19 juni 2007

I dag er det et aar siden...

I dag er det et aar siden jeg endelig skiftede statsborgerskab.
For lidt over et aar siden ville jeg have troet det ville vaere en vaeldig stor ting og at jeg saadan ville gaa op i det, men helt aerligt, saa havde jeg fuldstaending glemt det indtil jeg saa Susans gode blogindlaeg om statsborgerskab! (Maa hellere lige faa lagt en sympatikommentar!)

Hvad har det betydt for mig at blive englaender? Tjaaaee... gad vide om ikke jeg kan lave en lille liste; der maa da vaere en del at skrive paa.

1. Det her er det aller vigtigste punkt og det der virkelig fik mig overbevist om at det var det rigtige at goere. Jeg har nu endelig lige rettigheder med resten af den engelske befolkning og kan stemme til parlamentsvalg! JUBIII - hurra for demokratiet - i hvilken form den nu maa tage.

2. Jeg hoerer under den samme ambassade som min elskede, naar vi er ude af landet. Det har jeg tit taenkt paa naar vi har rejst. Taenk sig om der skulle ske noget og vi havde behov for ambassaden, saa skulle jeg sidde der helt Palle paa den danske ambassade, mens resten af familien havde hinanden samlet paa den engelske!

3. Jeg gaar igennem den samme indgangsportal i lufthavnen i Canada - og skal ikke laengere gaa ind som en "alien", men som en Commonwealth statsborger.

4. Jeg kan sige "vi" om hverdagssituationer - og rent faktisk selv vaere includeret i det "vi".

5. Jeg kan holde dobbelt statsborgerskab, hvis altsaa det andet land tillader det.

Hvad ellers? Egentlig ikke noget saerligt. Jeg savner ikke at vaere dansker, for det er det jo rigtig mange aar siden jeg sidst har vaeret og er blevet opfattet som.

Jeg foelte lidt som om jeg snoed, den foerste gang jeg skulle svare om min nationalitet paa et spoergeskema og jeg maatte saette kryds ved "British", men det er jo akkurat som naar man skifter efternavn ved giftemaal. De foerste gange foeles det lidt sjovt at skifte Miss ud med Mrs, men snart vaenner man sig til det - og saa er det bare saadan det er.

Alt i alt er jeg godt tilfreds - det var et godt valg!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tak og tillykke med "foedselsdagen".

Du taeller jo slet ikke som dansker, du flyttede jo naesten foer du kunne stemme ;-)

Alvorligt: Jeg ser sikkert anderledes paa det at skifte statsborgerskab om 15-20 aar - eller maaske ikke. Der er nok ogsaa forskel paa om man er gift med en anden statsborger end dansk eller naar man som jeg er gift med en dansk statsborger - vi hoerer trods alt under samme ambassade.

Jeg vil sikkert ogsaa opfordre Cathrine til at skifte statsborgerskab naar hun bliver myndig, netop for at hun skal kunne paavirke det samfund hun lever i og have de rettigheder der foelger med.

Tina - omme i London sagde ...

Hmmm... tak og ja, jeg flyttede faktisk et helt aar foer jeg kunne stemme, men jeg var hjemme igen lang nok tid til rent faktisk at stemme til et folketingsvalg. Det er den eneste gang i mit liv jeg har kunnet stemme til andet end kommunal og europaesk valg - altsaa indtil for et aar siden! Joesses, hvor opgiver man meget for sentimentaliteten.

Jeg tror det er noget lettere for en som mig, der for det foerste bor i Europa og derfor stadig kan rejse til DK uden visa og alt det der og for det andet ikke har andre danskere i hjemmet/hverdagen.

Det er godt du er forberedt paa at Cathrine evt. ville skifte statsborgerskab naar hun er aeldre. Der er rigtig mange danske foraeldre i udlandet som naermest tvinger deres boern til at vaere danske, om de vil eller ej!