10 oktober 2010

Havana paa hjul

Havana er ikke en by med mange biler, faktisk er der ufatteligt faa i forhold til byens stoerrelse og indbyggertal, som ligger paa omkring 2 millioner mennesker. Det er selvfoelgelig ikke uden grund at der ikke er mange biler, for det foerste er det et fattigt land og for det andet skal man have tilladelse fra regeringen for at faa lov til at koebe en bil!

Jeg troede, foer jeg rejste til Cuba, at det med de gamle Amerikanske biler var en skroene og at der maaske var nogle faa. Hvor fejl kan man tage - der var saa at sige ikke andet! Jeg vil skyde paa at taet ved halvdelen var over 30 aar gamle og rigtig mange op til 60 aar gamle! Bilerne paa kollagen oven for har jeg taget paa den foerste dag vi var der og det indenfor en radius af 2km fra hvor vi boede!

Et tilfaeldigt bybillede viser Ladaer som er mindst 20 aar gamle som de nyeste biler i gadebilledet og det er et helt reelt billede af Havanas bymidte. Har man en interesse for gamle biler, saa er Havana simpelthen stedet! Rigtig mange af de gamle Amerikanerbiler har en Ladamotor under koelerhjelmen, da en 20-aar gammel Lada motor trods alt er bedre end en 50-aar gammel Amerikaner!

Som noget helt nyt og en service til udlejningsindustrien (laes: statens biludlejning til turister...) saa vel som udlaendinge, der bor paa Cuba importeres der nogle faa Kinesiske biler ved navnet Geely. Geely bilerne, eller i hvert fald dem de importerer til Cuba er meget billigt lavet og har en eller anden Toyota symaskinemotor lagt under motorhjelmen, men ikke desto mindre tror jeg paa de er lidt af et statussymbol. Man ser ikke mange af dem, men de eksisterer!

Heste er rigtig meget brugt - ogsaa i Havana, hvor de dog mest er brugt til at farte turister rundt paa byrundtur. Mange af hestene ser lige saa gamle og slidte ud som bilerne og vognene lige saa, men der findes dog mindst en velnaeret hest i Havana, vi har selv set den! Jeg kan naesten ikke vente til at vise lidt af hvad vi saa, da vi begav os uden for Havana, hvor vi tilbragte de foerste 3-4 dage, inden vi blev modige og lejede en Geely!

5 kommentarer:

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Dejlige billeder Tina, jeg glæder mig til at se og høre mere.
God Søndag.

Fisker & Fernández sagde ...

Ladamotor i et amerikansk dollargrin - det lyder virkelig sjovt!

Ser frem til at høre m Geely-eventyret - med jer to bag rattet kan det kun blive spændende :-)

Ellen sagde ...

Jeg nød at læse om Cuba - tror dog ikke jeg har lyst til at tage derned selv, men derfor er det så meget mere spændende at læse om dine oplevelser dernede fra.
Det med bilerne... utroligt, altså. Og der sker sikkert ikke - på trods af deres alder - særlig mange ulykker, når der er så få biler?

FUUR. sagde ...

Jeg håber, du har billedet
af familien, der absolut
MÅTTE på søndagsudflugt,
trods de morsomme hjul.

Tina - omme i London sagde ...

Michael - tak skal du have. Der kommer mere og der er masser mere hvor det kommer fra. :)

Pernille - du kan regne med det var spaendende! :)

Ellen - vi saa ikke et eneste uheld, til trods for vi koerte over 1,200 km!

Moar - he he, bare rolig, billedet er i hus!