17 januar 2007

Bryllupsbilleder og swastika...

For nogle aar siden var jeg inviteret til en kollegas bryllup, men kunne desvaerre ikke deltage. Det ville ellers have vaeret spaendende, for jeg havde aldrig vaeret til et hindu bryllup foer, men det skulle ikke vaere denne gang.

Efter bryllup og endt bryllupsrejse kom gommen stolt spankulerende og ville vise mig bryllupsbilleder. Jeg ELSKER billeder og ville da rigtig gerne se hvad jeg var gaaet glip af.

"Neeej, hvor er I smukke", "hvor er hendes sari flot", "hvis boern er de?", "er det dine foraeldre eller hendes", "gosh, hvor du ligner din mor" og bla bla bla. Jeg spurgte i et vaek - indtil jeg pludselig loeb ind i lidt af et problem...
"HVEM ER HENDE MED KAEMPE SWASTIKA PRINTET OVER HELE SARIEN?" Stoenni - gommens soester havde en flot flot sari paa - bortset fra de kaempe swastika som udgjorde moenstret. GULP! Hvad i alverden foregaar der?

Heldigvis var min kollega vaks nok til at opfatte min pludselige stilhed som et tegn paa at noget var galt. Han kiggede paa mig og spurgte hvad der var galt og jeg spurgte saa, saa henslaengt som muligt "ehmmm... what's with the swastikas?". Du skulle lige have set ham i hovedet! "Oh, Tina, I know you're Danish and what with the Second World War and that, but the swastika is a Hindu symbol of peace!"
"Naaah ja, selvfoelgelig er det det" grinede jeg og saa var jeg med igen. Jeg havde altsaa aldrig i mine mange skoledage hoert om det afskyelige symbol som et Hindu symbol, men udelukkende som et nazisymbol.

Grunden til jeg kom i tanker om den episode? Jeg saa i en artikel paa BBC at tyskerne proever paa at faa swastikategnet forbudt i EU - og hinduerne goer oproer. Faktisk gav de et rigtig godt eksempel: "banning the swastika was equivalent to banning the cross simply because the Ku Klux Klan had used burning crosses". Det kan der jo vaere noget om - det er bare saa svaert at forliges med swastika som et positivt symbol - i hvert fald for mig!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

"Nogen" fandt en sådan på en gravsten her i nabolaget. Stor forargelse, indtil "nogen" fandt ud af hvad symbolets oprindelse egentlig er ...

Anonym sagde ...

LOL - jeg sympatiserer sagtens. Jeg ville have haft den samme reaktion!

Velkommen! sagde ...

Det var såmænd også Carlsbergs logo før krigen. Hvornår de holdt op med at bruge det ved jeg ikke. Korset pryder adskillige steder På Carlsbergs bygninger i Valby, blandt andet ved de berømte elefanter.

Anonym sagde ...

Kan det passe at det logo Carlsberg brugte havde noget med Malteserkorset at goere, er der evt. sammenhaeng mellem Malteserkorset og Hagekorset (er det ikke saadan det hedder?). Jeg synes jeg vagt kan huske noget om at vi laerte noget om det i "Kristendom"!