02 december 2011

Julens 2. kalenderlaage

Dagens anden kalenderlaage bestaar af en lille leg. I England er det populaert at have en lille julegaveleg paa arbejdspladsen. Man traekker et navn paa en kollega, som man saa anonymt skal koebe en julegave til, som typisk overdrages . Legen kaldes "Secret Santa" (den hemmelige nisse). Paa en mail liste, som jeg har deltaget i i aarevis har vi lavet en Secret Santa i de sidste 5-7 aar og i aar er ingen undtagelse.

Traditionelt har man brugt at skrive navnene paa smaa sedler og traekke en seddel, men som med alt muligt andet er Secret Santa gaaet digital og siden 2006 har vi brugt Elster i stedet for papirmetoden. Elfster er spoejs, for man kan sende anonyme spoergsmaal til andre deltager, foreslaa ting de maaske oensker sig og skrive ting paa som man HELT BESTEMT ikke oensker sig, som for eksempel et Tislet ligestillingsroer... og andre ting, som man kun kan droemme om...


I aar har vi valgt at lave en Secret Santa blandt svigerfamilien, i stedet for at koebe gaver i saekkevis, som vi ingen behov har for. Det er nyt for flere af deltagerne at legen er anonym, men de skal nok komme efter det. Jeg har lige sendt en masse sjove og maaske en anelse provokerende (anonyme! :) ) spoergsmaal rundt til samtlige deltagere, saa vi kan faa lidt gang i festen. Hvad de ikke ved er at jeg har taenkt mig at printe samtlige spoergsmaal og svar ud, til festlig deling ved julemiddagen. Alle spoergsmaalene ligger paa siden og man kan se hvem der er blevet spurgt og hvad de har svaret, men ikke hvem der har spurgt. Det skal vi nok faa en del gas ud af. Der er nogle indbyggede standard spoergsmaal paa siden, som f.eks. "drikker du te eller kaffe", men det er ikke saa vanskeligt for en drengeroev som mig at finde paa nogle familievenlige, men lidt mere interessante samtaleemner. :) He he - de aner ikke hvad de er gaaet med til, men de finder ud af det!


Vi har ingen traditionel julekalender her i huset, men jeg har hoert et lille rygte om at jeg godt kan glaede mig til i morgen, for der er virkelig fremskridt at spore i huset. Skoent!

3 kommentarer:

Donald sagde ...

Jeg tror det bliver en kanon-succes! Hvor har du tænkt det godt.

Men iøvrigt er fremgang med huseriet den bedste julekalender historie :)

Det er ligegyldigt om det er stort eller småt, gammelt eller flot, hjemmets små forbedringer er bare noget så godt.

(Hov, det rimer!)

Anette sagde ...

Dejligt at høre, at det går fremad med huset. Og nisseleg!!! Hvor hyggeligt!! Jeg har prøvet det én gang og det var vildt sjovt. Glæder mig til at høre mere om dine "nisserier" *GG*

Tina - omme i London sagde ...

Donald - ja, mon ikke nok det skal blive skaegt. :)

Anette - :)