07 januar 2010

Fuglefodring og havevandring

Jeg kunne ikke naenne at sidde inde hele dagen, til trods for det smukke og levende billede jeg havde at kigge paa lige her fra laenestolen.


Jeg har taget et par billeder eller fem... fra vinduerne, men det er altsaa ikke helt det samme som at vaere ude i den kolde luft.

Sneen i haven var naesten uroert og glimter som en gal, naar solen bryder igennem skyerne, som stadig haenger over os.
Solen er ikke naaet ret langt op i dag, faktisk ligner det allerede klokken to noget der kunne minde om solnedgangen, naar man kigger sydvest paa.

Der kommer af og til et stykke blaa himmel forbi, men der er stadig et tyndt lag skydaekke, som ser ud som om der er sne i. Det goer ingenting, vi har plads til meget mere, inden det naar vinduerne!

Den anden dag havde vi jo besoeg af spaetten Benny, som elsker at komme og pikke i vores graesplaene. Han har en kollega (Gertrud?) som er af den sort/hvide/roede slags og da jeg saa hende i traeet i formiddags kom jeg i tanker om at jeg havde koebt en spandfuld mejsebolde, som jeg skulle have haengt ud.

Jeg startede oppe ved huset, hvor jeg fik lavet et lille trafiklys i mejseboldeholderen. Jeg haaber fuglene forstaar at der er groent lys for de bare kan spise loes. Der var 50 af slagsen i spanden jeg koebte, saa der er nok til nogle dage.

Jeg fandt en del spor i sneen, hvor vi blandt andet kunne se at Mikkel raev havde vaeret paa besoeg. Jeg gad vide hvad han havde haft gang i ude midt paa plaenen, hvor vi kunne se han havde gjort holdt?

Jeg elsker at vaere den foerste der gaar i den nyfaldne sne. Det var sjovt at maerke den laekre knirken under foedderne som jeg satte en gummistoevle foran den anden.



Jeg flyttede denne foderfidus laengere ned i haven, da jeg tror fuglene var bange for at komme til den, da den var for taet paa huset. Desuden kan vi bedre se den dernede og vi vil jo ogsaa gerne have lidt oejenkraes ud af at give fuglene lidt kraes. :)


Det gik dog ikke helt stille for sig, da jeg var ude paa min fuglefoddersekspedition. Pludselig opdagede jeg at min finger bloedte helt vildt. Jeg haaber ikke fuglene har noget imod lidt jordbaersovs paa maden!


Nu haenger der fire mejsebolde under fodderautomaten og forhaabentlig kan vi snart se fuglene flokke om dem.


Vi snakkede lidt om i dag hvor fuglene sover og kom langsomt til den konklusion at vi egentlig har en fantastisk fuglevenlig have, i det vi har saa mange evergreens, hvor de baade kan bygge rede og sove uden alt for stor fare.


Jeg kunne vaere blevet derude i timevis, men med en bloedende finger noejedes jeg med at snuppe et par par billeder og saa ind igen.


Jeg synes altid det ser saa sjovt ud, naar sneen vaelger at laegge sig paa det mindste sted og saa i overdreven stor stil. Jeg har set nogle billeder fra DK i dag og selv det tyndeste graesstraa har et ordentligt isolerende lag. Det er smukt!


Et styks caprifolie forklaedt som sneboldebusk!


4 kommentarer:

Conny sagde ...

Tag for en dejlig havevandring med
mejsebollerne,jeg forstå da godt at fuglene kommer i din have, når de bliver fodret så godt. Jeg tro også, at din have fuglevenlig fordi de i har så mange busker og stedsegrønne træer med frø.
Kan du have en god aften

Eve sagde ...

Jeg kan se at du ikke saa den udsendelse af 'springwatch' ( ja, jeg ved at det er den forkerte aarstid, fortael BBC det) som var i TV i julen. De sagde at man skal tage mejseboldene ud af nettene da de smaa fugle risikere at faa foedderne filtret ind i nettet.

Ellers nogle fine snebilleder, jeg maa vist hellere faa mine blogget.

Er Gertrud en stor eller lille flagspaette? Benny er jo en meget soed groenspaette.

Lone sagde ...

fuglene kan rigtig godt lide og har godt af margarine, hoerte jeg idag!

Tina - omme i London sagde ...

Conny - og en god aften til dig ogsaa. :)

Eve - Oh, jeg ELSKER Bill Oddie, men har naesten aldrig lejlighed til at se hans programmer, da de kommer meget tidligt. Jeg synes mejsebollerne falder i stykker, hvis ikke de er i nettene, naar de haenger. Foreloebigt har de ikke vaeret noget problem, men jeg vil holde oeje med dem. Se at faa blogget dine billeder. Jeg kan ikke lige huske hvor i UK du holder til?

Lone - det er garanteret fordi de aldrig har smagt smoer! Margarine, BVADR! ;)