25 april 2011

Giv os i dag vores paaskeaeg

Jeg har altid i teorien vaeret meget glad for traditioner, men efter at have levet det meste af mit liv i et andet land end der hvor jeg laerte mine barndomstraditioner, sammen med en mand hvis traditioner heller ikke har hjemme her i landet, maa jeg sige traditionerne er blevet til tider noget sparsomme og ogsaa noget aparte!

Da jeg var barn havde vi nogle traditioner omkring paasken. Jeg husker isaer naar min soede moar pyntede op med grene og smaa gule kyllinger og tingester, som over aarene var kommet til huse. Vi malede altid de kogte aeg med tuschpenne paaskesoendag og saa spiste vi paaskeaeg til morgenmad. Min kaere fader afskyede at farven fra tuschpennene gik igennem skallen, men spiste troligt aeggene aar ind og aar ud. Sjovt, jeg er sikker paa han aldrig troede vi lagde maerke til naar han sendte himlende oejne til min moar, som bare smilede vidende. :) Jeg havde ogsaa en onkel der altid dukkede op med en aeggebakke med chokoladeaeg i og Kinderaeg husker jeg ogsaa at have faaet givet og de er og bliver altsaa min favorit. :)


Sommetider er jeg lidt ked af at vi ikke har haft et helt fast saet traditioner vi kunne give videre til vores boern. De fleste traditioner nu om stunder er vel egentlig af religioes "herkomst" (jeg ved godt de kristne traditioner er af hedensk herkomst, men det er saa mange aar siden...) og eftersom vi ikke er religioese indfinder der sig allerede her nogle begraensninger for hvor mange traditioner vi giver videre paa den konto. Efterhaanden er boernene da heldigvis blevet saa gamle at de saetter pris paa vores maade at goere tingene paa og det er saadan set ogsaa lidt sent at lave meget om paa det! Vi har nu heller aldrig hoert nogen klage paa de traditioner vi har- tvaert imod vaerner de om dem som jeg selv gjorde da jeg var meget yngre.


Min elskede lavede paaskeaeg til mig i morges - spejlede paaskeaeg med beans, rugbroed og chilisauce. Paaskesoendag var tilfaeldigvis en "David" soendag og han var ikke helt tilfreds med vores paastand om at spejlaeg spist i paasken ogsaa var paaskeaeg. "Paaskeaeg er lavet af chokolade!" paastod han haardnakket, men saadan fungerer det altsaa ikke altid her i huset!


Da jeg skar broed i morges slog det mig lige pludselig at jeg forbandt broed med paasken paa en eller anden maade, jeg kan bare ikke huske hvorfor. Broedet her er Jamaicansk "hardough bread" og det var faktisk lige praecis det broed der gav mig paaske associationer. Maaske det er fordi det minder mig lidt om en soed udgave af sigtebroed? Jeg ved det ikke, men et eller andet daemrer!

3 kommentarer:

Sylvia sagde ...

Jeg synes dere har hygget i påsken, uten alle tradisjonene, jeg. Vi har heller ikke noen spessielle tradisjoner, men vi lager scrambled eggs til frokost, har masse godt pålegg og mat, og mye snacks og godteri. Og jeg MÅ ha mine marsipanpåske-egg.
Og sannelig strikker jeg også hver påske. det er tradisjoner nok for meg.

Sussi / Sussinghurst sagde ...

nå ja, hvis du ikke er religiøs, så er det sikkert ikke påskebrødet fra den sidste nadver, det minder dig om, fnis!

Tina - omme i London sagde ...

Sylvia - du kan tro vi har hygget os og det er vi rigtig gode til, med eller uden faste traditioner. :)

Sussi - LOL!