14 august 2010

Det er menneskeligt at fejle

En af mine venner skiftede for et par maaneder siden job. Da hun havde vaeret til det oprindelige job interview fortalte hun mig at hun havde pyntet lidt paa sin loen og havde sagt at hun tjente £2,500 mere om aaret end hun rent faktisk gjorde. Jeg gloede maabende paa hende og spurgte om hun var klar over at firmaet finder ud af praecis hvor meget hun har tjent, saa snart de faar hendes loen/skattepapirer fra det gamle firma... Oh well, der er altid en chance for det ikke bliver opdaget!
Der er ikke noget nyt i at pynte lidt paa cv'et eller for den sags skyld loennen paa forrige jobs. Jeg husker tydeligt at vaere blevet opfordret af job konsulenter til at goere netop det i min spaede vaar. Ikke desto mindre bekymrede det mig, da min kollega fortalte om det, da uanset hvor accepteret en praksis det er, eller rettere: har vaeret, for det har efterhaanden givet bagslag for rigtig mange menesker - og aerligt er det jo ikke!
Jeg husker tydeligt Intercontinental direktoeren, der for nogle aar siden blev noedt til at opgive et fedt job paa grund af cv-pynt! Pinligt og ikke just fordrende for en fremtidig karriere!

I the City bruger vi en hel del tid paa at laere folk lidt om paen og aerlig opfoersel (det er ufatteligt voksne mennesker skal have det pr. indlaering...) og ofte bliver der brugt eksempler som den med Continental direktoeren i traeningstimerne, for at vise hvordan en 25-aar gammel loegn stadig er en loegn! Der var en i et firma jeg arbejdede i, som konsekvent kraevede penge for forsinkede tog paa hans toglinie, skoent han ikke havde vaeet med toget. Vedkommendes job havde med andre menneskers penge at goere, saa ehmmm... det var ikke just let at lade vaere med at goere noget ved sagen.

Jeg har nu en arbedssoegende ven, som faar lidt boevl med at forklare hvorfor der er saa kort et job paa cv'et, for hun kan jo ikke saa godt lade vaere med at naevne stillingen - uden at foeje endnu en loegn til problemet. Joesses, som kan folk da goere livet mere besvaerligt end det behoeves at vaere! Det er menneskeligt at fejle og heldigvis er de fleste mennesker kloge nok til at faa fejlene overstaaet mens de er ganske unge, saa de kan naa at laere fra dem, inden det er for sent...

Som ses paa billederne her, saa holdt meterologerne sig til sandheden, da de gav os vejrudsigten i aftes. Vi har haft alt fra staerk solskin til tropisk regn i loebet af dagen og der skulle komme mere fra den samme skuffe i morgen. Jeg elsker de lidt koeligere temperaturer og den skiftende himmel og vil nyde uvejret i morgen - og saa er det et engang loewn!

13 kommentarer:

Eva sagde ...

Vejret er ihvertfald pænt på billeder. Og det er da ikke så skidt. Sådan en regnvåd gade kan være vældigt fotogen.

Anonym sagde ...

- med ærlighed kommer man længst, uanset hvor kedelig eller triviel ærligeheden så end lyder!

AagePK sagde ...

Det tager så megen tid, og så mange kræfter, at skjule en løgn, og endnu mere, når den opdages; i mellemtiden har den første jo ofte trukket andre løgne med sig. Så derfor, som Oline siger, kommer man længst, og smertefriest, med ærlighed.
Desværre har vi jo, især på det seneste, set politikere føre sig frem med løgne så grove, og ovenikøbet hørt folketingets formand sige, at der er videre beføjelser i den retning netop for politikere. Han har vist glemt både Jydske Lov og Grundloven, der netop forbyder privilegier til bestemte grupper.
Men mange tror, at sådan skal det være, og de undrer sig, når vi så mister tilliden til dem.
Og hurrah for de røde busser, der skaber Paul Fischer-stemning på skærmen!

KirstenK sagde ...

Det betaler sig ALTID at være ærlig...det der med usandheder har med at give bagslag og det er også så besværligt at huske hvem der har fået fortalt løgnen og hvem der har fået sandheden...

