05 januar 2009

Lidt har ogsaa ret!

Vi vaagnede til et fint lille lag sne i morges. Ikke meget, men nok til at daekke jorden og der laa sne naesten til London Bridge. Mine kolleger, der kom ind fra andre vinkler kunne fortaelle om sne lige saa langt ind i mod centrum, hvilket er hoejst usaedvanligt, men det har ogsaa vaeret utrolig koldt laenge og vi har et udtryk paa engelsk "as the days grow longer, the frost grows stronger" (som dagene bliver laengere, bliver frosten haardere). Jeg saa lige i nyhederne i aftes at vi har haft den laengste kolde periode i over 10 aar. Det har vaeret hundekoldt siden foer jul og barometeret bliver ved med at haenge oppe i de hoeje tal.

I sne står urt og busk i skjul,
det er så koldt derude,
dog synger der en lille fugl
på kvist ved frosne rude.

Giv tid! giv tid! - den nynner glad
og ryster de små vinger,
-giv tid! og hver en kvist får blad,
giv tid! - hver blomst udspringer.

Giv tid! og livets træ bli'r grønt,
må frosten det end kue,
giv tid! og hvad du drømte skønt,
du skal i sandhed skue.

Giv tid! og åndens vinterblund
skal fly for herlig sommer,
giv tid, og bi på herrens stund,
- hans skønhedsrige kommer.

Jeg gik og sang "I sne staar urt og busk i skjul" hele vejen til stationen, men kunne kun huske hele det foerste vers og et sammensurium af linier for resten. Han var da ikke helt uden evner, ham Ingemann. Teksten har jeg laant her fra.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Å jeg elsker også den sang. Særligt omkring Kyndelmisse går jeg tit og nynner den.

Tina - omme i London sagde ...

Den er ogsaa smuk, men til Kyndelmisse snupper jeg nu Steen Steeensen Blichers "Det er hvidt herude". :)

Anonym sagde ...

Det er en dejlig sang - han kunne noget ham Ingemann.
Det må jo være usædvanligt koldt, siden både du og Nille i Bruxelles har fået så meget sne ...

Tina - omme i London sagde ...

Madame - det ER usaedvanligt koldt og har vaeret det i en lang periode. Det har sneet lidt i loebet af dagen og de kloge paastaar vi rent faktisk skal have et lag der bliver liggende i flere dage. Vi faar se.

Nille sagde ...

Jeg havde rigeligt travlt med at tænke på, at alle lemmer skulle ankomme i et stykke til at synge samtidig! Du er modig!!!!

Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor det ikke skal være 'as the days grow shorter'? Men det er sikkert også kun fordi mine hjerneceller er dybfrosne i dag ;-)

God tur hjem!

Anonym sagde ...

Lægges der ligefrem op til en Ingemann-revival? Der må ligge et eller andet i luften, for jeg har faktisk i et stykke tid tænkt på, at det kunne være sjovt at kigge lidt på hans historiske romaner ...

Kyndelmisse: Jeg holder også meget af 'Det er hvidt herude' - har det det med sange i mol. Og hvis man også vil have noget lidt lystigere omkring Kyndelmisse, kan man jo ind imellem synge 'Sneflokke kommer vrimlende' (Kjørmes-Knud = Kyndelmisse-knude) http://da.wikisource.org/wiki/Sneflokke_kommer_vrimlende

Tina - omme i London sagde ...

Pernille - "as the days grow longer" hentyder til tiden efter jul, hvor det er lyst laengere og frosten bliver jo foerst rigtig haard i tiden efter jul, naar havet koeler ned over vinteren.

Rasmine - jeg elsker ogsaa " Det er hvidt herude" og "Sneflokke kommer vrimlende" og kender godt til Kjoermes Knud. Jeg er foedt og opvokset paa Fur, bare 15-20 km fra Jeppe Aakjaers Jenle. :)

Jeg elsker alle de gamle sange og salmer vi laerte i skolen af blandt andre Ingemann, Blicher, Grundtvig og Aakjaer. Min mor har givet mig et par cder med danske sange og jeg elsker at hoere dem, naar jeg er alene hjemme, for saa er der ingen der klager naar jeg skraaler med. :)

Conny sagde ...

Hej Tina
Mange tak fordi de advarede mig ,det var så sødt, at du tænkte på mig.Flot snebillede du har taget ,vi har også fået sne i Viborg i nat.

Tina - omme i London sagde ...

Dejligt med lidt sne. Mht spammerne, saa aner jeg jo ikke hvor godt du forstaar engelsk og jeg synes bare det er saa aergerligt, hvis du bliver virusramt. Jeg vil da ikke undvaere dine billeder fra Viborg. :)