01 januar 2014

Fugle i farver

Juledag blev jeg opmaerksom paa en heftig aktivitet i naboens gamle birketrae. To flagspaetter sloges som gale over traeet, som egentlig er doedt, men er yderst populaert som bosted for spaetter!


Jeg haaber min lille video kan vises. En af spaetterne maa have vundet kampen om pladsen - i hvert fald hakkede den loes paa stubben, som allerede har adskillige spaettehuller den kunne vaere flyttet direkte ind i!


Vi har endnu ikke de helt store fuglefodringsmuligheder i vores have, men jeg arbejder paa sagen. I mellemtiden har jeg vaeret et smut paa besoeg hos min soester og svigerbror, som er flittig til at fodre fuglene. Det er utroligt saa laenge man kan sidde og kigge paa fuglene, som svaermer til fra naer og fjern.


De har mange forskellige slags mejser og af og til kommer der ogsaa andre fuglearter paa besoeg, nogle mere blaerede end andre - som f.eks. denne smukke ehmmm… kernebider? Ja, jeg proevede ihaerdigt at faa et bedre billede af den, men den ville ikke sidde stille!


Blaamejsen kunne heller ikke sidde stille - og jeg kunne over hele hovedet ikke staa for dens baderitual. :)


Sidst, men bestemt ikke mindst, fik jeg ram pa en stillits. Saadan en har jeg aldrig set foer, men hvor er den da bare 80-er smart med blokfarver og striber. 

Jeg maa se at faa bakset et fuglefodderbraet sammen - og saa liiige faa regnet ud hvordan vi undgaar at egernet render med det hele… 

9 kommentarer:

Karin sagde ...

Vidunderligt med fugleliv i haven.
Skal der ikke være plads til både fugle og egern? tænker en der bor på 2.sal.
Velkommen til 2014.

Per Teilmann sagde ...

Du skal nok få dit bøvl med de egern ;-)
"Den smukke fugl" er ikke en kernebider. Nærmere en bogfinke, men lidt svært at se ud fra billedet, hvor størrelsen eller mangel på samme afgør, at det ikke er en kernebider :-)

Irene sagde ...

Chaffinch, Tina. Det er helt korrekt, det er en bogfinke.

FUUR. sagde ...

En lille blåmejse,
der tog bad.
Tak for en fin video mus.

AagePK sagde ...

Bogfinke, jeg støtter Per og Irene.
Den røde plet i nakken på spætten viser med al ønskelig tydelighed, at det er en rødspætte. ;-)
Men hvorfor blåmejsen hedder blue tit, hmm; hedder rødhals så Red tit?

Irene sagde ...

Rødhalsen hedder skam noget så eksotisk som en "robin" ... I familien også kaldet en "slædefugl", da fireårig nevø skulle fortælle bedste han havde set en "rødkælk" ...

AagePK sagde ...

Irene: i halvdelen af Danmark hedder rødhalsen faktisk rødkælk, efter dens tyske navn Rotkehlchen, no kidding!

Irene sagde ...

Jeg er klar over det. ;-) Dog ikke den tyske del! Hvor morsomt er det!

Tina - omme i London sagde ...

Abildjyden - jo, der skal selvfoelgelig vaere plads til baade fugle og egern, men egernet snupper det hele! :)

Per - ok, jeg mente naturligvis en bogfinke… :)

Irene - naaaah ja. :)

Moar - ja, var den ikke bare soed? :)

Aage - ha ha, ja naturligvis - en roedspaette!

Irene - jeg troede du skrev fejl da du kaldte den en roedhals, jeg kender den kun som en roedkaelk, naah ja og som en slaedefugl. :)