23 oktober 2011

Dyrelivet paa Fuerteventura

Fuerteventura har et utroligt dyreliv, til trods for deres ringe leveforhold - altsaa, manglen paa vegetation og vand! De maa kunne lide det og naar man kigger paa dyrearterne saa passer de naturligvis lige praecis til det klima; sjovt nok! :)


I London har vi tonsevis af duer og de er en pest. Duerne paa Fuerteventura er tyrkerduer og de er bare saa smaa, soede og koenne med de mest plirrende brune oejne. De forstaar rigtig at goere sig til for fotografen. Det saetter jeg stor pris paa. 


Jeg har foer naevt min fuglebog, som har fulgt mig siden jeg var omkring en 7-10 aar gammel. Lige nu ligger den i en kasse i opmagasineringen af alt vores jordiske gods, men minsandten om ikke jeg kan krydse endnu en af de rigtig flotte i bogen af som "set" og for det ikke skal vaere loegn, saa var der to styks haerfugle, som vandrede rundt uden for hotellet. Fedt, dem havde jeg aldrig set i virkeligheden foer. :)


Paa vej til sydoeen stoppede vi for at kigge lidt paa "Oasis Park", som er en dyrepark med en helt fantastisk have. Vi tog ikke tid til at gaa ind, for vi ville hellere se paa landskabet omkring den. Dog fangede jeg lige dette motiv - en kamelkaravane paa ryggen af et bjerg. Ej, hvor skulle jeg lige have vaeret lidt hurtigere, for lige som jeg kiggede op og saa dem var motivet bare perfekt. Det viste sig at man kunne betale sig fra saadan en tur inde i parken. Det maa vi goere en anden gang.


Bjergene er hjem for et utal af geder. Da jeg var barn havde min soester en ged, som hed Mette Maeh. Geden fik et kid, som skulle vaere mit. Kiddet kaldte jeg Tilde Milde. Navnet kom til mig som et lyn fra en klar himmel. Jeg kan ikke have vaeret mere end en 3-4 aar gammel, men jeg husker det som var det igaar. Siden da har jeg haft en forkaerlighed for geder, uanset at de egentlig er nogle baester. De har saadan et kaert lille ansigt. Der er MANGE geder i Fuerteventura!


Vi stod og kiggede ud over havet, da jeg fik oeje paa denne storkelignende fugl. Naebbet er bredt og jeg har googlet mig frem til at jeg tror det er en afrikansk skestork. Jeg er ikke helt sikker, men naebbet har da i hvert fald den rigtige facon!


Paa vejen til vestkysten kom vi forbi denne kaempe gedefarm. Gederne lever ikke bare vildt paa oeen, de opdraettes ogsaa og ender paa bordet. Vi fik den mest fantastiske gedestuvning en dag til lunch. Jeg er ikke bare glad for geder i live - de smager ogsaa godt. :)


Til trods for min aversion for rotter og andet kryb, saa har jeg slet ikke det samme problem med jordegern, tvaert imod! Jordegernerne smutter ind og ud af hullerne paa de mange stendiger man ser overalt paa oeen. Jeg fatter ikke hvad de lever af, men de maa jo kunne finde et eller andet mellem alle lavastenene. De ser i hvert fald ikke ud til at doe af sult!


Strandloeverne paa Fuerteventura er ikke saa store, men labre! :)

4 kommentarer:

KirstenK sagde ...

Spændende som dyrelivet indretter sig efter deres habitater...hærfuglene gad jeg også godt se i levende live...

AagePK sagde ...

Det er jo gedernes skyld, at der er så lidt vegetation på Fuerteventura, og mange andre steder i verden: save the trees, eat a goat!
Skestorkene er kommet til Danmark: ifølge mine kilder er der flere ske- end almindelige storke.

Regitze sagde ...

fantastiske billeder, Tina. Fuerteventura er godt nok et sted, der ikke ligner så mange andre:)

Tina - omme i London sagde ...

Kirsten - ja, men jeg kan stadig ikke regne ud hvad i alverden de jordegern lever af, for noedder er det naeppe!

Aage - jeg spiser en ged med den stoerste glaede! :)

Regitze - tak og ja! :)