16 juli 2012

Olympiske tegn i gadebilledet

Olympiaden i London har det suveraent grimmeste logo i mands minde, men til gengaeld har vi saa de meste nuttede maskotter for baade Olympiaden og Paraolympiaden (eller hvad hulen nu det hedder paa dansk - handicap olympiaden). Wenlock og Mandeville hedder de. Wenlock er maskotten for de almindelige olympiske lege og fik sit navn fra en lille by, hvor inspirationen for de moderne olympiske lege foerst blev holdt. Mandeville er maskotten for handicap olympiaden og fik sit navn fra the Stoke Mandeville Games, som aabenbart er inspirationen for paraolympiaden.

Begge er lavet af hoejpoleret staal, saa de kan give en afspejling af alle dem de moeder paa deres vej rundt i landet. Jeg synes bare de er saa doedcharmerende og i denne weekend er de pludselig dukket op i gadebilledet.


Da jeg gik op gennem Cheapside til morgen fik jeg oeje paa "City Wenlock", som har taget sin inspiration fra bankfolkene i gaderne omkring ham, komplet med en lille mobiltelefon i den ene haand, naalestribet jakkesaet og bowlerhat. :)


Paa vejen hjem kom jeg om ved Guildhall Wenlock, og da jeg studerede den lidt naermere kunne jeg se at de er to af rigtig mange, som er spredt ud over det centrale London, akkurat som elefant paraden, paaskeaeggene og de andre sjove udstillinger vi har haft paa besoeg. De her to staar paa "blaa rute", som er knap 5km lang, der er fem andre ruter ogsaa, af forskellige laengder.


Da jeg naaede saa langt som til Lewisham fik jeg oeje paa et kaempe spyd, som var plantet ude midt i rundkoerslen ved stationen. Jeg kan ikke rigtig finde noget information om den, andet end den skulle strammes an, men eftersom der nu kun er en uge til den olympiske flamme kommer gennem vores bydel, saa gaar jeg ud fra der er en forklaring. Uha, som jeg glaeder mig!

4 kommentarer:

Eva sagde ...

Hvor er det hyggeligt med maskotter i forskelligt outfit. Jeg nåede at se elefanterne i København, og der gik jo helt sport i den for at finde nye.

Uh, det må være spændende at være så tæt på:)

Heidi sagde ...

Fin idé, at sprede dem rundt omkring. De er da virkelig søde.

Inge sagde ...

Ja nu er det snart tiden..
Det bliver spændende at opleve London som OL-by, jeg nøjes nu med oplevelsen gennem dig og dine sjove og skønne billeder og gennem medierne.

Tina - omme i London sagde ...

Eva - det er saa spaendende. En af mine kolleger fortalte mig lige i dag at hun har tre uger fri fra arbejde, da hun skal arbejde som frivillig til olympiaden i hendes sommerferie. Fed ide!

Heidi - ja, de er saa nuttede.

Inge - jeg skal se om jeg kan faa stemningen representeret ordentligt paa bloggen. :)