30 juni 2013

Havevejr

Da jeg fyldte aar havde jeg for en enkelt gangs skyld husket at oenske mig noget - nemlig gavekort til vores lokale havecenter, Phoebes


Det er ikke det billigste havecenter i London, men det er lokalt og en gammel familieforretning, saa jeg giver gerne et par skillinger mere for at stoette dem. Desuden leverer de altid nogle rigtig fine planter og saa kan man jo ikke klage.


Vi har nogle faa planter i haven, som vi har haft med fra vores forrige hus, blandt andet denne dejlige hortensia, som er liiige paa nippet til at bekende kuloer. Jeg gaar ud fra den bliver pink, men det er aldrig til at vide med hortensiaer.


I eftermiddags tog vi et smut i Phoebes i det flotte vejr. Jeg havde nogle gavekort der braendte hul i lommen og inden laenge havde jeg faaet lusket et par dahliaer i vognen.


Jeg bryder mig egentlig ikke meget om de moerke blade paa denne her, men den knaldhamrendes roede blomst kunne jeg slet ikke staa for, saa den kom ogsaa i vognen.


En lille japansk ahorn (tror jeg de hedder - latin: Acer Palmatum) kom ogsaa i kurven, for den vi havde i den forrige have glemte vi at faa med og man kan da ikke have en have uden? ;)



Mens vi var i DK havde ukrudtet frit slag, men det tog ikke mange oejeblikke at faa kaal paa det, da jorden er saa ny at den stadig er meget loes. I London og isaer i syd/oest London har vi helt vildt leret jord og det er saft suseme ikke nemt at rydde ukrudt i!


Min kaere svigersoester gav mig en del jordbaerplanter, saa da jeg saa at Phoebes havde et medlemstilbud paa en jordbaerpotte maatte der ogsaa saadan en i vognen. Den ser lidt tilfaeldig ud, men mon ikke den gror til?


Efter det haarde slaeb gav min elskede en koelig drink under parasollen. Temperaturen havde nemlig paa et tidspunkt sneget sig op over de 30 grader i solen og saa kan man da blive saa toerstig.

4 kommentarer:

AagePK sagde ...

Når man gør kål på ukrudt, bliver det så ikke til skvalderkål?
Man har jo altid haft lov til at jordforbedre, ved at grave et par skovlfulde groft grus plus lidt afklippet græs eller kompost ned i leret. Nu laver du bare en kompostkasse nede ved skuret, og så dækker du jorden mellem planterne hermed, så klarer ormene resten.
30 grader? Kan vi ikke lige kommer over og som mellemstation blive akklimatiseret, inden vi skal besøge datteren i Guinea, de har 40 grader?

Donald sagde ...

Du milde moster, 30°C, det er jo vildt, vi har 12-16°C her og det er rigeligt til mig :)

Den positive side ved 30°C: En drink smager bedre i varmen.

Turen omkring planteskolen var interessant. Fliser og bed ser så godt ud.

Jeg håber den lille Acer palmatum passer i størrelsen til bedet - det har jeg ikke erfaring med, jeg troede de blev meget store efterhånden som tiden går.

Ellen sagde ...

Hehe - du skrev jo 30° i solen, så der har vel næppe været mere en 18-20 stykker i skyggen ;-)
I får simpelthen Londons smukkeste for- og baghave - og blomster kan man ikke få for mange af!
Vi er blevet anbefalet at besøge Fur på en af vores ture med campingvognen. Jeg kan næsten fornemme, at du ikke er uenig i, at det er en god ide? ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Aage - lige praecis skvalderkaal har jeg endnu ikke faaet slaebt til huse, men mon ikke det kommer... :) Rigtig god tur til Guinea, det skal nok blive dejligt - omend noget varmt!

Donald - ja, 24-25 grader er ogsaa rigeligt til mig! Den lille acer gror meget langsomt, saa vi kan flytte den, hvis vi synes den bliver for stor. I foelge foreskrifterne skulle den ikke blive over 1,5 m i hoejden. Vi havde en foer, som var en 15+ aar gammel og den var ikke engang en meter hoej, saa jeg tror det gaar.

Ellen - LOL, det var i BILEN! Mht Furturen, saa kan jeg kun paa det varmeste anbefale det. Der er nemlig ogsaa en rigtig flot campingplads.