25 august 2007

Jamen du bor da i Afrika?

Mens jeg var i DK stoedte jeg ind i den samme kvinde to gange. Jeg kender hende ikke specielt, men ved hvem hun er.

Den foerste gang fortalte hun mig at hun genkendte mig fordi jeg gik med en masse sorte. Jeg smilede for mig selv og taenkte at det ganske vidst var en nem maade at genkende mig paa - i Danmark.

Den anden gang vi moedtes sagde hun til mig "Jamen, du bor da i Afrika", hvor til jeg svarede at jeg boede i London, men at hun nok tog fejl af mig og min fars kusine, som bor i Afrika; jeg undlod at naevne at den samme kusine er gift med en hvid, dansk mand... Hun saa helt forkert ud i hovedet, men nikkede som om det var lige praecis hende jeg var blevet blandet sammen med.

Kvinden har ikke opfundet hverken det dybe vand eller den varme tallerken, men hun er egentlig en rar lille kone og jeg kunne ikke overkomme at skulle til at staa midt i Kvivkly og forklare den etniske sammensaetning af Londons befolkning og da slet ikke at det er mig der er "den sorte ( laes: temmelig HVIDE!) " til daglig, for det er jo lige meget. Jeg tror saamaend ikke den stakkels kone er mere racistisk end gennemsnittet, men bare ikke specielt oplyst.

Jeg sad lige og laeste Bloglines (joesses, der var naesten 3,000 posteringer i de sidste 14 dage - gud hvor har I haft travlt!) og faldt saa over denne "personlighedstest". Udfaldet kommer ikke som nogen kaempe stor overraskelse - og temaet fangede lige min opmaerksomhed.


You Are Not Prejudiced

Not only are you color blind, but you're also ethnicity blind, gender blind, and sexual orientation blind.
You don't judge someone until you truly know them. And even then, you're probably reluctant to judge.
You try to treat everyone equally. Everyone has a fair chance with you.
Good job - there's not a prejudiced bone in your body.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Halleluja Sister!