01 maj 2011

Pomp og pragt

Det er naeppe gaaet nogens naese forbi at vi havde et lille bryllup der skulle fejres her i landet - og i dagens anledning havde vi faaet en ekstra fridag. Min elskede korsede sig, da han hoerte hvad jeg ville bruge dagen paa, altsaa at tage til bryllup, men jeg kunne sgi da ikke dy mig!

Jeg tog toget til Waterloo og gik over Westminster Bridge, hvor jeg saa snild lige ville smutte over til Westminster Abbey, for at se hvem og hvad jeg kunne faa oeje paa. Jeg blev klogere - MEGET klogere!
Det er nogle aar siden jeg sidst et taget afsted til saadan et gilde og der er sket ting og sager paa sikkerhedsfronten siden da - ikke en positiv udvikling, hvis du spoerger mig. Jeg er slet ikke tilhaenger af saa meget "sikkerhed", men saadan skal det aabenbart vaere nu om stunder.

Der var en 20-50 meters "exclusion zone" (ehmmm... et stykke ingenmandsland) mellem de der var staaet noget tidligere op end mig og var blevet "lukket ind" og saa os der er lidt mere mageligt anlagt!

Jeg opgav Westminster og begav mig (sammen med tusindvis af andre) langs floden op til Trafalgar Square, hvor jeg lige ville smutte ind og stille mig parat til kareten med det nygifte par kom forbi.

Igen blev jeg klogere for ogsaa her var der et stort stykke ingenmandsland mellem pladsen og den naeste gruppe tilskuere. Her fra kunne jeg dog se storskaermen - altsaa ud over at der var nogen der havde stillet en hest i vejen!

Der gik et sus gennem skaren, da den smukke brud dukkede op paa skaermen og folk udbroed spontane hurraraab og generel begejstring for den smukke kjole, som var et kaempe hit hos hele skaren.
Der blev helt stille, mens vi stod paa taeer for at hoere naar der blev sagt "I do".

Da hoejttalerne annoncere at nu var de smukke unge mennesker "husband and wife" var der ikke et oeje toert! 
Paa Trafalgar Square blev der skudt konfettikanoner og folk vinkede og flagede saa det var en fryd. Stemningen var ubeskrivelig og jeg blev helt roert; det var jeg ikke alene med!

Paa skaermen kunne vi se kareterne begynde den lille tur omkring Parliament Square og op ad Whitehall, inden de svingede ind gennem Horseguards Parade, for at koere op ad the Mall til Buckingham Palace. Jeg var nok klar over at det var helt umuligt at naa frem til balkonkysset, saa i stedet begav jeg mig op gennem gaderne, for at se paa alle de fremmoedte.


Jeg blev ikke skuffet - der var Union Jack flag over alt og folk var klaedt paa til det helt store bryllupsgilde. I England er der tradition for at kvinder baerer hat til et bryllup og rigtig mange havde taget hat paa i dagens anledning, mens alle de smaa piger var iklaedt prinsessekjole og tiara.

I Regent Street stoedte jeg paa det smukke unge par - der lynhurtigt havde faaet skiftet til noget lidt mere afslappet...

Der er en BOSE forretning lidt oppe ad gaden og jeg blev opmaerksom paa der var en del mennesker stimlet sammen om den. Der var naturligvis fjernsyn taendt i vinduet - med store hoejttalere, saa vi kunne hoere da det sagde smask, da de nygifte kyssede paa balkonen. SUK - endnu engang var der dug paa oejenvipperne!

VROOOOOM loed der over os og saa kom flyverne der skulle lave "the fly past" susene over os. Fedt, saa fik vi ogsaa det med. Jeg troede maaske "the Red Arrows" ogsaa ville vaere med, men to hold flyvere blev det til.
Jeg stoedte paa det nygifte par igen i Leicester Square, hvor de sad og fik en lille is og en kop kaffe hos Ben & Jerry. Maskerne har bare vaeret saa populaere og de er simpelthen saa livlige at det er helt maerkeligt at se paa folk med dem paa.

Jeg dryssede tilbage ned til Trafalgar Square, som nu var aabnet for gennemgang igen. Paa scenen foran stoerskaermene stod der ti brude, som skulle deltage i Londons stoerste brudebuketskastningesevent. Blandt andet var der en brud, som kaldte sig "Camilla from Cornwall". :)

Jeg overvejede om jeg skulle gaa en tur ned til Westminster Abbey, men blev enig med mig selv om at gaa ned til Buckingham Palace foerst. Jeg synes der er saa flot paa the Mall, naar der er pyntet op til fest og fra Buckingham Palace er der kun faa minutters gang tilbage til the Abbey, saa kan man jo lige saa godt faa det hele med.

