01 december 2008

Uden mad og drikke...

Well, det siges jo at uden mad og drikke, dur helten ikke, saa vi aad og drak, ih du milde! Ok, vi har ogsaa gaaet en del over de sidste 4 dage, faktisk hele 30km over de 4 dage - og saa skal der altsaa baade drikke og lidt foede til!


Fredag aften havde vi en fraek aftale klokken 19.00 paa hotellet, hvor vi moedtes til en drink. Drinken skulle vaere traditionel, saa jeg snuppede den baren var kendt for, som hed saadan noget som en "Italiano" og bestod hovedsageligt af Cinzano. Den var bitter, men laekker og vi var i rigtig godt selskab, saa den gled snart ned.

Vi skulle bare 5 minutter fra hotellet, hvor vi var inviteret til at spise Belgisk. Det loed spaendende og det var det bestemt ogsaa. Paa mirakuloes vis tog jeg NUL billeder paa den restaurant, saa maden maa have vaeret rigtig god, og selskabet helt sikkert ogsaa. Det var nogle aar siden vi sidst havde set hinanden, men snakken gik helt som forventet - let!


Vi fik en belgisk kaalret til forret, hvor hovedingrediensen var chicory (jule salat). Den gled meget let ned! Jeg fik en ordentlig balje muslinger til hovedret, mens de andre tog belgisk grydestegt boef. SLURP, hvor var det laekkert. Vi snuppede en let sorbet og en kop kaffe og saa var vi parat til de udflugter der fulgte i de naeste par dage.

Loerdag var vi paa en kaempe udflugt, som blandt andet boed paa en rigtig laekker frokost paa "Ultime Atome". Jeg havde helt glemt en laekker salat jeg fik i Holland for nogle aar siden, nemlig aebleskiver i carry - ja, altsaa ikke saadan nogle danske aebleskiver (lidt alternativt!), men skiver aeble i carrysovs, men den dukkede op igen paa min tallerken i Bruxelles og var lige saa frisk og laekker som foerste gang jeg smagte den.

Vi gik en lang tur i Ixelles omraadet. Vi fandt ikke meget affald paa gaden (Belgiere smider aabenbart ikke affald paa gaden, vi saa i hvert fald ingen - SKOENT!) og det vi fandt var da virkelig i topklasse! Et tomt fadfuld "alt godt fra havet" var blevet efterladt paa fortovet og jeg begyndte saa smaat at gaa og slikke mig om munden og det viste det sig senere at vaere meget aprospos! Min veninde elsker at lave mad - og det viser sig paa menuen! Hjemmelavet loegsuppe med ostebroed fulgt af de laekreste kaempe ferskvandsrejer paa en pastabase. Jeg, der ellers nok kan spise, kunne slet ikke spise op. Oejnene var saa meget stoerre end maven, viste det sig. Joesses, hvor jeg smovsede. TAK!


Min veninde havde laest sig frem til her paa bloggen at nogen mente jeg skulle drikke en lille oeldjaevel for hende, saa der var Duvel specielt indkoebt til formaalet! At det var min elskede, der hovedsageligt stod for at konsumere djaevledrikken er en helt anden historie - men jeg smagte. :)


Vi var saa heldige med vores besoeg at husets soen gaar paa hotelskole og havde lavet eclairs til dessert. Jeg elsker bare eclairs og skoent min mave var propfuld, efter en ordentlig middag snuppede jeg den stoerste paa tallerkenen og satte den graadigt til livs.

Soendag spiste vi lidt hist og pist i loebet af dagen, hvor vi var ude paa endnu en spadseretur. Vi fik varme chips paa gaden med et helt tons mayonnaise. Joesses, hvor det undrer mig at belgierne ikke er nogle ordentlige skrumler, for deres mad er saa fuld af floede og fedende ting at de alle burde valle rundt som en flok flodheste! Paa et tidspunkt faldt vi over denne kones kogegryder.

Gryden boblede med vand og var fuld af soesnegle, som var i vand krydret med lidt salt og seleri. Vi koebte en bakke og joesses, hvor var de laekre!

