17 oktober 2010

En stor rodet by!

Vi tog en lille gaatur i nabolaget med fire af De Fem i middags. Et af de unge mennesker har kun vaeret i London en enkelt gang foer og en anden er her for foerste gang. Normalt naar man rejser til en storby faar man jo kun en mikroskopisk del af byen at se og naar nu chancen er der, saa synes vi de skulle se hvordan almindelige mennesker bor i London. Det er saa dejligt at vise steder frem til folk der er interesserede og saa spaendende at hoere de unge menneskers indtryk og sammenligninger til det de er vandt til. “Jeg kunne i hvert fald godt taenke mig at bo i saadan et hus som det der, eller et lige som jeres”, sagde en og fluks var jeg klar over at den lille gaatur var en rigtig god ide.




Der blev peget og observeret og snakket om hvor forskelligt alting er fra Danmark. "Husene er meget ens" sagde en, mens jeg grinede for mig selv, for akkurat det sammen siger alle de Londoners der kommer til Danmark, naar de ser det ene gule parcelhus efter det andet! Jeg gik med vilje ned ad en fire-fem forskellige gader, som alle er meget forskellige, alt efter hvilke oejne der kigger. "Jeg synes der er meget rodet i forhaverne" sagde en anden, mens vi gik forbi en af de mere ordentlige forhaver! London er liiige knap saa klinisk som Danmark og i min observation maa jeg konkludere at der i London nok er noget mere plads til individualitet og mindre kritik af afstikkere fra normen end i Danmark.

Kolonihaverne viser, som foer naevnt, endnu en af forskellene mellem Danmark og England. I Danmark er kolonihaverne jo flotte og ligner  sommerhusomraader til forveksling, bort set fra husene ligger lidt taettere, mens deres engelske modstykker slet ikke maa bebygges med mere end et skur til redskaber eller maaske et drivhus.


Der er normalt en graeskant rundt om alle de forskellige lodder og i stedet for at saette en haek, hvilket jeg tvivler paa man overhovedet maa, saa staar der raekker af boenner, hindbaerbuske eller saagar artiskokker, som markerer at her gaar min have til! 
Jeg haaber og tror paa de unge mennesker faar et helt andet indtryk af London end det typiske turistbillede, som naturligvis ogsaa er London.

6 kommentarer:

Sylvia sagde ...

Hei Tina
Akurat nå har jeg blogget et innlegg om det å være turist, både i sin egen by og andres......vi ser ting på forskjellige måter.
Nå har du et deilig besøk hos deg. Marianne reiste for litt siden, men hun har nå kommet hjem til seg selv. Det er kun 1 times reise mellom oss, så heretter må vi tenke på det, og besøke hverandre oftere.
Nyt besøket!!!

Tina - omme i London sagde ...

Sylvia - tak skal du have. Jeg er sikker paa du og Marianne ogsaa noed hendes besoeg hos dig. :) Jeg glaeder mig til at laese din blog om din turisttur paa hjemmebane.

AagePK sagde ...

Rodet by? Ikke enig!
Det kan forekomme en, at der er meget stablet op og ud og ind i mellem, men det er der i hver by. Så en by som London, der har haft enorme brande, eksplosioner og bombardementer, bygger selvfølgeligt op i de derved fremkomne huller efter ny tids skik. Det, man så kan klandre London, men så sandelig da også Københavnstrup er, at enkeltindividder ind i mellem forfalder til at ville sætte sig selv et minde, der ender med at blive en skamstøtte. Én ting er at bygge et Barbican i et bombekrater, noget andet at rive smukt ned for at bygge grimt og uhensigtsmæssigt i glas, der koster mere i airconditioning om sommeren end varme om vinteren.

Anonym sagde ...

Ej - man bliver så klog her i blogland. Jeg anede ikke at man havde kolonihaver i England. Af en eller anden grund troede jeg, at kolonihaver var et dansk fænomen - åbenbart ikke!
Jeg håber I får nogle gode dage sammen. Jeg er sikker på, at dine gæster ikke kunne have fundet en bedre guide!

Tina - omme i London sagde ...

Aage - naar man har saa mange folk, fra saa mange forskellige baggrunde, lande, kulturer etc, saa skal det blive rodet, men jeg synes det er hyggeligt. :)
Det med de moderne bygninger bliver vi to vidst aldrig helt enige om! ;)

Jens - det glaeder mig at oplyse dig! :) Vi hygger os!

AagePK sagde ...

Hov-hvo, Tina, jeg går jo netop ind for moderne byggeri som Barbican, som jo blev ryddet af 2. verdenskrigs bombardementer. Jeg synes også, det er super med at skabe nye moderne kvarterer f.eks ude på Amager.
Hvad jeg ikke bryder mig om, ligesom prinsen af Wales er, at man placerer underlige kasser i forhaven af Tudor-bygninger, eller river bevaringsværdige bygninger ned og erstatter dem med glaskasser, der trodser al omgivende arkitektur OG viden om energifråds. Det svarer til at give min bedstemor strutskørter på på en vinterdag.
Sålænge vi ikke kan blive enige om det, må jeg jo punke dig, ikk'? ;-)