23 april 2009

Paa afveje

Saa har vi vaeret paa udflugt. Vi koerte til det smukke Lemvig og parkerede ved denne lille samling havfugle (Pelikana Granita), som staar overfor Museet for religioes tekst.

Paa museet fik vi foerst Sharon Thomas’ alternative samling billeder. De var fantastisk godt lavet og temmelig provokerende – nogle mere end andre! :)

Bodil Kaalunds fantastiske bibelshistorie var i den naeste sal og kvinden er genial! Hun har virkelig forstaaet at skildre det gamle testamente helt som vi fik den indoktrineret i skolen som boern. Jeg kunne genkende langt de fleste billeder, men maa dog indroemme at jeg ikke lige paa staaende fod kan komme i tanker om historien om kobberslangen? Jeg gad vide om det var en nitte, bare for at se om man havde fulgt med… Det var lidt af en proevelse at oversaette alle teksterne, men vi tog os god tid og kom igennem det uden at irritere de andre gaester alt for meget.

Vi gik videre ned i et lille apsis, hvor vi saa nogle figurer af en Heide og en anden kunstner, hvis navn jeg ikke lige kan komme i tanker om. Isaer Heides kunne jeg godt lide. For eksempel var der et lille krucifix, der udelukkende bestod af et blomsterhovede og et par haender og foedder. Den var smuk!

Sidst, men ikke mindst, beskuede vi Kejserens nye Klaeder – jeg siger ikke mer’!


Vi skulle egentlig have vaeret et smut paa en herregaard bagefter, men endte i Thorsminde i stedet, hvor vi snuppede et par fiskefilletter med pommes frites (SLURP, det er sgu noget andet end det pap man faar serveret inde i landet!) og saa en gaatur up paa molerne og ned i sandet. Jeg havde saa meget sand i mine sko at mine foedder naesten ikke kunne vaere i dem. Haaret sad som det nu engang goer ved havet, men hold fast, hvor jeg bare noed det.
Hjemturen gik over Harre, hvor en ualmindelig laekker middag stod parat til os. Hele den "lille" familie var i hopla og gaarden vrimlede med alt fra 4-ugers lam til to foel i vente, geder, hoens, glade boern, en kone med en bule midt paa og en bror med jordens stoerste smil.
Nu sidder vi her traette og maette og smaesker os i mors gode staerke kaffe og blomme i Madeira. Det er haardt at vaere dronning!

5 kommentarer:

Marianne sagde ...

Men ingen så smuk dronning som dig :-) - kejserens nye klæder - jeg troede vi skulle se årets første dukkert :-)

Irene sagde ...

a saje gloderværk ...

FUUR. sagde ...

Irene så er vi to, a saje et meje.

Anonym sagde ...

Hahaha - hvor er du diplomatisk. Men jeg synes faktisk at nogle af "Kejserens" nye klæder er meget flotte. Nogle af dem. Andre er ikke så vellykkede. Jeg har ikke udstillingen i nordjylland, men jeg har set hendes billeder andre steder.

Tina - omme i London sagde ...

Tak, Marianne - hvor er du bare soed!

Irene og Moar - det var da ET meget paent billede...

Jens - Et enkelt var rigtig flot. En serie var ogsaa meget paen, men noget af det er virkelig noget forfaerdeligt juks.
Lemvig ligger i oevrigt i Vestjylland... :)