18 december 2011

Julens 17. kalenderlaage

Da vi havde boern i huset lavede jeg altid en pakkekalender til dem. Det var der ikke tradition for her i landet, men som i de fleste indvandrerhjem, saa ser vores traditioner ret tit noget anderledes ud end den indfoedte befolknings. Den engelske tradition er at haenge en julesok ved pejsen, saa julemanden kunne laegge en pakke til boernene til julemorgen. Jeg snuppede den del af den engelske tradition og brugte den til vores pakkekalender, saa i hele December maaned hang der tre sokker ved pejsen og hver morgen laa der en lille ting i hver. 


Mens vi var ude paa farten i gaar kom vi forbi et vindue med en pejs med julesokker og en braendeovn. Butikken var ikke saa stor, men vi gik ind for at se om de monstro havde noget spaendende at byde paa. Baade i huset som vi lige har solgt og i det hus vi havde foer har vi haft en gaspejs i stuen, men denne gang skal der en braendeovn til.


Det viste sig at butikken var dobbelt saa stor som forventet, hele kaelderen var nemlig fuld af pejse og braendeovne og der var saft suseme nok at vaelge imellem. Jeg forelskede mig naturligvis fuldstaendig i diverse braendekurve og pejse, men det er sgi da spaendende at droemme om alle de rum man kunne modellere ud fra saadan en pejs.


Selve hylden omkring pejsen har vi allerede styr paa, for vi beholder den der er i huset allerede, der er ellers rigtig mange flotte af slagsen og en del der aldrig ville komme til at dele matrikel med mig!


Endelig fandt jeg ind til braendeovnene og det var jo naesten helt umuligt at vaelge hvilken en man helst vil have. Jeg havde snakket om en Morsoe braendeovn, men synes det er lidt latterligt at importere en, naar man kan koebe adskillige af engelsk herkomst.


Jeg fandt den helt rigtige - en braendeovn der er emaljeret og kan toerres af med en klud. Saa bliver det vidst ikke meget bedre. :)


7 kommentarer:

Eva sagde ...

Wow, der er flot!!!!
Lucky you.

@ sagde ...

Den er også bare superflot. Tillykke med fundet!
/Liv

Annette i Barcelona sagde ...

Ja den er da superflot... Tillykke med den :-)

Irene sagde ...

Jeg anbefaler VARMT at få en emaljeret. Havde jeg vidst det jeg ved nu da jeg købte (Morsø) brændeovn her omme på den lysegrønne, så havde vi fået os en emaljeret!

Tina - omme i London sagde ...

Eva - man kan faa den i fem forskellige farver, men jeg er altsaa lidt forelsket i denne her.

Liv - tak. :)

Annette - den er ikke koebt endnu, men det bliver den!

Irene - det er jeg virkelig glad for at hoere, det er lige saadan en besked man kan tage og foele paa.

FUUR. sagde ...

Du må hellere lade være at fyre op, før du føler på den.
HÆ-HÆ.
Pæn ovn.

Tina - omme i London sagde ...

Moar - braendt barn... :)