14 februar 2010

Blaa time

Vi har haft planer om at se Avatar i 3d lige siden den kom ud. Vi er begge vilde med science fiction, men jeg synes der er saa meget elendigt sci-fi at jeg naesten er holdt op med at se det. Maane Base Alpha var grunden til mit kaerlighedsforhold til science fiction - oh, og maaske ogsaa en lille bitte smule Martin Landau, som jeg var vildt forelsket i i en alder af ti aar. :)



Vi er heldige nok at have adgang til en 3d Imax biograf, ja, jeg aner faktisk ikke hvad det mener, men i hvert fald kan man saa se "aegte" 3d. Billetterne var bestilt til i aften. Avatar filmen er lang og jeg havde ikke laest om den overhovedet, da jeg ikke ville vide hvad den handlede om inden jeg gik ind og saa den.

Udstyret med en ordentlig baljefuld popkorn, noget at drikke og de meste sexede 3d briller, som var saa store at min stakkels naese slet ikke kunne naa ud over kanten af dem, satte vi os til rette. Jeg var lige ved at doe af grin, da min elskede var lige ved at falde ud over et vandfald lige i starten af filmen. :) Man skal lige vaenne sig til at vaere saa taet paa det hele. Paa et tidspunkt skulle jeg lige til at slaa ud efter en eller anden flue af en slags, indtil jeg indsaa den var en del af filmen!



Avatar er 162 minutter lang, altsaa knap 3 timer, og jeg er bare slet ikke til saa lange film. Ikke desto mindre kiggede jeg ikke en eneste gang paa klokken eller saa meget som taenkte paa om monstro ikke snart man kunne gaa hjem. Filmen har en soed og traditionel historie, men for hulen hvor er den bare smuk. Jeg vil gaa saa langt som til at sige at den nok er den smukkeste film jeg nogensinde har set. Min elskede var helt enig og har allerede sagt han godt kunne taenke sig at gaa ind og se den igen - jeg ville ikke protestere et oejeste blik!
Jeg haaber filmen vinder alle de utroligt mange Oscar statuetter den er nomineret til. Den fortjener en i enhver kategori!

10 kommentarer:

Irene sagde ...

Enig! Jeg så den i går sammen med en veninde, og er ligeså betaget som dig.

fisker & fernández sagde ...

I told you soooooo :-D

Vi har vist haft præcis den samme oplevelse af den. Man bliver opslugt som i fortryllet. Den er nemlig smuk :-)

AagePK sagde ...

"min næse kunne ikke nå ud over kanten..."
Ja, så skal det jo give fluer i hovedet: kære. kære Tina: det er ikke næsen, der skal ud over kanten af brillen, det er brillen, der skal PÅ næsen; med andre ord: næsen skal sidde UNDER brillen!
Jeg har erfaringer med briller siden jeg fyldte 4, og det var mange penge dengang; man var jo en rask knægt.
Og jeg har altid været til haler; men ikke blå, ejheller så lange.

et cetera sagde ...

Det er en meget vellykket film - og en helt utroligt vellykket ny teknik, Tina - helt enig!
... skønt Oscars så jeg nu gerne gå til film, som også er lykkedes - uden at have et budget på flere milliarder kroner - men det er så en helt anden snak.
At Avatar er en mesterlig oplevelse på alle planer - det er ihvertfald helt uden tvivl!

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Ja, den er nemlig fantastisk, og så smuk at jeg egentlig ikke behøvede den meget krigeriske afslutning.

Olines sagde ...

Jeg har den endnu til gode. Men nu skal det vist også snart være... jeg har kun hørt godt om den, så jeg glæder mig til, at sætte mig tilrette og lade mig underholde.
Tak for tippet!

Tina - omme i London sagde ...

Irene - det kan jeg godt forstaa!

Pernille - vel gjorde du saa og du fik saa evigt ret. :)

Aage - det der med hvad det er der skal naa ud over hvad er vidst lidt med naesestoerrelsen at goere... Naesen sad helt sikkert UNDER brillen - helt inde under!

Et cetera - jeg gider normalt ikke naar den samme film faar 10 Oscar statuetter, men denne gang goer jeg en undtagelse. :) Jeg er ogsaa normalt til smaa budget film - og gerne af den slags med undertekster. :)

Sussi - jeg synes faktisk den krigeriske del gjorde den havde lidt mere af en historie.

Oline - goer det og NYD!

Ellen sagde ...

Hmmm... havde ellers ikke troet, at det var en film, jeg gad se, men det er da lige før, du har fået mig til at skifte mening.
Spørgsmålet er så, om jeg skal alene i biffen, for jeg er ret sikker på, at John hårdnakket nægter at lade sig føre af sted til en tegnefilm. Hans ord.

Jeg kan se på kommentarerne, at jeg vist bliver nødt til at se Avatar.

AagePK sagde ...

Det er nok ikke størrelsen på næsen, der tæller, men hvor meget ben, der er.
Du har vist, hvad der skal til.
;-)

Tina - omme i London sagde ...

Ellen - det er netop det der er saa fortryllende ved filmen, den er saa virkelig at du slet ikke taenker over det er en "tegnefilm". Flere gange fangede jeg migselv i at taenke over hvordan mon de havde filmet scenerne hvor der baade er Avatarfolk og rigtige mennesker i billederne. Det er saa fantastisk lavet!

Aage - hvis stoerrelsen viser om man har ben i naesen, saa har jeg vidst ikke meget der! :(