06 december 2010

Snerydning paa engelsk

Der er naeppe en der har set nyhederne i den sidste uge, uden at se noget om de britiske snetilstande - og grinet lidt af det. Indroemmet, vi har faaet en del sne og i Skotland fik de lige 32cm extra i morges (GULP!). Det er den tredje vinter i traek hvor vi virkelig har faaet sne saa det kan maerkes og efterhaanden begynder smilene at stivne, naar der igen bliver sagt "det kan ikke betale sig at ruste op mod det, for vi faar jo aldrig sne".

Der er nu snakke om at bruge millioner af pund paa at koebe sneplove, saltspredere og hvad ved jeg. Jeg kan personligt ikke forstaa at de ikke bare kan saette militaeret til at lave noget fornuftigt arbejde til en afveksling, men hvad ved jeg.


I aarvis saa vi ikke saa at sige ikke saa meget som en sneflage. Proev at kigge paa denne spaende side af det engelske meteorologiske instituts hjemmeside, hvor man kan vaelge en maaned eller f.eks. "winter" og se hvor mange dage sneen bliver liggende i gennemsnit. 1-2 dage for London! Saa kan man nok forstaa at der ikke er det helt store beredskab, men nu vi pludselig har tre sne-vintre i traek begynder det jo grangiveligt at se lidt anderledes ud. :)

Ifoelge vores kommunes webside spreder de salt, naar der forventes sne og saa rydder de sneen, naar den  er kommet - i hvert fald paa visse veje. Vores er en af de veje og mine tanker flyver fluks tilbage til den anden morgen...
Hjemmesiden paastaar ogsaa at fortove bliver ryddet, men de glemte aabenbart at goere noget ved det fede islag, der laa paa fortovet i morges...

De foreslaar at man kan bruge salt fra de offentligt tilgaengelige saltkasser, der staar paa visse gadehjoerner - bare ikke i vores valgkreds, som af en eller anden grund synes at vaere faldet af kortet! Min elskede havde en pose sand, som blev brugt ude foran huset, men det er ikke alle der er saa forberedte.



Jeg er vild med sneen og tager de isglatte fortove og den nedbrudte infrastruktur som en oplevelse, men jeg kan sagtens, for jeg skal hverken have koerestole, barnevogne eller gamle usikre ben med ud og gaa og saa har jeg ikke noget firma, der lider under at folk ikke kan komme paa arbejde, eller posten ikke kan naa frem. Jeg kan bare indsnuse den skoenne duft af kold, frisk luft og sne og lade det tage den tid det tager at gaa paa arbejde, uden fare for at blive fyret, miste min loen eller andre skraemmende ting. 

Til trods for alle de problemer sneen bringer, saa kan jeg altsaa ikke lade vaere med at holde af vejret og stornyder at vores vintervejr endelig er begyndt at opfoere sig som vintervejr skal, i mine oejne. Maaske jeg ikke behoeves at flytte til Svejts alligevel?

5 kommentarer:

Eva sagde ...

Jeg er såmænd begyndt at få lidt ondt af kommunerne. Det koster SÅ mange penge at rydde vejene, og jeg skal love for, at der er brug for rydning i år.
I nat er der igen faldet et tykt lag her i Århus. Får det da ingen ende?

Anonym sagde ...

Vi slap i SOrø For mere sne i nat...pudsigt at I i London ikke har været vant til de store mængder..
Jeg fik to kollegaer hjem fra London i fredags, hvor ellers Gatwic (staves den sådan , den lufthavn) vist var lukket i et par timer...De måtte vente 1½ time, da der var is på vingerne, men derefter ingen problemer med hjemtransporten...
Ja, godt du ikke har brug for rollator når du færdes..det må være hæsligt :-)

Tina - omme i London sagde ...

Eva - med den kommuneskat vi betaler kan de saft suseme godt faa raad til en pose salt. :)

Anne - Gatwick, men jeg vidste nu godt hvad du mente. Gatwick var lukket i flere DAGE, paa grund af vores fantastiske beredskabsplan. :)

Aage Kürstein sagde ...

Om vinteren bytter svenskere og nordmænd deres rollatorer ud med sparkstøttinger, så Anne og Tina, sne er ikke noget problem!

Tina - omme i London sagde ...

Aage - AHA, saa kan jeg jo godt flytte, skoent det da godt nok ikke er noedvendigt i disse aar. :)