billeder og AagePK's kommentar er et fint supplement til din text.

Leg! Se at komme ud ... Hmmm nu skal jeg vist selv til at gøre noget ved det og gå udenfor :-)

Tina - omme i London sagde ...

Aage - nemlig! Godt gjort. :)

Helle - da jeg gik i skole SKULLE vi, som sagt, ud i frikvartererne, men jeg gik altsaa ogsaa i en temmelig militant skole. Det var godt paa mange omraader, men godt nok ogsaa skidt paa andre!

Annette - saa vidt vides skal sneen blive i op til to uger. Det er foerste gang i alle de aar jeg har boet her til lands (over 20!) at det er sket.

Donald - se at komme ud og leg og jeg elsker at mit lille indlaeg kan vaelde foelelserne frem. :)

Ellen sagde ...

Det er helt skønt at fornemme den boblende og barnlige fryd, du kan lægge for dagen, fordi I får sne derovre :-)

Længere ude på landes synes de vist, at det er knapt så sjovt lige nu - de var helt isoleret fra omverdenen i går. Det engelske sneberedskab er jo ikke ligefrem verdens mest effektive...

Personlig synes jeg nu også det var sjovere, dengang jeg var barn, skal jeg indrømme :-)

Anette sagde ...

Skønne billeder! Glæde børn der leger i sneen er da et skønt syn :P