Fisker & Fernández sagde ...

Jeg tror, at jo ældre man blive jo mindre behov får man for at pynte på CV (lige med undtagelse af få personer). Jeg er meget imod, at man direkte lyver - desuden er det jo tydeligt at læse at CV, som er kunstigt peppet op.

Spaniere er eksperter i at lyve, og de gør det uden at blinke. Det ligger i kulturen, at man nogen gange smører lige en tand for tykt på. Jeg har faktisk haft samtaler med kollegaer om det at lyve, og de indrømmede alle, at de af og til løg - samtidig kunne de ikke forstå, at jeg ikke gjorde det.

Fisker & Fernández sagde ...

*løj ;-)

Donald sagde ...

Jeg har ikke selv prøvet, jo jeg har prøvet at gøre mig uhjælpeligt til grin ved at tage fejl af mine løntal men det var så tydeligt. Men principielt mener jeg ikke at CV har noget med løntal at gøre, og CV er udtryk for en statisk opfattelse af tingene. Det skal vi væk fra.

Men er det virkelig rimeligt at arbejdsgiveren kan se, hvad man har tjent? Jeg tror vi skal til at skrive en vejledning for lønforhandlinger: Hvordan du kommer til at sidde med den lange ende. Det er måske en illusion, men jeg tror man kan presse lønnen ved at vide noget mere om hvordan situationen ser ud generelt. Jeg har aldrig selv været god til det (men dog heller ikke elendig).

Tina - omme i London sagde ...

Eva - :) jeg naaede ikke ud og tage billeder i regnen, men joesses, som det oesede!

Oline - hoert!

Aage - hear hear; ogsaa til busserne. :)

Kirsten - jeg kunne ikke vaere mere enig!

Pernille - problemet er vidtspredt og helt sikkert i alle lande, men forhaabentlig bliver folk da klogere engang!

P.S. - det' da løjn! :)

Donald - arbejdsgiveren skal jo kunne regne ud hvor meget skat man skal betale og uden at vide hvad man allerede har tjent kunne der blive et lille skatteproblem ved skatteaarets ende...

Jens sagde ...

Uha, hvor pinligt! Jeg kan da ikke lade være med at få lidt ondt af din stakkels ven.

Jeg synes det sidste du skrev var meget klogt: ja, vi burde lave alle fejlene og lære af dem inden vi bliver voksne!

Irene sagde ...

jeg håber ikke det er ham jeg tror det er! Virkelig ikke!!!

Anonym sagde ...

Veldig interessant innlegg du skriver her. Jeg må fortelle deg om en sak som har vært i nyhetene her i Norge nylig. Nemlig at hos Statens autorisasjonskontor for helsepersonell så fant de ut at selveste sjefen der hadde løyet på seg mer utdannelse enn hun faktisk hadde.
Hun gikk fra sin jobb. ganske flaut og tragisk.
Jeg husker når jeg søkte autorisasjon som helsesekretær så var det så viktig å få stemplet alle mine kopier med "rett kopi" for å unngå evt. juks.
Man kan så si...
Jeg har mitt på det tørre, men jeg skal innrømme at jeg har tatt bort jobber jeg har hatt rett og slett fordi de har vært helt ikke relevante lenger *ler*

AagePK sagde ...

Ja, ved at tænke over det er jeg kommet frem til, at det må kaldes "danskersygen": vi har jo haft dem på stribe: både ministre, kunstmuseumsdirektører, forskere og utroligt mange andre har jo ment, de måtte pynte på CV'et; med Dansk Folkepartis forslag om, at der skal være videre grænser for politikeres omgang med sandheden kan vi bare vente os. Vi skal bare starte vort eget parti, så er vi ,vips: politikere! og så må der lyves!

Tina - omme i London sagde ...

Jens - meget pinligt, men een maade at laere at fortaelle sandheden paa!

Irene - ...

Koselig koselig - der er mange eksempler, men forhaabentligt bliver det mindre og mindre almindeligt. :)

Aage - jeg ville oenske det bare var et dansk problem!