24 august 2010

Hurtig hjaelp er dobbelt hjaelp

For mange aar siden var jeg paa et foerstehjaelpskursus igennem mit arbejde. Jeg havde altid oensket mig at laere foerstehjaelp og tog chancen da jeg havde den. Jeg har desvaerre ikke holdt traeningen ved lige og kan ikke laengere kalde mig en foerstehjaelper, men jeg har da ikke glemt alt det jeg har laert.
Jeg voksede op godt 30km fra det naermeste sygehus og husker nogle situationer hvor det var meget langt vaek! Jeg har aldrig forstaaet hvorfor i alverden der ikke er en ambulance der har hjemme ca halvvejs mellem sygehuset og yderdistriktet i stedet for at have alle ambulancerne staaende paa et sted! Paa Fur har de faaet installeret en defibrilatorer, som har hjemme i Brugsen og som allerede har reddet mindst et liv og bevist at hurtig hjaelp er dobbelt hjaelp!
I dag fik jeg en invitation pr. email; en invitation til en begravelse. Jeg tror altsaa det er foerste gang jeg har faaet saadan en invitation, men satte pris paa den, da jeg meget gerne vil vise mit ansigt til min gode venindes fars begravelse. Han blev desvaerre ikke ret gammel, men havde vaeret meget syg laenge og doede af et hjertetilfaelde mens han laa i en dialysemaskine paa sygehuset. Hurtig hjaelp kunne ikke goere det denne gang!
Begravelsen er jeg saadan set lidt spaendt paa, da det er en hindu-begravelse. Det har jeg aldrig vaeret med til foer og alle kulturer har jo deres maade at sende folk afsted paa. Jeg tager det som en oplevelse og haaber jeg forstaar noget af hvad der foregaar. Man maa da gaa ud fra manden skal kremeres og saa vidt jeg har kunnet laese mig til, saa er der vidst ikke noget saa anderledes at jeg ikke kan begaa mig.

Ingen kommentarer: