08 april 2009

Turen gik til Westminster

Jeg havde aftalt med min elskede og et hold naboer at moede dem i Smith Square i Westminster ved syvtiden i aftes, hvor vi havde billetter til en Opera Recital. Jeg tog tuben til Westminster og saa snart jeg kom ud af stationen begyndte min knipsefinger at faa nervoese traekninger, for lige foran stationsindgangen ligger Big Ben og jeg kan simpelthen ikke lade vaere med at tage billeder af den!

Klokken var naesten syv, saa jeg skyndte mig hen ad gaden, hvor jeg fik oeje paa to store politibiler, den slags med kampudstyret i orden. Mystisk, taenkte jeg - lige indtil jeg kiggede op og saa en demonstration lige foran min egen naese - og den rager ikke meget frem i verden!

Jeg proevede paa at hoere hvad der blev raabt og laeste ogsaa lidt paa plakaterne, men kunne ikke helt faa fat i hvad der foregik. "2,000,000 doede i Iraq" stod der paa en plakat og et eller andet om tamilere paa en anden. Det hele saa saa roedt og kinesisk ud, at jeg fristedes til at tro det havde noget med Kina at goere. Jeg har haft for travlt til at foelge ordentligt med i nyhederne i denne uge, saa jeg anede overhovedet ikke hvad der foregik!

Nu har jeg haft lejlighed til at tjekke nyhederne og saa viser det sig jeg var midt i den anden dag af demonstrationer omkring situationen i Sri Lanka. Joesses, at saadan noget helt kan gaa ens naese forbi!

Som i sidste uge, var der ca. lige saa mange politibetjente som demonstranter og jeg maa sige at det hele gik meget paent af sig. Jeg kan nu se at protesten fortsaetter og nu er igang paa tredjedagen. Det bliver spaendende at se hvor laenge de holder ud.

Protesten foregaar lige overfor the Houses of Parliament, som stod badet i aftensolen. Der havde aabenbart vaeret nogle bekymringer om at demonstranterne ville proeve paa at storme parliamentet, men det tror jeg ikke er blevet til noget.

Jeg gik videre med parlamentet paa den ene side og demonstranterne paa den anden side og skyndte mig at ringe til min elskede, for nu var jeg selvfoelgelig blevet sen paa den, da jeg skulle bruge tid paa at tage billeder og finde ud af det seneste nye paa demonstrationsfronten. Telefonen blev ikke svaret, saa jeg gik ud fra de stadig var undervejs.

Solen var saa stille ved at gaa ned, men jeg naaede lige at nyde de sidste faa solstraaler, da jeg gik forbi St Stephens' Tower i den modsatte end af Big Ben. Det er simpelthen den mest fascinerende bygning jeg kender. Der er saa mange smaa detaljer at jeg aldrig kan blive traet af at kigge paa den!

Jeg drejede til hoejre ind i Dean Street, som leder lige ind til Smith Square, hvor vi skulle moedes. Resten af banden var ikke kommet og det viste sig senere at det netop var pga demonstranterne. De havde simpelthen siddet i trafikprop naesten hele vejen ind!

Aftenen var smuk og naboerne noed forestillingen i store aandedrag. De ville ikke have noget imod at blive budt med igen en anden gang - og vi vil rigtig gerne have dem med. Vi sluttede med et snedigt glas roedvin inde hos dem og de fulgte os helt til doeren, saa vi ikke for vild paa hjemturen. Vores fordoer er ca. 1.5m fra deres. :)

2 kommentarer:

Bettys blog sagde ...

Det er dejlige billeder af Big Ben og Parlamentet, men ikke så dejligt med demonstration - jo selvfølgelig godt at det kan lade sig gøre, men er det ikke lidt skræmmende at være i nærheden?

Tina - omme i London sagde ...

Betty - ikke overhovedet. Det var en meget paen og ordentlig demonstration, som slet ikke virkede faretruende. Jeg synes det er spaendende og ville saadan oenske jeg havde mit fotografiapparat med!