Gaaturen op langs the Mall, med St James' Park til den ene side og the Mall Galleries og Clarence House paa den anden side er altid skoen, men naar der er pyntet op med flag og der er heste i gaden synes jeg altsaa den er ekstra flot.

Jeg blev staaende og kiggede paa tilskuerne i et stykke tid. Mine foedder var efterhaanden godt slidte og jeg synes det begyndte at vaerke lidt i kroppen, for efterhaanden var der gledet godt 10 km under fodsaalerne og det i et adstadigt tempo - paa asfalt.

Var jeg blevet staaet et kvarters tid siden havde jeg faaet noget med der ingen var der havde regnet med - nemlig det unge par, der koerte afsted i farmands bil. Det synes jeg altsaa var et pudsigt indslag i dagens program - og jeg fangede det paa fjernsynet, da jeg kom hjem; saadan ca. 25 gange paa en aften!

Hjemturen gik ned over Parliament Square, hvor det kongelige flag stadig hang paa toppen af Westminster Abbey. Der var ikke mulighed for at komme indenfor, men for hulen, hvor ville jeg elske at have vaeret inde og se de flotte traeer og blomster i kirkesalen. Traeerne synes jeg bare var et genialt indslag. Saa flot!

Udenfor kirken fik jeg oeje paa disse tre flotte Norske kvinder i fuld ornat. De stod og snakkede med et par politibetjente og jeg kunne ikke lade vaere med at grine for mig selv, for betjentenes uniformer var garanteret lige saa eksotiske for de norske kvinder, som deres dragter garanteret var for betjentene. Jeg kan saa godt lide de Skandinaviske traditionelle dragter. De er altsaa bare saa flotte og saa elsker jeg at de virkelig bliver brugt i Norge.

Paa det modsatte hjoerne af Parliament Square kan man krydse over Westminster Bridge og over til Waterloo Station. Jeg stoppede paa broen og snuppede en is, som blev nydt mens jeg slentrede over broen sammen med en hel del andre traette folk.

Jeg fik oeje paa disse tre skoenne kvinder, som havde strikket tre ens kongekroner i dagens anledning. Englaendere er virkelig gode til ikke at tage sig selv for hoejtideligt, naar det gaelder udklaedning. Jeg kan lige forestille mig de tre gamle tudser sidde og udpoense et moenster til en strikket kongekrone!



Det havde vaeret lidt overskyet i loebet af dagen, men i Waterloo skinnede solen paa de alternative flag, der hang fra trae til trae og mindede os om dagens begivenheder. Jeg havde bedt min elskede optage BBC1 mens jeg var afsted - der var saadan ca. 6 timers materiale at gaa igang med. Jeg naaede at se det hele!

Maa de leve lykkeligt til deres dages ende!

16 kommentarer:

Eva sagde ...

Tak for dejlige stemningsbilleder. Det må være fantastisk at gå rundt i de gader lige netop dag:)

De tre strikkede kroner er skønne. Sikke en ide.

Ja, vi må håbe, de lever lykkeligt med hinanden de to ♡

Inge sagde ...

Det må ha' været sjovt at være midt i det hele.. London tog sig fantastisk flot ud i fredags.. :-)

Anonym sagde ...

Tak for "genudsendelsen" her nu på nærmeste hold :D
Siger som du og Eva :"skønne strikkede kroner!"

Jeg havde også optaget hele baduljen, så da jeg kom hjem fra arbejde..satte jeg mig med en kande te, strikketøj og tændt fjernsyn...så en hel masse tv og var glad for at jeg var alene hjemme hele aftenen, så havde jeg "magten" over vores tv :D

Sylvia sagde ...

Takk for turen med deg og ditt kamera.
Jeg jobbet hele denne dagen, og fikk kun små glimt på nyhetene på kvelden.
Butikken jeg jobber i, selger BUNADER som vi kaller våre nasjonaldrakter, og hvert fylke har sin egen drakt. Vi har mange forskjellige fra Telemark å velge imellom. Og som du da sikkert forstår, så har jeg mye å gjøre på jobben for tiden. Klimaxet er 17 mai, vår nasjonaldag!
Ha en fin 1 mai!

Anonym sagde ...

Du kan godt hilse din mand fra mig og sige, at han har fuldstændig misforstået det hele!

Alle os der har set det i fjernsynet har glemt det hele om et par uger. Men det er altså noget andet når man kan sige: "I was there - I saw it all". (Citat Andre Brink)Du glemmer ALDRIG at du var med til deres bryllup. Aldrig!

