04 april 2011

Turen gik til Kina - 4. vers


Naar vi rejser kigger vi altid paa huse. Vi kigger paa hvordan de er bygget, hvordan de er indrettet, hvor store/smaa de er og hvad de koster. I Kina bor de fleste bymennesker i lejligheder og lejlighederne er typisk rimeligt store i forhold til hvad vi er vandt til i UK, som nu ogsaa er specielt smaat.

Jeg havde en droem om at blive arkitekt, da jeg var ung og smuk, men af flere forskellige aarsager (lad mig nu ikke komme igang med at skaelde ud paa min stupide studie"vejleder"... her!) blev den ikke til noget. Jeg burde have, for i min egen fantasi ville jeg vaere en fantastisk arkitekt. :) Ikke en af dem der tegner kaempe moderne kontorbygninger, som man maaske kunne forestille sig, men jeg ville lave socialt boligbyggeri - paent socialt boligbyggeri, og PRAKTISK!
Nok om det, det her skulle handle om den Forbudte By i Peking, som nok er saa langt fra at vaere socialt boligbyggeri som det kan vaere - det kunne faktisk godt beskrives som asocialt boligbyggeri. :)


"Den Forbudte By" er, ifoelge vores guide, forkert oversat, den skulle hedde saadan noget som "den Hemmelige" eller "den Lukkede" by, men "den Forbudte by" lyder da lidt mere eksotisk, som om der ligger en stoerre historie bag den. Det goer der sandelig ogsaaa og gaaaaaaab, hvor kunne vi godt have undvaeret en guide til byen, for hvor vidt de ualmindeligt smukke bygninger er bygget af det ene eller det andet dynasti er mig faktisk hip som hap, jeg synes stedet er spaendende, uanset hvor og hvornaar det er fra. Det er vidst her jeg naevner at min historielaerer var den samme som min studievejleder... :)
Grunden til at byen var lukket er at det var en privat bolig for den indevaerende Kejser (hed "kongen" ikke saadan i Kina?). Boligen bestod af 9,999 1/2 rum... Det halve rum, hvordan saa end man bygger saadan et, goer at byen ikke er "perfekt", for det ville guderne ikke bryde sig om!


Kineserne er meget glade for roedt, guld, tal og noget der "lyder som noget". Denne flottte indgangsportal har 9x9 guldknopper paa hver doer. 9x9=81 - tvaersummen af 81... 9! Ehmmm... ja, 9 er et vigtigt tal, det er 5 ogsaa og 8 og ehmmm... ja, tilsyneladende alle de andre tal fra 1-9. Guiden var altsaa saa drabeligt kedelig at jeg glemte at hoere efter, men jeg SAA efter - meget. Der var bare saa smukt jeg naesten gjorde helt ondt i oejnene!


Hvis jeg nu skulle gaa hen og blive arkitekt i mit naeste liv, saa kunne jeg fristes til at lade mig inspirere af de kinesiske tagrygge, ja faktisk tagene i det hele taget. Jeg tror jeg har taget 500 billeder af alle de flotte tagrygge, tagrygsfigurer og de skoenne kanter, farver, tegl og traearbejde. Det kunne godt gaa hen og blive en dyr hyre at goere saa meget ud af alle tagene, men der er jo ingen der siger man skal tage alle detaljerne med hver gang, skoent det ville vaere et effektivt middel mod arbejdsloeshed!


Antallet af de smaa figurer paa tagkanten viser noget om hvor vigtig en person der bor under taget. Der er altid et ulige antal figurer mellem den lille frontfigur og dragen og maksimum er 9 figurer. nogle af dem er figurer af rigtige dyr og andre er sagnfigurer. Min yndligs er soehesten, som vidst nok er nr. 4 i raekken, men paa mit hus ville den blive nr. 1! :)


Vi er saa glade for tidspunktet vi valgte at rejse paa, for der var ikke ret mange turister til at lave rod paa min billeder. "Byen" er enorm. Jeg vil skyde paa der er en km. fra ende til anden. Den foerste plads man moeder, naar man kommer ind gennem indslusningssystemet er pladsen hvor kejseren i sin tid modtog plenum, eller rettere, det var nok ikke just plenum, men de oeverstbefalende i hans haer. Det siges at det ogsaa var her at halshugningerne tog sted, men det mente vores guide ikke var sandt, for hvem vil have blod paa egen gaardsplads? Det lyder egentlig logisk nok, men hvis man er til halshugning, saa er man vel ikke saa sart paa grund af et par liter blod eller tre?


