14 december 2010

Lyspunkter i moerket

Det er godt nok moerkt om morgenen nu. Jeg taenkte lige over det i sidste uge, hvor det lige praecis naaede at blive lyst inden jeg forlod huset, men i denne uge er det ovre med det show, her er moerkt!


Billedet her er taget i gaar morges, hvor det ikke bare var moerkt, men ogsaa ret taaget. Jeg hygger mig altid saadan med de moerke aftener, men har altsaa ikke specielt nemt ved at staa op naar det stadigvaek er moerkt. Mine oejne er indstillet til foerst at aabne sig naar dagslys bryder frem. Det er godt jeg ikke bor i DK, hvor folk staar op midt om natten (laes: meget foer kl. 7!).


Aftenmoerket generer mig over hele hovedet ikke; tvaert imod, saa synes jeg det er hyggeligt. Det kan jeg selvfoelgelig sagtens sige, naar nu man tager i betragtning at der naesten er dagslys paa vjene hjem fra stationen, hvor julehuset lyser op saa det er en fryd. Jeg kan se repertoiret er blevet udviddet en lille smule igen i aar og der er flere nye stykker "pynt" paa huset. Det er energispilde saa det batter, men de samler en masse penge ind til velgoerende formaal hvert aar og bringer saa meget glaede til smaa boerneoejne (og mine...) at jeg synes det er fuldt ud acceptabelt. Det lyser sgi da op i landskabet.

7 kommentarer:

FUUR. sagde ...

"Nogen" personer i DK,
står op før 7.
Andre endda meget før.
"Nogen" kan beherske sig.
Jeg hører til, i sidste gruppe.
Har det fint med det.
Hellere brænde lys sent aften
end tidlig morgen.

Eva sagde ...

Nå ja, tidligt om morgenen og tidligt om morgenen....

I øjeblikket er det jo lige fedt, for det er bare mørkt. Men når det lysner, så er der ikke noget bedre end sådan en meget tidlig morgen, hvor det langsom gryr.
Synes jeg, altså.
Hilsen fra en lille morgenfugl.

Lone sagde ...

På tv vises der dagligt billeder af huse og haver udsmykket med julebelysning. Det er helt vildt, som nogle går amok :-) Det er sjovt at se på et øjeblik, men jeg foretrækker et enkelt juletræ med hvide lyskæder, som signalerer ro.

Det er bestemt godt, at nogle gør sig ulejligheden til glæde for børn og Tina :-)

Det var en spændende suppe, du kunne præstere på 10 min. :) Håber patienten har det meget bedre nu? :-)

Tine - den kreative and sagde ...

Hvis der bliver brugt lyskæder og lysdekorationer med LED-pærer eller lysdioder, så bruger de stort set ikke ret meget strøm og et enkelt tændt stearinlys udskiller 4 gram mere co2 per time end en tændt 50 watt pære gør på den samme tid.

Her i Roskilde bliver det ikke ordentlig jul i år, for vi må undvære vores julehus på Drosselvej, ejeren havde ikke overskud til at pynte op i år. :-(

Med hensyn til at stå op om natten ... jeg har det meste af mit arbejdsliv været vandt til at møde klokken 6:00 og det kan man altså ikke gøre, hvis man ikke er i stand til at stå op om morgen sådant cirka ved 3:55 tiden. Til gengæld får man så en dejlig lang morgen, der rent faktisk er mit ynglingtidspunkt af døgnet.

Annette sagde ...

Du godeste for et julehus! Meget lysende julepynt har jeg set, men aldrig så meget og så på en gang.
Du bliver da i hvert fald vækket, hvis du passerer det om morgenen (og der er lys i). Godt, at det går bedre med patienten.
En god torsdag til dig.

Ellen sagde ...

Jeg synes jo nok, det er lige voldsomt nok med SÅ mange lyskæder m.m. - men det må folk da selv om - jeg synes bare, at de mange tusind, nogle bruger på det, kunne bruges på noget mere interessant :-D

Jeg møder kl. 7 og elsker at sidde på kontoret og følge lysets komme.
Men jeg er ikke så vild med at stå så tidligt op... man kan ikke få det hele :-)

Tina - omme i London sagde ...

Moar - jeg ved at du godt kan beherske dig; aeblet falder sjaeldent etc. :)

Eva - LOL, jeg synes ogsaa morgenlysningen er smuk, men har det altsaa svaert med at aabne oejnene mens det stadig er moerkt!

Lone - patienten er heldigvis ved at vaere rask igen og julehuset lyser videre. :)

Tine - joesses, saa ved du slet ikek hvad det er at have en aften?

Annette - det kunne vaere jeg skulle gaa den vej om morgenen...

Ellen - nej, man kan ikke faa det hele, med mindre det eneste man oensker sig er flere julelys til huset, for saa kan det tilsyneladende godt lade sig goere. :)