29 juli 2010

Aarets foerste hoest

Turen hjem gik via stien i dag, da jeg lige ville have taget et par billeder. Jeg har en plan om at se om vi kan faa stien gjort faerdig, da vi har et lille problem med affald paa en lille del af den.

Stien er god og bred og har plads til baade en gang og en cykelsti. Langt det meste af stien har ind og udgange som denne her, som goer at man ikke kan koere en bil ned af den.


Et lille stykke af stien har desvaerre ikke den luksus og lider derfor under en fandens masse skrald og skrammel, som folk dumper. Det er noget haesligt svineri og ret irriterende med alt det knuste glas - isaer naar man kommer paa cykel! Nu faar vi se om vores road association (vej "forsamling") vil tage sagen frem.
Paa turen op ad stien fik jeg et par brombaer i maven og gik og noed alle de flotte baer og andre frugter der sidder paa alle buskene. Hold da helt fast for en hoest vi faar i aar paa baerfronten. Jeg gad vide om det samme goer sig gaeldende paa markerne. Man har da lov at haabe.

Da jeg kom hjem gik jeg en tur ned i haven, for lige at se hvordan vores egen hoest egentlig saa ud og min salighed om ikke der var jackpot. En enkelt lille blomme havde faaet kuloer!

Jeg beherskede min lyst til at smovse den i mig uden at tilbyde min elskede den, men da han sagde nej tak tog det ikke mange oejeblikke foer den forsvandt. Uhmmm... som jeg glaeder mig til aarets hoest!

4 kommentarer:

Eva sagde ...

Nyhøstede blommer er altså skønne. Det er mærkeligt, hvis bær-høsten er god i år, for jeg synes at kunne huske, at foråret var for koldt for bierne. Men naturen lytter jo ikke altid efter eksperterne. Heldigvis.

AagePK sagde ...

Eva, det med bierne er rigtigt for kirsebærrenes vedkommende: der er næsten ingen kirsebær her omkring. Men de andre bær blomstrede lidt senere, og de har også mange andre bestøvere, humlebier, fluer, sommerfugle. Så vi har godt med solbær, ribs, hindbær og brombær, og jordbærhøsten var også fin.
Men lav en fromage af 200 gram brombær, pureret gennem en sigte for at fjerne kærnerne, sukker efter smag, 4-5 udblødte og smeltede blade husblas.
Når frugtmassen begynder at stivne, røres flødeskum af 2 dl fløde i, og det hele fordeles på en mørdejsbund med høje kanter. Hæld 200 gram friske brombær over, og pynt med en kvist citron-melisse-blade.
Bon appetite!

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Uhm, blommer fra eget træ.... jeg savner mit kæmpe blommetræ, som måtte lade livet for at der overhovedet kunne gro noget andet i haven.... men købe-blommer er nu sjældent det samme som egen høst (desuden kan jeg bedst lide dem når de ikke er helt modne, altså blommerne) God fornøjelse med høsten.

Conny sagde ...

Hvor er det træls, at nogen ikke kan lade være med, at svine hvor andre skal gå og cykle, jeg blive sku så gal når jeg ser alle de øl og sodavandsdåser, der bliver smidt ude i naturen.