Vi delte guiden med et andet par, som var nok saa interesserede i hvilket dynasti der var ansvarligt for hvad og jeg er ikke helt sikker paa om ikke de synes vi tog liiidt for mange billeder og lyttede lidt for lidt, men personligt synes jeg nu vi spurgte mindst lige saa begavede spoergsmaal som de gjorde. Guiden var vaeldigt alvidende inden for de kinesiske dynastier, hvilken farve betyder hvad og hvilket nummer lyder som noget, som maaske kan vaere heldigt, men det med almen viden var ikke just hans staerke side. Der blev lavet en del mentale notater til alt det vi skulle huske at spoerge min faetter og hans kone om, naar vi naaede saa langt som til at besoege dem.


Den store roede kasse maa jeg indroemme jeg ikke liiiige kan huske hvad var til oprindeligt, men i hvert fald skulle det bringe held at roere ved guldet paa den, saa vi mosede os igennem menneskeskaren og fik garanteret roert noget guld som de fleste af de besoegende ikke havde roert, nemlig det oeverst oppe. :) Vores deltagelse i det lokale ritual gav en del fnisen i gemakkerne og positive vink og blink fra deltagerne, som synes det var vaeldigt morsomt at vi ikke bare gik forbi og kiggede undrende. When in Rome...


Det tager lang tid at gaa gennem den Forbudte By, da der er saa meget at se. Paa en maade er det "mere af det samme" meget af det, men der er saa smukt at det slet ikke goer noget. I nordenden af byen takkede vi farvel til guiden og vores medturister, som gik ud af den ende, mens vi gik tilbage gennem byen mod vores hotel. Vi var godt moere og satte os i et af kaffehusene og fik en god stor kop sort kaffe med en kage af en art til. Kaffe koster formedelst en formue i Kina og det goer te faktisk ogsaa, men naar man faar te faar man en ordentlig kandefuld, somme steder op til to liter, mens en kop kaffe er en kop kaffe, som man maa slippe omkring 25 dkr for i et land hvor man kan sidde ca en halv time i en taxa til den samme pris!


Da vi kom hjem til hotellet stod der lige knap 20,000 skridt paa skridttaelleren. Vi sov godt den nat!

7 kommentarer:

Anette sagde ...

Fantastiske billeder fra Kina - det må have været en kæmpe oplevelse. Mine forældre var i Kina for nogle år siden og de kan virkelig berette og vise billeder fra den tur. I fik godt nok gået nogle skridt ;)

Anonym sagde ...

Så sjovt, at familien Tina - omme i London bare kan komme verden rundt på sjoveste vis :-D
Kan vi læsere li' det? Jaahhhh, vi kan skisme da *LOL*

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Hvor er det morsom at læse om, jeg er sikker på at du ser ting som ingen andre lægger mærke til.
Mon der kommer et vers om mad, hønsefødder, småfugle, slanger og alt sådan noget som de ikke har i Brugsen

Tina - omme i London sagde ...

Anette - tak skal du have. Det er naesten umuligt at tage grimme billeder i Kina, for der er simpelthen saa flot!

Anjoe - he he, jeg taenker faktisk tit ved mig selv at jeg burde tage livet lidt mere alvorligt, men det gen er jeg simpelthen ikke i besiddelse af!

Sussi - der kommer vers om MANGE forskellige ting, det er der ingen tvivl om. :)

Anonym sagde ...

Jeg er meget forbavset over, at kineserne har store lejligheder. Jeg troede de var meget små - men det er måske kun i Japan? Eller tager jeg bare fuldstændig fejl?

Jeg har lige set et program i fjernsynet, om hvor meget europæerne ødelagde i den forbudte by ved en eller anden invasion i starten af det 1900-århundrede. Man brugte hele paladset til militærkasserne og hærgede det hele. Sådan noget får mig til at krumme tæer.

Men det må være en utrolig stor oplevelse at se den forbudte by!

Tina - omme i London sagde ...

Jens - det er helt sikkert i Japan, men jeg maa nu indroemme jeg ogsaa forvirrer de to steder og deres kulturer.
Jeg hoerte ogsaa om oedelaeggelserne i den Forbudte by, men jeg gider ikke krumme taer over det, for jeg lover dig det er sket verden over - og af alle folkeslag! En stor oplevelse, det var det helt sikkert!

Dorthe sagde ...

Velkommen hjem.
Det lyder til, I har haft en skøn rejse til Kina.
Jeg kan så levende forestille mig, at I var en seværdighed i jer selv trods det, at der har været mange turister i Peking før jer.
Jeg kom til at tænke på en episode i London faktisk, hvor en veninde og jeg stod foran Madame Tussauds. Her kom også en flok kinesiske eller japanske turister og begyndte først at fotografere os diskret, men da vi begyndte at grine af det, blev det mere og mere åbenlyst og til sidst blev der taget MANGE billeder af os sammen med dem. Og det var i London, hvor der da var mange af 'vores slags', men det var åbenbart nyt og anderledes for dem.