07 april 2012

Fredag paa gotisk

Endelig blev det paaskeferie og da vi vaagnede i morges kunne vi se frem til fire friske fridage, som stod paa rad for at blive brugt paa noget fornuftigt.

Et hold af vores gode venner, som emigrerede til Danmark for nogle aar siden, er et smut hjemme paa paaskeferie og havde sat os staevne paa St Pancras hotellet, hvor det gamle billetkontor agerer restaurant.


Saadan en invitation kunne vi ikke springe over, saa vi skyndte os at komme ud af doeren og ned til stationen, hvor vi hoppede paa det foerste tog til London Bridge, hvor fra man kan snuppe tuben til Kings Cross St Pancras.


Omgivelserne var fantastiske, maden god og selskabet endnu bedre. Det er ALT for laenge siden vi havde set den skoenne familie sidst, men vi har lovning om at vi ser dem igen i loebet af sommeren, da de har vaeret heldige nok til at faa tildelt billetter til olympiaden!


Naar man er heldig nok til at have en ingenioer ved haanden, saa bliver der soerget for at man kommer ind og ser den flotte trappeopgang til gaestevaerelserne paa hotellet. En dag, naar vi bliver millionaerer, vil vi snuppe et vaerelse der, saa vi kan slentre ned ad den flotte trappe i lang kjole og smoking. :)


Bygningen stod sodet og grim i rigtig mange aar og nu staar den, rengjort, som en af de flotteste bygninger i hele London. Et rigtig fint eksempel paa de geniale Victorianere og deres lidt eccentriske smag.


Efter endt spisning og et arsenal af "paa gensyn-knus" hoppede vi paa tuben til South Kensington, hvor endnu et eksempel paa Victoriansk storhedstid stod parat til at byde velkommen; nemlig Naturhistorisk Museum.


Museumsbygningen i sig selv er fantastisk! Den er saa storslaaet at man bare kan gaa rundt og gabe af beundring i timevis. Vi snuppede en tur op over dinosaurusen og ind i den geologiske afdeling, for siden at komme videre ind i dyreverdenen, inklusiv den der beroerer mennesket.


I hallen stod der en meget let paaklaedt kamel. Det viste sig at Dr Gunther von Hagen har en udstilling med parterede eller delparterede dyr, paa museet. Udstillingen bliver der laenge. Jeg kunne stadig godt taenke mig at se den med menneskene, men kan vidst bedst klare den med de oversavede dyr, uden at faa hjertekvababbelse!

4 kommentarer:

Jeanette sagde ...

Gunter von Hagen er helt fantastisk.
Der var en udstilling på eksperimentariet, i København, med hans ting. Hele familien var dybt opslugt, så det kan anbefales. God påske her fra det sønderjyske.
HIlsen
Jeanette

AagePK sagde ...

At man kan præparere ud fra naturens undere, såsom kameler, der er dromedarer, eller mennesker, har jeg set allerede som medicinstuderende i 1970, såvon Hagens eksperimenter med henrettede kinesere tiltrækker ikke mig. Jeg er mere benovet over de særdeles naturtro modeller af organer i farvet voks, som man kan se i Københavns medicinske museion i Bredgade, eller endnu flottere i Wien.
Jeg var på Naturhistorisk Museum i '64, og det var rigtigt interessant; men: året før havde jeg været på Aarhus universitets naturhistoriske museum, og de havde lavet opstillinger som panoramaer af de originale landskaber. Det var man ikke rigtigt begyndt på i London; men mon ikke de har lært det? Vi skal da hen for at kigge. Og det tekniske museum, som jeg dengang syntes var rigtig flot.

Irene sagde ...

De der mennesker uden hud, dem må i godt selv beholde. Jeg har set hvordan det ser ud i virkeligheden på et levende menneske, og det var totalt hammer uhyggeligt! Så jeg sidder lige over.

Og så var jeg så heldig at få knus af selvsamme lille familie i to lufthavne i onsdags! Mageløst! Det var næsten som at mærke dig selv, søde Tina!

Tina - omme i London sagde ...

Jeanette - jeg synes bare han er saa spaendende, men ogsaa lidt drabelig. :) God paaske til dig og dine ogsaa.

Aage - du maa ind paa Naturhistorisk og se hvad de byder paa. :)

Irene - det er sgi da bare spaendende. :) Mht familien fra Aarhus, saa var det bare saa hyggeligt at I lige havde set hinanden. :)