13 december 2010

Helsekost

Jeg blev noedt til at taenke i aftensmadsbaner paa hjemturen i aften, da min elskede havde ligget paa langs hele dagen med en grim forkoelelse og influenzalignende symptomer. Han er ikke engang typen paa at have "man flu", saa naar han laegger sig, saa ved jeg det er galt!


Jeg smuttede i Marks & Spencer og snuppede en pakke groent med hjem. Jeg havde en ide om at jeg ville lave noget suppe, for det maa da lige vaere sagen for saadan en patient. Hjemme havde jeg et stykke ingefaer, som skulle goere sig godt for syge mennesker og der var allerede lidt chili i pakken med groent.


Jeg smed et par fed hvidloeg i blandingen og en haandfuld saltede cashewnoedder oveni og sidst, men ikke mindst, en halv liter koldt vand oven i blandingen.



Nu har jeg jo saa verdens fedeste blender, saa jeg satte den igang og i mens den blendede til den store guldmedalje smed jeg et lille broed i ovnen til opvarmning. I loebet af 6 minutter stod jeg med en en ordentlig baljefuld ekstremt groen (laes: neon-groen!) suppe.


Jeg smed en haandfuld kyllingestykker oveni og blendede dem en lille smule og saa var vi klar til at spise. Helt aerligt, raakostbaseret og varm suppe paa under ti minutter, det er da lige til at overkomme. Den maskine er simpelthen sin vaegt vaerd i guld - og den er godt nok tung!


Paa mirakuloes vis foeler jeg mig stadig maet, til trods for jeg normalt naegter at se suppe som mad, men naar det er fremstillet paa den maner saa fylder det altsaa godt! Patienten fik det naturligvis snart meget bedre. Hmmm... maaske Lemsip-tabletterne ogsaa hjalp lidt. :)

7 kommentarer:

Eva sagde ...

Mums, det lyder lækkert. Skulle der have været et billede af blenderen på den tomme plads? Jeg blev i hvert fald lidt nysgerrig på, hvordan den så ud....

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Det ser formidabelt godt ud Tina, var det på den måde hypokondri startede.
God dag.

Gitte sagde ...

Det ser godt og helbredende ud og jeg deler din begejstring for Vita, (har også sådan en) og den er med til at gøre madlavning nem....altid fedt med godt gear :D

Ellen sagde ...

God bedring til din stakkels mand.
Det er nu skønt med sådan en, der ikke er ved at dø, fordi han skal pudse næse et par gange. Jeg har også sådan en :-)

Fed blender - sådan en kan man ikke undvære, og enig... suppe kan være meget mættende og holde meget længe, når man propper noget godt i den, der ikke nødvendigvis er færdigkøbte kød- og melboller :-D
Den gammeldags hønsekødsuppe er da dejlig, men der findes så mange hundrede andre, der er mindst lige så gode.

Tina - omme i London sagde ...

Eva - det var det ogsaa, men det var godt nok groent! Billedet er sat ind igen. :)

Michael - LOL!

Gitte - den er bare genial!

Ellen - jeg kunne ikke holde ud at have saadan en pivbuks!

folehave's univers sagde ...

Herligt måltid. Den der blender du har kan den kun købes i England. jeg er på jagt efter en maskine som er effektiv. Jeg er ved at få spat af alle de maskiner jeg efterhånden har købt og kasseret. De kan ofte kun blende væske.og det er som regel unødvendigt. Din maskine ser rigtig gedigen ud.

AagePK sagde ...

I Maragua, langt pokker ude i det øde Bolivias Alti Plano får man quinoa-suppe: 1 dl quinoa koges i 1 liter vand, til suppen begynder at jævnes, den sidste 1/2 time koges 3-4 kartofler med. Og lidt salt. That's it. Og det smager herligt og mætter rigtigt godt, når man har gået en hel dag i 4000 m højde. Hvis man er heldig, er der også lidt aji, chilipasta, man kan røre i som krydderi.
Quinoa har mere protein end hvede, skal jeg lige skynde mig at sige.