15 januar 2012

Skorstensfejerbesoeget gav pote

Nu vi har faaet styr paa samtlige vinduer og doere paa ydersiden af huset, murene er pudsede, loftet haengt op og gulvet i gangen er isoleret og foerste gulvlag er lagt og skal ikke forstyrres yderligere foer det endelige gulv bliver lagt. 


Alt traevaerket i huset har mindst ti lag maling, som skal fjernes. Samtlige inderdoere blev hentet i dag af doermanden, som smider dem i et bad et eller andet, saa al malingen bliver fjernet. Kun en doer stod ikke til at redde, da den var aedt op af traeorm (ja, det kalder vi dem i hvert fald paa engelsk). Heldigvis fandt min elskede et sted hvor de solgte genbrugsdoere, saa det bliver ikke at se at lige praecis den ikke er original. "Hold da op, de er farverige" sagde ham der hentede og det kan vi da kun give ham ret i. Det bliver de ikke ved med at vaere!


Toilettet og haandvasken fra foerste sal er hentet ned i stueetagen, hvor de er installeret i det nye lille badevaerelse, som er klar til at faa fliser sat op.  Ja, vi skal godt nok lige have koebt fliserne, men de er skam valgt og vi ved ogsaa lige praecis hvad for nogen det skal vaere.


Skorstensfejer og braendeovnsinstallationsmanden kom paa visit i dag. Han skulle give et bud paa hvor meget arbejde der skal til foer denne lille haeslige pejs kan blive byttet ud med den fede braendeovn jeg har planer om at skulle vaere ejer af. Der var godt sug i skorstenen, kunne vi konstatere da der blev lagt en lille roegpille i hullet. Efter sigende er der god plads til min braendeovn og det hele kan ordnes for en rimelig sum. Jeg synes det hele begynder at tage facon og nu glaeder vi os saadan rigtig for alvor!

6 kommentarer:

AagePK sagde ...

Nu skal jeg da bare lige komme på tværs med gode ideer, hehe: ovre i Hallandsåsen, på Bråttadal, som er et vandrerhjem, i 1940-retrostil, har de et pillefyr bygget som pejs: det er godt nok effektivt, selv på en snedækket kold vinterdag, og fantsatisk hyggeligt. Man skal nok have oplevet det, før man tror det. De har en hjemmeside, gad vide, om pillefyret er med.

FUUR. sagde ...

Det hele begynder at tage form Tina.
Hvor er det spændende.
Pæn håndvask og toilet, i det lille badeværelse.
Brændeovnen får fine rammer,
og i beholder kaminhylden.

Anonym sagde ...

Så var det lige man godt gad komme forbi til et besøg.... one day... :-)

Annette sagde ...

Skønt, at det begynder at lysne på matriklen.
Jeg er vild med din håndvask og toilettet, jeg tror at jeg har skrevet det før, men jeg synes det er forrygende den måde de engelske toiletter skyller ud på. Jeg boede for et par år siden på et hotel i Cambridge, hvor toilettet endda var storblomstret, det gjorde det endnu mere forrygende.
Jeg glæder mig til at du viser os mere fra det nye hjem og den nye brændeovn. Fortsat rigtig god arbejdslyst.

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Oh tænk sig at ha' en helt ægte kamin..... men hvor er kaminhylden - den er da det aller vigtigste - der skal julesiokken jo hænge :) :) :)

Tina - omme i London sagde ...

Aage - et pillefyr faar jeg saa gu aldrig. Jeg levede med halmfyr i en aareraekke og det er rigeligt!

Moar - tak og ja, det bliver pludselig til noget.

Maria - kom for hulen! :)

Annette - toilettet og haandvasken tror jeg er fra 1930. Jeg var paa nippet til at konfiskere det, da det var saa moeghamrendes beskidt og maerket inden i, men en af maendene havde en mirakelkur som tog ALT! :)
Skyller engelske toiletter anderledes end endre toiletter?

Sussi - Kaminhylden er der skam og de bliver der!