Soesneglemutter havde ogsaa adskillige ikoner staaende, saa de skulle da blive gode - og ikonerne, eller hvad nu det var, hjalp! Det er ikke sidste gang jeg har faaet saadan en mundfuld


Jeg kunne slet ikke lade vaere med at tage billeder og da slet ikke da min elskede insisterede paa ogsaa at proeve en. Uhmmm...


Efter at have spist baade pommes frites og soesnegle var vi ikke saa sultne til frokost, saa da vi naaede til bar "Den pludselig doed" snuppede vi bare en tallerkenfuld traditionel fladbroed med frisk ost, foraarsloeg og radiser til.

Ok, et enkelt glas oel eller to blev det ogsaa til, men vi var alle saa traette at vi blev noedt til at vende snuden tilbage til hotellet.

Paa hotellet fik vi os en kop eftermiddagskaffe, som var haardt tiltraengt og snart var det tid at sige farvel til de der skulle op og paa arbejde i dag. Mens min elskede tog sig en time paa oejet smuttede jeg en tur omkring julemarkedet og fandt en restaurant til aftensmaden.


Jeg blev enig med mig selv om at 'T Kapiteijnte var en udemaerket loesning paa det lille problem og drog hjem for at hale min elskede med derned.
Snart stod der to store boeffer paa bordet, sammen med nogle ufatteligt gode oel. Vi spiste godt igennem og snart var det sengetid.

Vi naaede dog lige omkring vaffelbageren paa hjemvejen, saa vi havde muligheden for en nybagt en af slagsen, inden det var tid at tage hjem. Nej, hvor de smagte. Dem skal jeg vidst have laert at lave. SLURP!

I morges noed vi igen vores udemaerkede morgenmad i "garden of India", som er hotellets morgenmadsrestaurant. De har bare jordens smukkeste frokosttallerkener fra Haviland og de koenneste smaa bordloebere. Ren og skaer idyl!

Dagens lunch time vandring gik til Belga Queen, hvor vi skulle moedes med Pernille, fra Nilles lille univers. Vi snuppede "business lunch" menuen, som bestod af blomkaalssuppe efterfulgt af fasan med ovnstegte kaftofler. Oej, hvor det smagte!

Kaffen kom hver for sig, som om det var en kaempe stor ret. Flot saa det ud og baade kaffe og chokolade var virkelig laekkert.
Nu sidder vi her og mindes alle de gode oel og al den fantastiske mad, mens oejenlaagene bliver tungere og tungere. Nej, hvor havde vi bare en fantastisk tid, ikke mindst pga. mad og drikke.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hold da op for en skøn tur I har haft. NU skal jeg da bare afsted. Jeg har rigtig mange kolleger, der ofte er i Bruxelles til møder, og de HADER det, men jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor byen skulle være så kedelig. Nu har jeg da ihvertfald fået bekræftet min mistanke: Bruxelles er da i højeste grad en skøn by!! Tak for turen :-))

Nille sagde ...

I er vist også nået omkring samtlige kulinariske specialiteter - samt set nogle af byens institutioner i genren - som Mort Subite!

Du har gjort en rigtig god reklame for byen ;-)

Tak for sidst!

Tina - omme i London sagde ...

Sole - Bruxelles var slet ikke den by jeg forventede. Den er DOED spaendende og fuld af flot arkitektur. Book og rejs og lad de der vil kede sig kede sig.

Pernille - selv tak. Byen kan sagtens lave reklamen selv. Den er skoen!

Anonym sagde ...

Wauw, klokken er kun halv elleve og jeg er sulten som en ulv. De laekkerier i har proevet staar nu hoejt paa listen her. Det lyder bare saa laekkert, det hele :-D

Tineke sagde ...

Nøøøøj, sikke nogle billeder, jeg har lige oversavlet mit tastatur ved synes af min elskede Duvel OG en Mort Subite oveni, merde hvor lækkert!!!!

Conny sagde ...

Kan man virkelig spise så meget på fire og samtidig opleve så meget.Men jeg kan læse i har haft en rigtig god tur.

Tina - omme i London sagde ...

He he - jeg er da glad for jeg kan saette gang i appetitten rundt omkring i verden. :)
Vi naaede simpelthen saa meget paa bare 4 dage, men vi havde altsaa ogsaa vores helt private guide paa og hun havde bare planlagt alt til den sidste millimeter og det var fedt!