28 juli 2012

Dagens lunch time vandring

Lunch time vandringen var egentlig i gaar, men det blev den nu ikke ringere af. Jeg havde overvejet at gaa en tur ned til floden, for at se the Gloriana levere flammen til borgmesterkontoret, men arrangoererne kunne ikke lige faa det til at passe med min dag. Tsk tsk!


Alligevel gik jeg en tur ned til the Tower i min middagspause, for jeg var ret sikker paa der ville vaere noget at kigge paa alligevel. :) Beefeater Mandeville var en af de foerste jeg lagde maerke til i folkeskaren.


Haven omkring the Tower er saa sirlig og paen, med roede blomster som matcher det roede paa Beefeater uniformen.


The Tower er bygget op over en lang raekke aar, hvilket ogsaa ses paa baade arkitekturen og alderen paa byggevaerket.


Paa den modsatte flodbred staar det hypermoderne borgmesterkontor, City Hall, som er borgmesterkontoret for StorLondon - og som i gaar havde flammen paa besoeg fra ved 1-tiden om eftermiddagen, indtil David Beckham foerte den oest paa, via floden - til den Olympiske by.


Kontrasterne mellem gammel og ny er ikke svaere at finde i London, til trods for de mange protester mod at bygge noget som helst nyt - saa sent som for 20 aar siden. Nu springer tegn paa den moderne tidsalder lystigt frem og nogle gamle, traette bygninger, som burde vaere revet ned for MANGE aar siden er endelig blevet fjernet.


The Tower er ikke en af dem og jeg vil gaa ud fra den faar lov at blive staaende rigtig mange aar endnu, som et symbol paa en tid der heldigvis ligger i fortiden.


Bedst som jeg satte fotografiapparatet foran oejet, for lige at snuppe et stemningsbillede, vandrede en dansk familie ind i soegeren. Der er mange danskere i London lige nu, har jeg erfaret. Den anden dag stod der en Pakistanskudseende kone med to boern ved siden af mig. Jeg synes ikke rigtig det loed som om de snakkede noget Asiatisk sprog og saa kom jeg til at hoere efter - de snakkede dansk, med den sjoveste accent jeg laenge har hoert, men jeg har vidst heller aldrig hoert en Pakistaner snakke dansk!



Der er kommet nye vogtere til ved the Tower, og det bekymrer mig faktisk lidt, for saadan nogle kattedyr kunne vel godt finde paa at snuppe en ravn eller to. Antallet skulle jo noedig falde for lavt!


Jeg naaede lige en enklet maskot mere, nemlig Ravens Wenlock - meget apropos, inden jeg maatte vende naesen nordvest paa igen.


Lige ved siden af the Tower staar kirken All Hallows by the Tower (Alle Helgene). Det er en gammel svend, dele af den stammer helt tilbage fra det 7. aarhundrede. 


Et par minutters gang fra kirken staar Minster Court, som jeg plejer at kigge meget paa, da den er ret flot. I gaar var det den gamle Routemasterbus klaedt paa i den Russiske, olympiske uniform - selv chauffutten havde faaet en bluse i samme design paa.

Jeg naaede tilbage saadan ca. til tiden... :)

Ingen kommentarer: