23 oktober 2007

Ud og se med Far og Mor

Far og Mor ankom til London i Torsdags, i det mest fantastiske vejr jeg tror vi nogensinde har set i October. Jeg var saa glad for vejret teede sig, for jeg havde lidt planer for de dage de skulle vaere her - og alting er saa meget lettere naar vejret er paent!

Fredag smuttede jeg fra kontoret allerede ved 17.00 tiden, for jeg skulle moede Far, Mor og min elskede paa Charing Cross klokken 17.30 saa vi kunne komme ud paa eventyr.


Jeg smuttede ned til undergrunden - hvor jeg moedte det foerste problem. Der var ingen tog til bla bla bla - pga en passager under toget! SUK, nu gik det lige saa godt.

Naah, det gik ikke vaerre end jeg var fremme til tiden og kunne gaa lige op til taxaholdepladsen foran Charing Cross station og moedes med de andre.

Vejret og tiden fristede med en gaatur, men vi var ikke saa godt gaaende den dag, saa vi hoppede i en taxa til British Museum, hvor vi skulle paa udstilling.


Museet er en imponerende gammel bombastisk bygning, som er typisk af den Londonske stil.

Bygningerne over for er lige saa. Jeg elsker tanken om at bo i et af loftslejlighederne. Maaske en dag...
Arkitekturen inden i bygningen er endnu mere flotte end ude fra. Laesesalen og gaarden med det nye flotte tag er simpelthen saadan et fedt eksempel paa en loesning paa at udskifte noget gammelt og raaddent med noget nyt og moderne - og alligevel ikke bryde stilen.


Bare I tilfaelde af min kaere fader laeser med, saa vil jeg udelade at naevne det flotte strikkemoenster jeg saa baseret paa et lignende tag...

Maalet med vores udflugt var den flotte Terracotta Warriors udstilling i laesesalen. Vi havde billetter til klokken 17.40, men slap med ind 20 minutter foer. Joesses, der var mange andre der havde faaet den samme gode ide!

Man maatte ikke tage billeder derinde, saa det gjorde vi selvfoelgelig (naesten) ikke... det var ellers ikke fordi lysten manglede, for der var godt nok mange ting jeg gerne ville tage billeder af. Personligt synes jeg udstillingen var alle pengene vaerd!

I gift shoppen var der masser af terracotta warriors og dem stod der ingenting om at man ikke maatte tage billeder af - saa det udnyttede jeg!


Disse smaa maend er kopier af alle de flotte warriors, som allesammen ser forskelligt ud.

Ikke bare har de forskellige ansigter, nogen er tykke, nogen er tynde, nogle har flot og stort opsat haar, mens andre har flade sandaler. De er simpelthen imponerende!

Inden vi forlod museet skulle vi lige have the Rosetta stone med i oplevelsen. Jeg havde en egyptisk veninde med inde at se den en gang og hun snakkede meget om hvor vidt den kunne passe i hendes haandtaske. Den var jo allerede "stjaalet", saa hun saa ikke noget galt i at stjaele den tilbage igen!

Middagen indtog vi under ordnede forhold i Pall Mall. Vi fik de laekreste boeffer af skotsk oksekoed og blev vartet op i alle ender. Vi havde bare saadan en dejlig aften og var fuldstaending smadrede da vi kom hjem.

Den foelelse haenger nok ved i et par dage, for det var ikke bare i fredags vi var paa udflugt! Joesses, hvor fik vi naaet meget paa kort tid.

Ingen kommentarer: