23 december 2011

Lillejuleaftensfoedselsdag

I morgen kan vi fejre aeldste barnets 30. foedseldag. Da boernene var yngre irriterede det mig graenseloest at hun da for hulen ikke bare kunne vaere foedt enten juleaften eller juledag, hvor man har TID til at fejre foedseldag og ikke lillejuleaften, hvor alting bare skal vaere faerdigt til juleaften. I aarevis fejrede vi juleaften hos os, paa dansk maner, for saa at snuppe den engelske jul juledag, hos min svoger.

For to aar siden fik jeg brudt den tradition og nu kan lillejuleaften bare komme an, for uanset hvor klar jeg er eller ej, saa har jeg stadig juleaften til at faa resten paa plads til juledag.

Vi havde haabet paa at fejre "barnets" foedselsdag i det nye hus, men ehmmm... det blev saa ikke hendes 30. foedselsdag der skal fejres der. Skidt pyt, vi har bedt familien medbringe hver sin tallerken, glas og et saet bestik og saa maa vi sidde saa mange som vi kan rundt om bordet, med resten af familien i sofaen. Det doer vi nok heller ikke af.


Jeg havde lovet migselv at jeg skulle til en ordentlig slagter for at koebe koedet til foedseldagsmiddagen, for man fylder altsaa kun 30 den ene gang og det kaere barn er bare saa taknemmelig for saa lidt. Jeg havde vaeret inden om en gammel traditionel City slagter, men broed mig ikke om betjeningen og er der noget der skal vaere i orden for at jeg gider betale City priser for mine varer, saa er det betjeningen!

Lidt laengere henne ad den samme gade ligger Jamie Olivers Barbacoa slagterforretning. Jeg har laenge beundret den flotte forretning, men forventede at priserne var baade City priser OG kendissepriser og saa synes jeg jo jeg burde stoette den gamle, lokale. Da han var slettet af indkoebslisten slog jeg forsigtigt et slag indenom Barbacoa og forhoerte mig lidt til priserne, som viste sig at vaere ganske rimelige. Ikke bare var priserne i orden, det var betjeningen ogsaa og saa hang der det ene flotte dyr efter det andet til parade i baggrunden, saa man kunne se hvad man havde at goere med.

Slagteren fandt et stykke koed frem, viste mig hvordan han havde taenkt sig at skaere det, saa jeg kunne faa det lige som jeg ville have det. Koedet og et par gode aender blev haengt tilside natten over, saa jeg var fri for at skulle opbevare det i vores mikroskopiske koeleskab foer i aften.

Jeg skal bare lige have handlet kartofler, roedkaal og drikkevarer i morgen og saa er jeg klar til det store rykind -  naah ja, saa laenge jeg ogsaa lige faar styr paa en foedseldagskage, et foedselsdagskort, faar lavet foerst risengroed og siden ala mande og kirsebaersovs, faar ryddet op og gjort rent og faar min elskede hjem fra arbejde.

Hold fast, hvor er det fedt at have ferie!

7 kommentarer:

Eva sagde ...

Tillykke med den runde dag, - dejligt at det trods alt kan fejres under de lidt mere primitive former.

@ sagde ...

Er sikker på at fødselsdagsbarnet ikke kan ønske sig at blive fejret anderledes. Hvor lyder det bare hyggeligt - og som der bliver kræset for smagsløgene *mums*. Tillykke til den 30-årige! Nyd dagen - og julen!
/Liv

anjoe sagde ...

Du er velnok ovenud flittig, Tina, på en - tilsyneladende - afslappet måde. Tillykke med datteren!

...og så ønskes hele menageriet nogle hyggelige juledage :-D

folehave's univers sagde ...

Ja det forstås, du nyder ferien for fulde gardiner. Det bliver da hyggeligt, at i sådan skal improviserer lidt, hvad angår siddeplads og service. Det giver sikkert sjov stemning, og det er fint til en 30' års dag. Glædelig jul

Tina - omme i London sagde ...

Eva - alt kan lade saa goere, saa laenge man har mandskab nok. :)

Liv - tak og i lige maade.

Anjoe - jeg kan lige saa godt tage det som det kommer, for det bliver ikke anderledes. Det med flittigheden er noget jeg er arveligt belastet med fra baade faedrende og moedrende side!

Folehave - hyggeligt det bliver det helt sikkert; og VARMT!!!

Farmer sagde ...

Fint med slagterservice og gode råd; men jeg ville nu forlange at se svendebrev (eller hvad hvad man nu får som eksamenspapir i England), når en slagter efterlader en kniv med æggen opad som det fremgår af billedet.

Som faglig forseelse overgår det bandeord fra en præst under juleprædikenen.

Men pyt, når blot maden smagte.
Glædelig bagjul herfra.

Tina - omme i London sagde ...

Ha - godt set Farmer, men kniven skal den garvede slagter nu ikke have skylden for, det var nemlig en temmelig ung laerling der stod og faegtede med den. Jeg havde aller mest lyst til at hjaelpe ham! :)