Jeg synes faktisk vi har alt for få af den slags milepæle i vores liv. Det giver en følelse af samhørighed, når man er sammen med så mange andre mennesker om at fejre en begivenhed og man glemmer det aldrig, når man krydser historiens spor. Uanset hvor fjollet det er! Uanset for dumt det er! Så glemmer du aldrig at du var med. Du var der. Du så det hele.

Og jeg var vild med at læse en personlig beretning fra festen i Londons gader. Her fik jeg den personlige beretning som de ikke fortalte i tv, hvor de næsten kun fokuserede på brudeparret.

randiglensbo.dk sagde ...

Uanset om man er til "kongerøgelse" eller ej, må det have været fantastisk at opleve det hele på tæt hold :-)

Randi

Sussi / Sussinghurst sagde ...

hi hi, jeg ville elske at ege sådan en strikket kongekrone....desværre kan jeg kun strikke ligeud og i én farve, så det kræver nok lidt fantasi at få den til at ligne..... nogetsomhelst.
Tak for "turen".

Sussi / Sussinghurst sagde ...

ih altså.... ikke ege - men eje...undskyld

Donald sagde ...

Det var da nogle flotte billeder! Skønne billeder! Jeg er ked af at sikkerhedssituationen er sådan, at man ikke bare kan troppe op og kigge med i nærheden. Jeg ville tro, at det Engelske sikkerhedsvæsen har rimeligt godt styr på de ting, eftersom hele London er en farezone, så man må jo desværre leve med det.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om folk i huse langs med ruten kunne sælge vinduesbilletter :)

Sikke mange skyer der er på billedet med RAF Lancaster, Hurricane og Spitfire. Jeg tænker ofte på, hvor frygteligt det må have været da Hitler sendte bølge efter bølge af fly mod civile mål i London.

RAF var heldige, at man havde arbejdet med "superhurtige" fly i 30'erne.

Bettys blog sagde ...

Sikke en fest i Londons gader. Dejlige billeder i din collage.
Det må have været specielt at opleve stemningen.
Selv om vi sidder på første parket hjemme foran tv, så mangler den stemning, som jeg synes, du formidler bedre end den gennem fjernsynet.

KirstenK sagde ...

Fede billeder...havde jeg haft chancen var jeg også mødt op med kamera og det hele...Det er jo kun den ene gang lige netop denne her begivenhed finder sted... Også jeg ønsker brudeparret al mulig held og lykke!

Tina - omme i London sagde ...

Eva - selv tak, det var virkelig en oplevelse.

Inge - helt sikkert og ja, vi kunne godt vaere stolte af hvordan London tog sig ud. :)

Anne - selv tak. de strikkede kroner var virkelig "kronen paa vaerket" so to speak. :)

Sylvia - en dag kommer jeg til Norge til 17. Maj, det maa vaere helt fantastisk flot!
Oh - og god arbejdslyst!

Jens - da boernene var smaa tvang jeg dem med til al den slags. F.eks. da Diana doede tog jeg dem op for at se alle blomsterne. Det snakker de da om endnu!

Randi - lige praecis!

Sussi - selv tak, har du ikke en bedstemor der kunne strikke dig en krone? :)

Donald - der bor ingen andre end Prins Charles og dronningen paa ruten og de behoever nok ikke saelge billetter, skoent det selvfoelgelig kunne hjaelpe til at betale for gildet... :)

Betty - tak skal du have!

Kirsten - vi to kunne da godt have gaaet en "lille" tur med vores respektive billedferingsapparater. :)

Ellen sagde ...

En herlig bryllupsreportage :-) Lige så god som det uddrag, vi så i dansk tv. Nej - bedre...
Du gav det et par gode vinkler.

Gowings sagde ...

Tina for dælen. Her sidder jeg og småflæber over den lyd, der kunne have været, og så stod du lige nedenunder! De tre flyvere der, de har skrevet historie, som Donald også er inde på.

Sikke en fantastisk billedreportage, Tina. Vi var ovre hos "jer" i påsken og lade op på batterierne. Det blev en lille sommerferie viste det sig :)

Tina - omme i London sagde ...

Ellen - tak for roserne. :)

Gowings - ja, vejret har vaeret helt fantastisk i flere uger og paasken var da helt fantastisk! Lyden af flyvemaskinerne er helt speciel - og meget genkendelig. :)

Dorthe sagde ...

Tak for den skønne raportage fra nærmeste hold.
Mine forældre havde guldbryllup samme dag, så jeg fik desværre ikke set så meget på tv, kun lidt sammendrag.