16 september 2011

Fest i gaden

Hjemturen i aften gik ned om Mansion House, som de fleste aftener. Mansion House er the City of London's officielle borgmesterbolig og i aften var der tilsyneladende gilde i den store sal!


Der var linet op med hestegarde og nogle oldgamle soldater i det fineste puds udenfor. Alle var i galla uniform og gaesterne der ankom havde kostumer og parykker paa fra det 17. aarhundrede (tror jeg det var).


Jeg stod og kiggede paa i et lille stykke tid - sammen med en del andre. Jeg elsker simpelthen at fortovet er offentligt og folk gladeligt gaar bag om hestene, for at naa ned til det tog de skal med hver aften.



Mansion House ligger lige midt i the City og i the City bor der ikke folk, der arbejder folk og det arbejdende folk skal hjem, naar de skal hjem



Borgmesteren og hans frue kom ud og hilste paa alle de gamle uniformerede gutter og klappede hestene kaerligt paa mulen. Begge var de i de flotteste gamle kostumer og begge smilede de fra oere til oere.


Den nuvaerende Lord Mayor naermer sig enden paa sin termin og om to maaneder kan han give stafetten videre til den naeste i koeen, som bliver praesenteret for the City i November. Borgmesteren for the City of London er kun borgmester i et aar, men sikken et aar. De er typisk i udlandet mindst 200 dage i det aar og kan sagtens naa op paa besoeg i over 20 forskellige lande i den periode. Det er garanteret spaendende, men for hulen, hvor maa det ogsaa vaere haardt!


I aften er en af den aftener man kan forestille sig borgmesteren og fruen virkelig kan nyde. Det er sgi da svaert at vaere alt for alvorlig, mens man er majet ud i saadan et kostume. Jeg under dem det vel. De arbejder haardt og er typisk pisket noedt til at udfoere op til omkring fem forskellige offentlige funktioner i loebet af bare en dag.


Det stod tre Japanske maend ved siden af mig. De tog billeder til den store guldmedalje (min svoger kalder mig den Japanske turist...) og morede sig kosteligt over den fornemme parade. Jeg ville saadan oenske jeg kunne snakke med dem og forklare dem lidt om hvad det var de saa.


Om ikke andet, saa fik de garanteret nogle skoenne billeder med sig hjem fra deres London tur!

4 kommentarer:

Inge sagde ...

Hehe.. jeg ville nok også have været en ivrigt fotograferende japansk turist, hvis jeg havde oplevet det syn.. :-)

FUUR. sagde ...

Har du tænkt dig, at stille op til borgmesterposten, næste gang.
Det kunne være spændende med kostumebal, en torsdag aften.

@ sagde ...

Cool billeder Tina - og dejlig fortælling!
Må have været en sjov oplevelse at være publikum til.
/Liv

Tina - omme i London sagde ...

Inge - det er jeg slet ikke i tvivl om. :)

Moar - ja, det var da en tanke, du skal nok faa en invitation. :)

Liv - tak og ja, det var sgi da lidt specielt.