22 august 2009

Den soedeste gave

Min soede assisten startede sin faste for Ramadan i dag og kom med en gave til mig. En flaske alkoholfri jordbaerchampagne og en kasse dadler, som er hvad man traditionelt bryder fasten med.

P1320752

Jeg koeber ham normalt en “Eid” gave i enden af Ramadan, men denne gang fik han den paa forhaand, for han fortalte mig at alle aftenboennerne som foregaar gennem Ramadan (og sikker ogsaa paa andre tidspunkter) er holdt paa Arabisk og han fatter saa at sige ikke en brik! Jeg spurgte om ikke bare han kunne tage den engelske version med til moskeen og saa viste det sig at han ikke har en engelsk sproget koran. Jeg gik direkte over i bogbutikken og koebte en til ham. Helt aerligt, hvis man skal bruge halvanden time hver aften i 30 dage i en moske, saa er det da rart om man i det mindste kan foelge med i hvad der foregaar.

Fastedagene er lange i aar og i de naeste par aar bliver de endnu laengere, for startdatoen flytter sig fremad med ti dage hvert aar. Jeg tror vi naar aar 2020, inden Ramadan falder paa et humant tidspunkt af aaret igen. Forestil dig at faste fra solen staar op til den gaar ned igen, uden at drikke saa meget som et glas vand – i 30 dage. Jeg kommer AlDRIG til at sympatifaste!

9 kommentarer:

Lotte sagde ...

Nej puha, heller ikke jeg. Og på vores nordlige breddegrader er dagene bare endnu længere på denne årstid...Nok smartere at bo omkring ækvator, hvis der skal fastes.

FruE sagde ...

Jeg forstår mig ike helt på det her faste, men har omvendt heller intet imod dem der gør det pga. tro. Vi skal følge vores hjerter.

Faste på den måde kunne jeg kun hvis jeg så vendte op og ned på dag og nat :o)

God weekend.

Nille sagde ...

Det bliver nogle rigtigt lange dage i de kommende år - men det er heller ikke sjovt at skulle faste i Afrika i 40 graders varme ;-) Jeg har en del kolleger, der faster - så de møder meget tidligt og går hjem ved 14-tiden... jeg går ud fra, at de så bare sover til solen er gået ned... og så skal der spises! Men jeg tror heller ikke, at jeg kunne gennemføre det!

Annette i Barcelona sagde ...

Ufff.... jeg kan ikke overleve dagene i øjeblikket uden vand hver halve time... så jeg kommer heller aldrig til at sympatifaste... tror det må være ret hårdt... speicelt i den varme vi har HER lige nu.

Bente sagde ...

Uha, nej. Jeg kan søreme også godt leve uden at skulle deltage i ramadanen.

I øvrigt skulle det være en fordel for en muslim, hvis vedkommende dør under ramadanen, for da er der ingen risiko for at komme i helvede. Den stærke tro holder det simpelthen lukket under ramadanen - stod der i går i et interview i Politiken. Tja, så lærte jeg også det ;-).

Leif sagde ...

Dejligt at høre, hvordan to mennesker tænker på hinanden og udtrykker det ved at give søde små gaver :-)

Dortheivalo sagde ...

Hvor er I betænksomme overfor hinanden, dejligt at læse! Hæ, forestil dig lige mig faste her hvor solen ikke går ned (midnatsol) Men det må så tælle at den forsvinder bag fjeldet og det rent faktisk bliver tusmørke?

Anonym sagde ...

Champagne og dadler? Det lyder usædvanligt, men faktisk rigtig lækkert. Det kunne jeg da godt tænke mig at prøve.

Derudover er jeg imod alle former for faste. Jeg er overbevidst om at det er særdeles usundt og svækker kroppen både fysisk og psykisk. Derfor har jeg specielt svært ved at forstå, alle dem som forbinder faste og udrensningskure med sundhed.

For min skyld må folk selvfølgelig faste alt det de vil. Men tror ikke at det er noget som jeg nogensinde selv vil prøve.

Tina - omme i London sagde ...

Lotten - eller i et andet solsystem!

Fru E - at faste naegter jeg simpelthen i en verden med et overflod af mad. Jeg vil dog rigtig gerne dele med dem der ingenting har adgang til!

Pernille - jeg tilbyder altid vores fastende personale at de kan arbejde andre timer gennem fasten, men de foretraekker at vaere her saa laenge som muligt, for mens de arbejder taenker de mindre over det. I oevrigt siger deres religion at de skal arbejde som normalt gennem fasten.

Annette - det er bestemt heller ikke sundt!

Bente - en af mine kollegers bedstefar doede under Ramadanen og hun var saa lykkelig for ham, naar nu det skulle vaere. :)

Leif - jeg har jordens bedste og soedeste kollega som er min right hand man og han fortjener det 100%!

Dorthe - LOL, jeg anbefaler du lader vaere med at konvertere!

Jens - det er kun dadlerne der er tradition. Champagnen er en lille bonus. :) Mht fasten, saa er det skraekkeligt usundt, naar man ikke engang maa drikke et glas vand. Din krop skal have smaa maaltider hele tiden, saa den altid har noget at tage af. Du har ret!