25 november 2007

I bil gennem Sarf London

Vi skulle et smut til Bromley i eftermiddags for at hente en madras til nogle overnattende gaester. Undervejs lyttede vi til LBC og paa nyhederne snakkede de om at the Thames Barrier var lukket, for at beskytte London mod noget stort tidevand, som aabenbart truede med at oversvoemme os. Vi blev hurtigt enige om at vi godt lige kunne plukke en times tid ud af dagen, for at tage ud og kigge paa de lukkede sluser.

Turen fra Bromley til Charlton/Woolwich omraadet hvor barrieren er gaar gennem the Ferrier Estate i Kidbrooke. Jeg snuppede et hurtigt billede undervejs, men det gengiver overhovedet ikke hvilket mareridt det sted er. Heldigvis er det nu ved at blive toemt, for at blive revet ned og noget nyt boligbyggeri bygget op. Det er simpelthen ufatteligt at man ikke taenker laengere frem naar man bygger socialt boligbyggeri, man kan altsaa ikke byde folk at bo saadan et sted!
(Saa saetter jeg lige kaephesten vaek et oejeblik!)


The Environment Agency har et museum og undervisningscenter ved barrieren. Der var tomt i dag, men i loebet af ugen er der normalt mange busfulde folk der. Skolerne kommer her f.eks. paa dagsudflugter, for at laere lidt mere om London og miljoeet.
Der er en 180 mil lang "Thames Path" hvor man kan foelge Themsen fra dens kilde i Kemble til barrieren i Woolwich. Det er lidt af en gaatur, men jeg kunne godt taenke mig engang at gaa hele vejen. Det ville nok alligevel komme til at tage et par dage. :)

Barrieren saa meget aaben ud, da vi ankom Jeg var lidt skuffet, for jeg har kun en gang foer set den lukket og det er altsaa et imponerende syn.

Vi opdagede snart at der rent faktisk var et par stykker af barriererne der var lukkede. Tre i det hele, tror jeg. Man kan se paa billedet at den gule arm paa de miderste er i en anden position end de andre og saa anes en sort skaerm mellem dem. Det er barrieren.

Canary Wharf og The dome spejdes i baggrunden. Det er ikke laenge siden jeg stod i Canary Wharf tower og tog billeder i modsat retning.

Det var lidt aergerligt at jeg kun havde mobilkameraet med, men billederne blev da egentlig meget gode, alt taget i betragtning.

Tate & Lyles sukkerfabrik ligger lige ovre paa den anden siden af floden, som efter sigende er 500m bred ved barrieren. Jeg fatter slet ikke at der er saa langt der over, men jeg skal nok lade vaere med at hoppe i og proeve paa at maale det selv!

Der var ret bidende koldt ved barrieren, saa jeg snuppede bare lige et billede mere og saa drog vi vidre paa vores faerd.

Vi skulle via Catford hjem, saa vi lagde vejen ned gennem Greenwich, hvor de have faaet haengt noget ret fedt julepynt op. Det maa vi ned og se paa i en nattetime en gang. Jeg kan godt lide de fede krussedullespor efter stjernerne.

Naesten ved naeste destination kom vi forbi nogle meget omstridte huse, nemlig "The Excalibur Prefab Estate". Husene er nogle faerdigpakker der blev strammet an lige efter anden verdenskrig, som en noedloesning. Nogle af dem er nu i privat eje, mens andre tilhoerer sjasen. Der trues tit med at rive dem ned, da de ikke lever op til nutidige byggereglementer, men de folk der bor der elsker deres smaa paphuse og protesterer hver gang. En af vores boerns venner boede i et af dem, og de var en familie paa fire. Jeg vil skyde paa husene er paa omkring 60m2 - max!

Paa hjemturen fik vi oeje paa indtil flere der var igang med at finde den store kasse med julepynt frem. Nej, hvor jeg glaeder mig til at finde julelysene frem.

Ingen kommentarer: