08 december 2012

En tur til det kolde - oehhh... syd!

Man taler normalt om det "kolde nord", men efter sigende er der nu ogsaa ganske koldt paa sydpolen, faktisk meget koldere end her paa de nordlige himmelstroeg.



Ranulph Fiennes er en mand der er meget, meget glad for koldt vejr, saa glad at han i gaar, sammen med sit team, begav sig mod Antarktika, hvor han skal ud paa en lille raks gaa tur. Gaaturen gaar tvaers over Antarktika og er paa omkring 2,000 miles (ca. 3,200km). Grunden til det er lige nu de skal afsted? Jo ser du, det er der aldrig nogen der har gjort foer. Temperaturen kan falde til under -90 grader paa den tid af aaret! Godt nok er jeg glad for sne og kulde, men manden er altsaa bindegal og en ret spaendende person.



Jeg havde set at hans skib, SA Agulhas, laa i havnen mellem London Bridge og Tower Bridge og at den skulle sejle i gaar eftermiddags, saa min middagspause blev lige lagt saa den kunne passe med et hurtigt smut paa de kanter. :) Jeg blev saa glad, da jeg saa det var en Svitzer slaebebaad der skulle sejle dem ud, for min bror har nemlig sejlig med enten den eller en soester til den og saa foelte jeg mig jo selvfoelgelig en anelse taetter paa.


Mens jeg stod der og froes, som en lille hund i en tynd papirsnor, taenkte jeg paa hvordan i alverden Hr Fiennes og co har taenkt sig at holde varmen i den kulde. Han har foer vaeret afsted og froes spidserne af samtlige fingre paa den ene haand. Da han ikke kunne vente paa laegen ville klippe de grimme, sorte stumper af - ordnede han det lige selv! YDRK!!!


Som altid er min film ret daarligt optaget, men lyt lige til publikum, isaer hende der staar og raaber "god tur", mens hun hoejlydt undrer sig over hvor de mon skal hen!


Da skibet endelig var kommet igennem broen var mine fingre paa nippet til at falde af. God tur til polarforskerne og sengetid for mig.

Ingen kommentarer: