01 maj 2008

En tur til urnerne

Foerste maj var i aar store valgdag i vores valgkreds og i mange andre valgkredse. Jeg ringede hjem for at finde ud af hvornaar valgurnerne lukkede, for jeg havde en del der lige skulle ordnes, men ikke nok til at spilde min stemme! "Do you think you can make it home before ten?" loed der, lettere sarkastisk..., fra min elskede og ja, det troede jeg lige praecis jeg kunne klare. :)


Da jeg endelig gik over London Bridge kunne jeg ikke dy mig for endnu et billede af Tower Bridge - denne gang i temmelige Turneresque farver og stemning! (Yep i to - det er den Turner jeg hentyder til!) Jeg synes det var meget passende med en lyseroedlig himmel paa foerste maj. Gad vide hvad almanakken siger om det?

The London Paper, som er en gratis avis, var spaekket med borgmestervalgs information, saa da vi koerte forbi City Hall, som er hvor borgmesterkontoret holder hjemme kunne jeg ikke staa for at snuppe et billede. :)
Borgmestervalget havde 10 kandidater, men I mine oejne ingen der naaede den nuvaerende borgmester til sokkeholderne. En enkelt har potentiale, en anden har underholdningsvaerdien og resten enten kender jeg ikke, eller er en joke! Jeg har en haeslig fornemmelse af at hvis Ken Livingstone, som er den nuvaerende borgmester (har vaeret borgmester i 8 aar nu) bliver slaaet af pinden, saa risikerer vi det bliver af Boris Johnson, som er hamrendes morsom, men ikke har en pind forstand paa eller interesse i London! Ham med potentialet er Brian Paddick. hvis han tager sig sammen tror jeg godt han kan vinde om fire aar, naar vi skal vaelge igen. Den tid, den sorg - lige nu venter vi spaendt paa at se hvad resultatet bliver Fredag aften!

Lloyd hentede mig ved toget og vi koerte direkte til the Polling station, som er en lokal kirke. Vi havde tre forskellige valg vi skulle tage stilling til, saa det var lidt af en omgang. Ok, saa Osama Mubarak og Billowy Clingon var ikke paa menuen hos os, men meget vigtigere for os saa var der mange ander at vaelge imellem - og nogen af dem var faktisk vaerd at stemme paa!

Foerst var der borgmester valget - den gyseroede seddel, hvor de har indfoert et system hvor man skal vise foerste og andet valg af kandidat. Jeg er ikke helt sikker paa hvad jeg synes om den metode, men som jeg har faaet den forklaret er den lige saa fair som andre metoder, bare anderledes.

Videre til den gule seddel, hvor vi skulle stemme paa vores lokale parliamentsmedlem. Det er ikke saa svaert i vores kommune for vi har en der er rigtig god og resten er en flok bavianer!

Sidste seddel, den hvide, var en meget maerkelig stemmeseddel. Paa den skulle vi stemme paa et parti til the London Assembly, som er en gruppe som holder borgmesteren i skak. Det jeg ikke rigtig forstod var hvorfor man skulle stemme paa et parti frem for en person? Jeg har nu laest mig frem til loesningen. Nemlig er det fordi personen er linket ind via den anden stemmeseddel - vi skal bare have styr paa hvilket parti han skal representere. Vores kommune har for tiden en konservativ kandidat, men hvis min stemme har noget med sagen at goere, saa kan han godt se sig om for andre graesgange... :)

May the best candidate win!

4 kommentarer:

Susan sagde ...

Er det her foerste gange du kan stemme?

Hvis det er, tillykke med det :-)

Jeg er kun en lille smule misundelig.

Unknown sagde ...

Meget smukt "Tuner"-billede. I like it.

Lene sagde ...

Turner billede, lige netop.Hjemme hos mine forældre hænger en Turner plakat, dine farever er som denne :-)

Anonym sagde ...

Tina, vi kondolerer på det dybeste for valgresultatet, fra den lysegrønne!

Og så bliver jeg altså nødt til liiiige at sige GAAAAAAB! Mht. Turner ... ;-)