30 januar 2007

Kobberbryllup og sang...

Naar man bor i udlandet kan man godt komme til at glemme nogle af ens barndomstraditioner, men der er nu en jeg aldrig glemmer - nemlig kobberbryllup. Hvor morsomt at man fejrer at man er halvvejs til soelvbryllup. Jeg tror det udelukkende er en dansk tradition. Jeg har i hvert fald aldrig moedt en ikke-dansker der havde hoert om det foer.


En anden tradition jeg aldrig glemmer er de danske festsange. Jo vaerre, jo bedre! Det er den mest hammermorsomme tradition nogensinde. Der er indtil flere websider dedikeret til "Fest sange", men jeg har nu altid synes de hjemmebryggede er de bedste.

I dagens anledning har jeg taget mig rigtig god tid til at finde en passende melodi og faa et par vers brygget sammen til det skoenne par.

Jeg besluttede mig for at melodien skal vaere "Jeg er havren", for den er jo altid god - og det er ogsaa lidt af en tradition. Jeg har faktisk set den beskrevet som en "schlager"... (Jeppe Aakjaer maa vende sig i sin grav!)

Til kobberbrudeparret:

Mel: Skal slaebes paa "Jeg er havren"

Vi I dag jer hylde burd’ med aeresport
Men distancen er jo ik’ saa kort
Derfor faar I denne smukke sang
I maa haabe den ej bli’r for lang

We have try to write an English song
I’m afraid it wasn’t very long
It is nice you’ve made it all this way
To your Copper-wedding-anniversa’y

Da vi samlet var I Fur forsamlingshus
Kom vi langvejs fra, ja nogen kom med bus
Vi fik blaae og meget andet godt
Det var laekkert og I var saa flot

I skal fejres; kobberbryllupsbjaelder paa
Ca tolv en halv vil jeg tro paa
Det er slet ikke til at forstaa
At tiden den kan saa hurtigt gaa

Teloek med de mange aar I har
Vaeret saadan et fantastisk par
Vi jer hylde vil paa fin maner
Og ve’ oenske jer saa mange fler!

Hip hip HURRAH – tillykke til det smukke kobberbrudepar!
Billedet er laant her fra


2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dette vers henslæbes på Jeg er havren:

Tak ska' do i lywl ha
det er svær som do det ka
mæ å skrøw en bette sang
te all wos mæ kobberbryllupsklang

Skøre kwun!

Anonym sagde ...

Det kan du selv vaere. Tillykke med dagen!