24 februar 2008

Min dag i blomster

Jeg har haft en temmelig travl dag i dag, men ikke mere travl end jeg fik lusket en hurtig havefotosafari med ind i programmet. Vi har simpelthen saa mange skoenne ting i haven efterhaanden og jeg kan fotografere dem igen og igen, uden at blive traet af det.


Disse skoenne tulipaner staar i en potte uden for stuedoeren, saa dem har vi meget glaede ud af. Det er en miniaturetulipan af en art, jeg er ikke sikker paa hvad de hedder, men de holder sig meget laenge og jeg er saa glad for jeg fik dem lagt i jorden. Jeg har nogle andre loeg liggende, som jeg overvejer at smide i den samme potte. Blomstrer de ikke i aar, saa goer de vel til naeste aar.

Vores krokusser, som jeg vidst lagde i jorden forrig aar har de smukkeste farver. Jeg er helt forgabt i dem. Contrasterne mellem kronbladene og stoevfangerne er saa fantastisk smuk.

For et par aar siden lagde vi helt vildt mange paaskelilje loeg af forskellige arter i jorden og de breder sig stoedt. Jeg elsker at se dem springe ud og holde kuloer paa haven indtil bladene begynder at folde sig ud paa traeerne.
Forsythiaen opdagede jeg pludselig i dag staar i blomst. Ikke saadan helt vildt, men nok til der bare lige skal et par solskinsdage til, foer den er i fuldt flor. Den har de skoenneste lysegroenne og gule kuloerer, som kun naturen kan saette sammen, uden at vaere pervers.

Min elskede har flyttet vores mandeltrae fra forhaven til bagerst i baghaven. Det var jeg ikke helt tilfreds med, da jeg var saa bange for at den skulle gaa ud - og samtidig var jeg bange for at den helt ville forsvinde i alt virvarret, men den tager sig fantisk rimelig godt ud hvor den staar nu, og den synes at have overlevet forflytningen.

Jeg har en skoen duftrose, som jeg fik af en veninde for nogle aar siden. Den skyder blade som om den var betalt for det, men er allerede nu lusebefaengt. Der maa vaere noget jeg kan goere ved det nu, saa jeg ikke skal bakse med det hele sommeren.
Jeg elsker at have en have, at se alt komme frem aar efter aar og skare lidt nyt til engang imellem. Det er saa positivt at se de smaa fede knopper blive til store flotte blomster - og maerke foraaret drage naermere og naermere.
Jeg maa paa bloghop, for at se hvad andre folk finder i deres haver for tiden.

Ingen kommentarer: