19 april 2009

Shabby chick

Jeg havde lejlighed til at tage til the West End i dag, saa jeg hoppede paa toget fra Sydenham og direkte ind til Charing Cross. Jeg plejer egentlig at koere med SouthEastern rail, men denne gang var det med Southern rail og uanset hvor meget jeg af og til brokker mig over SouthEastern, saa hoermer deres tog da i det mindste ikke af gammel gymnastiksal. Foej!

P1270204

Jeg havde en aftale ved John Lewis i Oxford Street klokken 12.00, men jeg tog hjemmefra en times tid foer, saa jeg havde god tid til at slentre op gennem byen fra Charing Cross, over Trafalgar Square, Leicester Square, Chinatown og videre op gennem Soho til Bond Street omraadet. Solen skinnede fra en skyfri himmel, men alligevel var jeg glad for jeg havde taget noget fornuftigt toej paa, for jeg hader altsaa at fryse – og man kan saa nemt komme til det, hvis man skulle komme til at sidde i skyggen.

P1270221

For nogle aar siden blev duerne sparket ud af Trafalgar Square, men de lusker stadig rundt i omraadet og bag the National Gallery fandt jeg en hel flok, som sad og solede sig relativt uforstyrret. Jeg bryder mig egentlig ikke om dem, men de er sgi da flotte, naar solen fanger deres fjer.

 Soho in April

Turen op gennem Chinatown og Soho er altid spaendende og fuld af gode billeder og jeg var lige paa nippet til at gaa og dangdere lidt for meget, men holdt heldigvis oeje nok med tiden at jeg fik mig loesrevet!

P1270252

Da jeg kom ud paa Regent Street var der doedsens stille og endnu engang blev jeg mindet om hvor forskellig the City og the West End er. I the City starter morgentravlheden tidligt og i the West End starter den foerst hen paa morgenen – og om soendagen foerst ved middagstid. Det foeles helt forkert at gaa rundt paa de tomme gader.

 

P1270253

I tidernes morgen arbejdede jeg for DFDS som tour guide. London kontoret paa i Hanover Street. Jeg skulle lige se om jeg kunne huske hvor kontoret laa og det tror jeg nok jeg kunne – nemlig lige over for denne sjove facade. Jeg aner ikke hvad den daekker over, men flot – det er den.

P1270257

Jeg skyndte mig op mod Oxford Street og John Lewis, hvor vi var et par bloggere, der havde sat staevne og lige som jeg traadte op paa fortovet fik jeg oje paa Marianne og hendes smukke datter Mille. De gik og hyggede sig og saa bare saa glade og tilfredse ud at jeg naesten ikke kunne naenne at forstyrre dem, men forstyrret, det blev de og saa snakkede vi fanden et oere af i timevis der efter!

P1270260

Vi snuppede lidt lunch i St Christopher’s Place, som ellers var lige ved at blive vaek for mig, da der var blevet stillet et stillads op foran den lille bitte indgang. Vi var heldigvis ikke saa svaere at slaa af kurs, saa vi gik ind ad sideindgangen og sad saa i solen i et par timer. Efter gik turen ned ad New Bond Street, hvor de her to aeldre verdensmaend saa ud til at nyde selskabet af saadan et par laekre sild. :)

P1270263

Vi fortsatte ned over Piccadilly og igennem Green Park, hvor folk laa paa graesset og legede sommer. Jeg fatter ikke de ikke allesammen doer af lungebetaendelse, men saadan jer jeg saa sart (laes: maerkelig!) .

P1270266
Vi gjorde et kort holdt ved Buckingham Palace, men Lizzie var desvaerre ikke hjemme, saa vi blev ikke inviteret ind paa te. Det kan nu ogsaa vaere det samme, for jeg foretraekker nu en god kop sort kaffe.

P1270276

I St James’ Park saa vi lidt paa dyrelivet og isaer var vi optagede af de her flotte gaes, som spankulerede rundt, som om de ejede det hele. Der var naesten ingen vand i soerne og pludselig gik det op for mig hvorfor. Til trods for de store regnbyger vi fik i de sidste dage, saa har vi naesten ingen nedboer faaet i aar og det saetter sine spor i soeerne.

Tamil protest

Vi drog om til Parliament Square, hvor den Sri Lankanske saga fortsaetter. En mand er paa sultestrejke paa 13. dagen. Det lyder barbarisk, men hvad i alverden goer man, hvis man foeler at ingen vil lytte til en? Vi var nu ikke meget generet af demonstrationen, men vi havde ogsaa alt for travlt med at snakke til at de kunne overdoeve os. Vi gik ned og stod ved floden et stykke tid, saa Mille kunne hvile sin forstuvede fod. Jeg var temmelig betaget af at det var lykkes hende at gaa saa langt som hun havde, men det tog hun i stiv arm.

Det var ved at vaere gaa hjem tid, saa vi gik op ad Whitehall, som desvaerre er midt i en stoerre renovering og derfor ikke er specielt billedvaerdig lige nu, til Trafalgar Square, hvor vore veje skiltes. Vi havde bare raahygget hele eftermiddagen og det er helt sikkert jeg skal goere hvad jeg kan for det ikke er sidste gang vi ses. Tak for en hyggelig eftermiddag I to rejsende og nyd jeres sidste dag i London i morgen.

14 kommentarer:

Irene sagde ...

OH YEARH! LURV IT! And fanks! Lurv the pix too!

Anonym sagde ...

Sikke en dejlig dag I har haft i London, og i gode hænder hos dig
:-)

Marianne sagde ...

Hvor er det bare en fantastisk skildring af vores dejlige dag sammen. Du er altså fantastisk til at fange øjeblikket.... Og vi kommer snart til London igen - det er helt sikkert :-)

Bente sagde ...

Det lyder som et skønt mini-blogtræf, I har haft. Det er nu dejligt at veksle andet end skrevne ord nu og da :o) .

Suzy sagde ...

Hvor hyggeligt at I fandt ud af at mødes, når Marianne nu lige var en tur i London med datteren og hvor ser I ud til at hygge jer :)

Anonym sagde ...

Det lyder rigtig hyggeligt og I fik da set en masse. Jeg følger også med på Mariannes blog og jeg tror at de har set så meget, at der snart ikke er mere at se. Det er selvfølgelig ikke sandt, men jeg er virkelig imponeret over at de har nået så meget.

Det lyder som om at I havde en god dag sammen, og endnu en gang må jeg glæde mig over alle de skønne oplevelser man får, bare fordi man blogger.

Anette sagde ...

Hvor skønt det kunne lade sig gøre at i mødtes. Dejlige billeder fra jeres møde.

Sister Bonde sagde ...

Det var dog skønt, at I kunne mødes. Dejligt at læse.

Ellen sagde ...

Så blogverdenen kan også være lille...
Hvor hyggeligt, at I kunne mødes og havde en god tid sammen.

Du giver ogtest nogle gode fif til noget, jeg har til gode at se, men St. Christopher's Place kender jeg, og jeg skal helst lige besøge den, hver gang jeg er i London, for at få en frokost på et af de mange steder på den plads.

Ellen sagde ...

Det der underlige ord "ogtest" skulle have set således ud: "oftest"...
Sorry 'bout that :-)

Tina - omme i London sagde ...

Som den gode Oluf Sand ville sige - "Det var baare dajli" og det var det virkelig. Vi raahyggede og snakkede som et vandfald. Marianne og jeg er overbevist om vi garanteret er i familie paa en eller anden maade. Hendes far kommer jo fra nabooen til Fur. :)

Marianne sagde ...

Selvfølgelig må vi være være beslægtet - mon ikke en af forfædrene har mixet sig :-)

Kagekonen sagde ...

det er fantastisk hvad det bloggeri fører med sig... husbonden og jeg smutter en tur til London i Kristi Himmelfartsferien. Jeg har aldrig været der før så jeg glæder mig ;-)

Sylvia sagde ...

Hei Tina!
jeg så i Mariannes blogg, at dere hadde truffet hverandre. Jeg så nemlig bilde av deg der FØR jeg leste at det var deg de skulle treffe.
Godt å vite at det finnes en GUIDE i London om turen skulle gå dit......